Mitä vaaditte 2-vuotiaalta?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Minä itse
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Minä itse

Vieras
Siis esimerkiksi syömisen tai käyttäytymisen saralla? Kohteletteko heitä kuin lapsia vai kuten vauvoja? Oletteko huomanneet eroa odotuksissanne sen perusteella puhuuko lapsi paljon vai vähän? Uteliaana vain.

kohta 2 vuotias tytölläni on jo hyviä käytös tapoja..osaa sanoa kiitos ruokailun jälkeen ja osaa sanoa käsipäivää, osaa mennä itse illalla hampaan pesulle..ei näitä ole tarvinnut kovasti vaatia. Nyt vaan pitäisi saada tutista luovuttua..Puhe on hieman viisvästynyt mutta en ole sitä yhtään hätäillyt. Monia järkeviä sanoja osaa. Tyttöni oppi kävelemään jo 10kk iässä joten sen oppiminen on ns viivästyttänyt puhetta. kaikki lapset kehittyy erillaisesti!

Riippuu tosi paljon kaikenlaisesta. Esim huomaan vaativani muilta samanikäisiltä lapsilta paljon enemmän kuin omaltani. En siis tee tätä tietoisesti, mutta huomaan aina joskus tällaista tapahtuvan. Eikä siihen vaikuta se, kuinka paljon toinen puhuu, jos puhetta kuitenkin tulee. Jos toinen taas ei sano kuin kaksi järkevää sanaa, niin en minä toki silloin oleta, että tällainen lapsi myöskään ymmärtäisi kovin monimutkaisia selityksiä tai ohjeita. Mutta kun kullekin puhuu heidän sanallinen tasonsa huomioon ottaen, niin kyllä mielestäni 2-vuotiaan pitäisi jo esim osata laittaa jotain vaatekappaleita päälleen, olla tulematta kengät jalassa sisälle, kiittää ruuan päälle ja syödä itse suht koht siististi, kerätä lelunsa ainakin pyydettäessä, tällaista pientä...

Aika vähän. Tietty meillä on uhmaikä ja jos jotain vaatimuksia esittää, niin sittenhän niistä on pidettävä kiinni huutoraivarin uhallakin. Niitä tulee toista tusinaa päivässä mm. semmosista asioista, että pitää laittaa aamulla päivävaatteet ja pestä kädet kun ollaan oltu ulkona. joka kerta.

Tyttö tottelee vähän kehnosti, niinpä aika usein lähtee lentelevät lelut jäähylle tai suuhun menevät tavarat. Vähitellen tuntuu, että alkaa mennä pelkällä jankutuksella perille...
Osaa ottaa vaatteet pois (varsinkin ulkona kun on +13 astetta...) mutta ei laittaa päälle. Syödessä suttaa, mutta minusta on pääasia, että syö. Olen toki nähnyt 1,5-vuotiaita jotka syövät itse siististi, mutta eiköhän se meidänkin neiti perässä tule. Nyt siis 2v2kk.

Yhteistyössä