mitä vauvalle juomaksi 1v jälkeen?(korvike vauva)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja njoo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

njoo

Vieras
Hei vaan, vauvani on syönnyt alusta asti korvikkeita ja nyt kun 1v alkaa häämöttää (nyt 9kk)mitäs seuraavaksi? voinko aloittaa jo normaali maidon antamisen korvikkeen kanssa? oletteko jatkaneet korvkkeilla jotka on tarkoitettu +1vuotiaille vai siirtyneet normaali maitoon? mitä maitoa olette alkaneet juottamaan lapselle (rasvaton,kevyt,täys,luomu?)
mitä tulisi ottaa huomioon.. unohdin taas neuvolasta kysellä... :)

kiitos vastanneille jo etukäteen, oon ihan hukassa tän maito jutun kanssa :D

10kk iässä voi maitotuotteet aloittaa. Kannattaa tosiaan pikkuhiljaa korvikkeen sekaan lisätä sitä normimaitoa. Meillä juodaan rasvatonta. Mun mielestä ne yli 1vuotiaalle tarkotetut maitojuomat on ihan turhia.

ja tolle #2 tiedoks, et 9kk ikäinen on vauva.

[QUOTE="Sadie";28580784]10kk iässä voi maitotuotteet aloittaa. Kannattaa tosiaan pikkuhiljaa korvikkeen sekaan lisätä sitä normimaitoa. Meillä juodaan rasvatonta. Mun mielestä ne yli 1vuotiaalle tarkotetut maitojuomat on ihan turhia.

ja tolle #2 tiedoks, et 9kk ikäinen on vauva.[/QUOTE]

Kysymyshän kuuluikin, "mitä vauvalle 1v jälkeen."

meillä aloteltiin 10kk iässä jugurtilla ja viilillä... siitä sitten korvikkeen sekaan rasvatonta maitoa :) koskaan ei niitä yli 1v korvikkeita ole meijän lapset juoneet.

Oma poika on nyt 1v, ja viikko sitten aloin sekoittamaan tavallista maitoa korvikkeen sekaan. Hapanmaitotuotteita on saanut jo kahden kuukauden ajan.

Maitotuotteiden olisi hyvä olla rasvattomia, lisäksi sitten kasvirasvalisä (esim rypsiöljy).

10kk-hapanmaitotuotteet
(Meillä syötiin esim bulgarian jugurttia ja hed.sosetta)
11-12kk- lisäät korvikkeen sekaan pikkuhiljaa normimaitoa ( meillä oli rasvaton)
Esim 10ml/päivä sitten 20ml/päivä jne...kunnes on siirtyny kokonaan tava maitoon.
Mä annoin aluksi vaan kerran päivässä,aamulla,sitä tavallisella lantrattua jotta vatsa tottuu eikä tuu mitään vaivoja..
Sitten ku huomas että vatsa kestää niin joka maidolla

Jos ei ole mitään erityistä, niin 1v+ alat sekoittaa korviketta ja rasvatonta maitoa niin että lapsi siirtyy pikkuhiljaa rasvattomaan maitoon. Mikään hätä tai kiire ei ole, eikä totuttelua ole mitään syytä aloittaa alle 1v. Hapanmaitotuotteita voi toki halutessaan tarjota jo 10kk+. Ja rasvattomaan maitoon siirryttäessä muualta hyviä rasvoja ruokavalioon, eli öljyloraus puuroon ja paistaniseen, ja hyvä vähintään 60% margariini leivälle.

Sitten jos lapsi on "huonosti kasvava", tottuu kiinteisiin tavallista hitaammin tai tekee vaikka hampaita kipeästi niin että ruokahalu on hukassa, niin antaisin korviketta tai niitä 1v+ vieroitusmaitoja tarpeen mukaan. Ei se lehmänmaito ole mikään taikajuoma mitä pitää oppia kittaamaan tasan 1v ja pari kuukautta myöhemmin on myöhäistä.

Meillä juotiin täysmaitoa siihen aikaan kun pallerot oli tuon ikäsiä:)
Maitoa ruoan kanssa ja vesi janojuomana.

Kaikille lapsille olen alkanut antamaan kevytmaitoa n. 11kk lähtien. Aluksi sekoitin korvikkeen kanssa ettei maha mene sekaisin, mutta kenelläkään ei ollut mitään ongelmia, joten 1v. ovat juoneet ihan tavallista maitoa. Tosin kuopus (1v9kk) on sen verran nirso, että maito kelpaa vain lämmitettynä. ;)

Et sitten viitsinyt selvittää asiaa. Lapsilta on rasvaton maito ehdottomasti kielletty, aikuisillekkaan se ei hyväksi ole vaikka joskus 10v sitten niin luultiin.

Lähdeviitettä kehiin :)

Ravitsemussuositukset suosittelee edelleen sekä lapselle että aikuiselle rasvatonta maitoa. Antti Heikkilät ja muut vastarannan kiisket ovat sitten luku sinänsä. Enkä väitä että Heikkilä olisi väärässä, tiede muuttuu, mutta toistaiseksi tämä eläinrasvojen ylistys on vielä vailla riittävää näyttöä.

Yhteistyössä