Mitä väärää on muka siinä, että hakee toimeentulotukea?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Opiskeleva yh
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
O

Opiskeleva yh

Vieras
Itse olen kahden lapsen opiskeleva yh ja pakko hakea sossusta rahaa, että pärjätään. Ostan lasten vaatteita lähinnä kirpparilta ja alennuksista, itselle ostan todella harvoin vaatteita. Ruoka on ihan perusruokaa ja yritän pitää kulut sen suhteen todella kohtuullisina. Netti on halvin mahdollinen, tietokone ilmaiseksi saatu, puhelinkulut pidetään alhaisena, itse tilattuja lehtiä ei tule (lapsille tulee isovanhempien maksama Aku Ankka), tupakkaa en polta ja baarissa käyn todella harvoin (rahat siihen pihistän omista kuluistani). Autoa ei ole joten bensaan, vakuutukseen yms. ei mene rahaa. Kulutusluottoa joudun lyhentämään 60€/kk.

Säästeliäästi joutuu kyllä elämään näillä rahoilla enkä ymmärrä miksi jotkut luulevat, että toimeentulotuella eletään jotenkin leveästi. Enkä ymmärrä miten toimeentulotuen saaminen tekee ihmisistä muka automaattisesti pummeja. En mä koe itseäni pummiksi kun en kuitenkaan makaa työttömänä kotona vaan opiskelen itselleeni ammattia alalta jolla melko varma työllistyminen. Valmistun toukokuussa kahden vuoden opiskelun jälkeen ja töitä on jo tiedossa. Silloin loppuu myös toimeentulotuen saaminen. Enkä ole myöskään opiskeluaikana koko ajan saanut toimeentulotukea kun olen kesällä ollut töissä ja välillä ollut viikonlopputöitä.

Alkuperäinen kirjoittaja ennäe;27793961:
en näe tt tuessa yms muissakaan tuissa mitään pahaa

Tt tuki on toisilta varastamalla otettua rahaa. Sen käyttäminen on siksi moraalisesti väärin.

Siinä taas ei olisi mitään pahaa, jos käyttäisi toisten vapaasta tahdostaan ilman pakkoa antamaa rahallista tukea.

et sinä minusta mitään tee väärin jos toimeentulotukea haet.. sinähän opiskelet ja ilmeisesti tähtäimessä on ammatti ja sitä kautta päästä töihin, nykyisin kun ei ilman tutkintoa töihin juuri pääse. sitä en hyväksy jos toimeentulotuella hankitaan viinaksia ja sitte kitistää ku rahat ei riitä. mutta sinulla on tarkoituksena selkeästi työllistyä ammatin myötä ja sen myötä maksaa yhteiskunnalle takaisin saamasi tuki ja veroina auttaa muita samassa tilanteessa olevia.. ns elämäntapatyöttömiä en kykene ymmärtämään..

[QUOTE="vieras";27793988]Tt tuki on toisilta varastamalla otettua rahaa. Sen käyttäminen on siksi moraalisesti väärin.

Siinä taas ei olisi mitään pahaa, jos käyttäisi toisten vapaasta tahdostaan ilman pakkoa antamaa rahallista tukea.[/QUOTE]

:laugh: :D Et voi olla tosissasi. :D Onhan sun lapsista saatava lapsilisäkin muiden maksamaa rahaa... Kuten opintotuki jota olet varmaan myös saanut joskus. Ilman muiden maksamia veroja maksaisit terveydenhoidosta, lasten päivähoidosta ja kouluista todella paljon. Myös erilaisia rakennuksia (joita myös sä tarvitset) kunnostetaan yhteisin varoin, kuten myös teitä joita pitkin ajelet.

Itse saan kesäkuusta lähtien palkkaa josta maksan veroja ja näitä verorahoja käytetään yhteiskunnan hyväksi.

et sinä minusta mitään tee väärin jos toimeentulotukea haet.. sinähän opiskelet ja ilmeisesti tähtäimessä on ammatti ja sitä kautta päästä töihin, nykyisin kun ei ilman tutkintoa töihin juuri pääse. sitä en hyväksy jos toimeentulotuella hankitaan viinaksia ja sitte kitistää ku rahat ei riitä. mutta sinulla on tarkoituksena selkeästi työllistyä ammatin myötä ja sen myötä maksaa yhteiskunnalle takaisin saamasi tuki ja veroina auttaa muita samassa tilanteessa olevia.. ns elämäntapatyöttömiä en kykene ymmärtämään..

Kyllä todellakin haluan töihin! Edellinen ammatti antoi töitä tietyn aikaa, mutta hyvin heikosti ja jäin työttömäksi. Päätin lähteä opiskelemaan hoitoalalle niin on varmemmin töitä ja vieläpä tykkään alasta.

Työtön en jaksaisi olla pitkään vaan päähän siinä hajoaisi. :D Niin huonon rahatilanteen takia kuin senkin takia, että ei olisi tekemistä.

itse olen äitiyslomalla, ja piti sen jälkeen jatkaa kirvesmiehen opintoja, mutta ortopedi kehotti vaihtamaan alaa, jään hoitovapaalle ja sen aikana keskustelen lääkäreiden ja muiden tahojen kanssa että mikä ala nyt sitte olis ku toimistoon en haluis ja selkä ei kestä rakennusalaa(välilevyn pullistuma ja nikamaväli madaltunut), se todettiin raskausaikana, ortopedin sanojen mukaan jos haluan elää ilman kohtuuttomia kipuja niin alanvaihto pakollinen. no, eiköhän sitä ammatinvalinnanohjaus auta kun sen aika tulee

Viimeksi muokattu:
Mielestäni toimeentulotuen väärinkäyttäjät ovat saaneet aikaiseksi sen, että kaikki toimeentulotukea hakevat leimataan helposti "siivelläeläjiksi". Entäpä hyvätuloiset/ rikkaat vanhemmat, jotka saavat lapsistaan lapsilisän, mutta eivät käytä sitä muuhun kuin sijoittamiseen, jotta vaurastuisivat edelleen, miksi heitä ei leimata toisten varoilla rikastujiksi? Hehän eivät käytä lapsilisiä siihen, mihin ne on tarkoitettu.

[QUOTE="a p";27794073]:laugh: :D Et voi olla tosissasi. :D Onhan sun lapsista saatava lapsilisäkin muiden maksamaa rahaa... Kuten opintotuki jota olet varmaan myös saanut joskus. Ilman muiden maksamia veroja maksaisit terveydenhoidosta, lasten päivähoidosta ja kouluista todella paljon. Myös erilaisia rakennuksia (joita myös sä tarvitset) kunnostetaan yhteisin varoin, kuten myös teitä joita pitkin ajelet.

Itse saan kesäkuusta lähtien palkkaa josta maksan veroja ja näitä verorahoja käytetään yhteiskunnan hyväksi.[/QUOTE]

Kaikki varastaminen on väärin.

Ihan riippumatta sitä tekeekö sen varkauden (tai tässä tapauksessa ryöstön koska verorahojen keräämiseen käytetään väkivallan uhkaa = jos et maksa, itket ja maksat) yksi henkilö vai henkilöiden joukko. Ihan kuin katuryöstöäkään ei tee moraalisesti oikeaksi se, jos ryöstäjät päättävät demokraattisesti äänienemmistöllä sen, että ohikulkijalta otetaan väkisin rahat.

[QUOTE="jaahas";27794304]Kaikki varastaminen on väärin.

Ihan riippumatta sitä tekeekö sen varkauden (tai tässä tapauksessa ryöstön koska verorahojen keräämiseen käytetään väkivallan uhkaa = jos et maksa, itket ja maksat) yksi henkilö vai henkilöiden joukko. Ihan kuin katuryöstöäkään ei tee moraalisesti oikeaksi se, jos ryöstäjät päättävät demokraattisesti äänienemmistöllä sen, että ohikulkijalta otetaan väkisin rahat.[/QUOTE]

Mene muualle provoamaan ja paremmalla menestyksellä koska tässä aiheessa et ainakaan ole yhtään uskottava. :)

Paljonko saat tukia yhteensä kuussa?
Asumistuki, opintotuki, toimeentulotuki, lapsilisät, elatusmaksut?

Täytyy sun pitää mielessä myös se että sun ilmainen koulunkäynti maksetaan myöskin meidän kaikkien kukkaroista, kuten myös muutkin lisätuet joita saat opiskeluun.

Oletko edes oikeutettu toimeentulotukeen, kun saat opintorahan, lapsilisät korotuksilla, elatusmaksut, asumistuen ja opintutuen opintolaina otetaan mukaan sossun laskelmiin vaikka et sitä nostaisikaan?

pitäisikö tukia mieluummin maksaa sitten sellaisille jotka eivät edes yritä mitään?? ilman koulutusta ei pääse töihin.. joten silloin ainoa vaihtoehto olis se loppuelämänmittainen matka toimeentulotuella, tai sitten se, että opiskelevaa yh:ta autetaan alkuun että joskus voi maksaa takaisin sen mitä on saanut

[QUOTE="vieras";27794368]Paljonko saat tukia yhteensä kuussa?
Asumistuki, opintotuki, toimeentulotuki, lapsilisät, elatusmaksut?

Täytyy sun pitää mielessä myös se että sun ilmainen koulunkäynti maksetaan myöskin meidän kaikkien kukkaroista, kuten myös muutkin lisätuet joita saat opiskeluun.[/QUOTE]

Onko sun koulutus ollut maksuton yhteiskunnalle? Mitä lisätukia mä saan opiskeluun muuta kuin normaalit Kelan tuet?

Mulla tulee mieleen että ap koet itsekin siinä olevan jotain väärää, vai miksi ei voisi nimettömänä sitten kertoa kuinka paljon tukia saat?

Saatko omastakin mielestäsi aika paljon?

[QUOTE="vieras";27794394]Oletko edes oikeutettu toimeentulotukeen, kun saat opintorahan, lapsilisät korotuksilla, elatusmaksut, asumistuen ja opintutuen opintolaina otetaan mukaan sossun laskelmiin vaikka et sitä nostaisikaan?[/QUOTE]

Miten voisi saada toimeentulotukea jos ei olisi siihen oikeutettu? Mietis nyt vähän. :D

[QUOTE="a p";27794456]Onko sun koulutus ollut maksuton yhteiskunnalle? Mitä lisätukia mä saan opiskeluun muuta kuin normaalit Kelan tuet?[/QUOTE]

Vastaa nyt vaan kysymykseen, Paljonko saat aikaisemmin mainitsemiani tukia kuukaudessa?

[QUOTE="vieras";27794462]Mulla tulee mieleen että ap koet itsekin siinä olevan jotain väärää, vai miksi ei voisi nimettömänä sitten kertoa kuinka paljon tukia saat?

Saatko omastakin mielestäsi aika paljon?[/QUOTE]

Älä nyt teen mitään oletuksia. Mä en nyt jaksaisi etsiä jokaista tietoa mun saamista rahoista. Kelan maksamien tukien määrät näet kyllä suoraan Kelan sivuilta; siis opintotuki (opintoraha- ja laina), lapsilisät kahdesta yh-korotuksineen ja elarit. Asumistuki on n.500€.

En todellakaan saa paljoa rahaa omasta mielestäni! Miten voisinkaan saada kun pitää välillä hakea toimeentulotukea?

[QUOTE="vieras";27794470]Vastaa nyt vaan kysymykseen, Paljonko saat aikaisemmin mainitsemiani tukia kuukaudessa?[/QUOTE]

Vastasin jo ja olisit itse voinut tutkia asian Kelan sivuilta asumistukea lukuunottamatta. Luulisi ihmisen tajuvan, että jos toinen saa toimeentulotukea niin tulot on todella pienet.

Yhteistyössä