Mitä vaaraa on vauvalle olla iso? (Lääkäri ei osannut vastata)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Jättivauvan äiti
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
J

Jättivauvan äiti

Vieras
En osaa muotoilla kysymystä sen paremmin. Edellinen lapsi painoi syntyessään 4850g ja mahtui hyvin tulemaan,ei tullut mitään repeämää. Nyt odotan toista viikolla 35 ja koko raskauden ajan ollaan neuvolassa tarkkailtu ettei painoni nouse liikaa ja vauvasta tulisi yhtä isoa kuin edellinen. Ja edellinen tosiaan oli muuten vain iso,mitään syytä ei löydetty. Sokerit kokoajan ok eikä painoni noussut paljon. Söin normaalisti jne.

Nyt sitten minut lähetetään ultraan ja lääkäriin katsomaan vauvan painoa,ettei taas tulisi isokokoista. Ja edellisen kohdalla painoarvio oli rv36 3500g,syntyi kaksi viikkoa myöhemmin.

Lääkäriltä ja muutamalta kätilöltä olen kysynyt mitä haittaa vauvalle on olla isokokoinen kun hermoilevat vauvan kokoa,eikä kukaan ole vastannut! Tietääkö joku teistä miksi nyt on tarkkailtava ja puhuttava käynnistyksestä kun edellinenkin syntyi alakautta ilman repeämiä? Miksi nyt onkin niin paha juttu jos tulee iso vauva kun sokerit taas kunnossa.

Synnytys on vaikeampi mitä isompi lapsi on ja lapsen ollessa suurikokoinen voi hänen sydön kuormittua liikaa.Omani ovat syntyneet rv 34 ja esikoinen painoi 3750g ja kuopus 4106g.Sokerilapsia molemmat ja sektiolla syntyivät.

Riippuu syystä miksi on iso. Sokerivauvana oleminen on aina haitallista koosta viis.

Kaikkein haitallisinta on olla pienikokoinen vauva (ns. syntymälaiha) ja lihota myöhemmin. Se johtuu juuri siitä sikiöaikaisesta huonosta kasvusta: elimistö ohjelmoituu sitten niin, että tallettaa jatkossa tarkasti kaiken ylimääräisen energian mitä vaan saa, että ei koskaan enää tarvitse olla nälkiintynyt.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
Riippuu syystä miksi on iso. Sokerivauvana oleminen on aina haitallista koosta viis.

Kaikkein haitallisinta on olla pienikokoinen vauva (ns. syntymälaiha) ja lihota myöhemmin. Se johtuu juuri siitä sikiöaikaisesta huonosta kasvusta: elimistö ohjelmoituu sitten niin, että tallettaa jatkossa tarkasti kaiken ylimääräisen energian mitä vaan saa, että ei koskaan enää tarvitse olla nälkiintynyt.

lihota? täh? linkki josta asiaa voi lukea? mun lapset painoi syntyessään päälle 3kiloa, en tupakoinut, eikä tulisi mieleenkään että nyt jos he kasvavat keskikäyrän yläpuolella siitä voi olla haittaa

Alkuperäinen kirjoittaja --:

lihota? täh? linkki josta asiaa voi lukea? mun lapset painoi syntyessään päälle 3kiloa, en tupakoinut, eikä tulisi mieleenkään että nyt jos he kasvavat keskikäyrän yläpuolella siitä voi olla haittaa

Tuollaisen tutkimuksen/linkin minäkin haluaisin nähdä! Aika omituista tekstiä...
Kaksi ekaa painoivat alle 3kg (en ole koskaan tupakoinut ja söin terveellisesti) ja ihan terveita normaaleja lapsia ovat nytkin :)

Alkuperäinen kirjoittaja --:

Tästä olikin jossain juttua.

Mulla oli nuorin n 4,7 kg. Kokoajan tiedettiin että on iso. Sokerit yms mulla ok. Vauva mahtui hyvin syntymään, ponnistaminen piti tehdä hitaasti ja rauhassa. Lähinnä seurasivat etukäteen mahtuuko lantiosta. Syntymän jälkeen vauva oli seurannassa ( siis ihan minun kanssa mutta ottivat jatkuvasti verikokeita ), kun pelkäsivät verensokeriden tippuvan liian ala, isoilla vauvoilla tämä on yleistä. Minulla eivät ainakaan pelänneet vauvan koon takia muuten, koska olivat tutkineet että yli 5 kg lapsi mahtuu syntymään.

Alkuperäinen kirjoittaja Naurukohtaus:
Synnytys on vaikeampi mitä isompi lapsi on ja lapsen ollessa suurikokoinen voi hänen sydön kuormittua liikaa.Omani ovat syntyneet rv 34 ja esikoinen painoi 3750g ja kuopus 4106g.Sokerilapsia molemmat ja sektiolla syntyivät.

Olivatko muuten "valmiita" kun noilla viikoilla syntyivät? Miten sujui syöminen jne?

iso vauva voi syntymän jälkeen aluks kärsiä verensokerin heittelyistä,eli tarvii parin tunnin välein verensokerimittauksen ja sokeritippaa tarvittaessa. meillä vastasyntyneiden teholla hoidettiin muutama sellainen. pari päivää ni arvot tuli kuntoon

Yhteistyössä