Mitä tukia saa aikuisopiskelija??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jos ja kun aion irtisanoutua työstäni nyt äitiysloman aikana ja aion äitiysloman ja hoitovapaan jälkeen hakea opiskelemaan aikuispuolelle, niin mitä tukia saan?
Nykyinen työni on 3-vuorotyötä ja väh 10h työvuoroja toisella paikkakunnalla, sitä työtä en voi tehdä 3 lapsen äitinä. Haluan itselleni uuden ammatin. Mietin vaan noita talousasioita. Onko mahdollista saada tukia niin paljon että voi lainaa lyhentää normaalisti ja saa perheen ruokittua omalta osalta? Mies käy tietysti töissä, mutta hänenkään palkka ei ole päätä huimaava.

Kyllä ne asiat aina järjestyy, luotat vain siihen.:) Itse olen esikoisesta asti ollut kotona ja näillä näkymin olen siihen asti kunnes nuorimmainen lähtee kouluun, uuden ammatin opiskelen kunhan lapset koulussa, sitä ennen elämme elämää päivä kerrallaan.:)

[QUOTE="vieras";23800772]Kyllä ne asiat aina järjestyy, luotat vain siihen.:) Itse olen esikoisesta asti ollut kotona ja näillä näkymin olen siihen asti kunnes nuorimmainen lähtee kouluun, uuden ammatin opiskelen kunhan lapset koulussa, sitä ennen elämme elämää päivä kerrallaan.:)[/QUOTE]
Mulla ei ole varaa olla kotona kun siihen että nuorimmat ovat 1v8kk. Sitte on pakko saada muutakin rahaa kuin kht. :(

Nuorison tavisopintotukea taitaa saada minkä ikäinen vaan alasta riippuen jopa yli viisi vuotta edellyttäen, ettei ole aiemmin käyttänyt tukikuukausia, mutta iso se ei ole ja jos haluaa enemmän, pitää nostaa lainaa.

Työttömyysetuutta opiskelun ajalta voi saada TE-toimistossa oleva työnhakija, jonka työnhaku on voimassa. Opiskelijan tulee olla vähintään 25-vuotias. Ehtona on myös, että TE-toimisto on todennut koulutustarpeen ja arvioinut opiskelun parantavan opiskelijan ammattitaitoa ja mahdollisuuksia työmarkkinoilla.

Työttömyysetuudella tuetaan vain päätoimista opiskelua. Näitä ovat yliopiston tai ammattikorkeakoulututkinnon suorittaminen, nuorille suunnatut lukio-opinnot sekä opinnot, joiden laajuus on keskimäärin vähintään viisi opintopistettä tai kolme opintoviikkoa opiskelukuukautta kohden tai 25 tuntia viikossa.

Opintojen tulee johtaa ammatilliseen perustutkintoon, ammattitutkintoon, erikoisammattitutkintoon, yliopistossa tai korkeakoulussa suoritettavaan alempaan tai ylempään korkeakoulututkintoon tai mainittujen tutkintojen osien suorittamiseen.

Opinnot voivat olla myös ammatillisesta koulutuksesta tai ammatillisesta aikuiskoulutuksesta annetun lain mukaista lisä- ja täydennyskoulutusta tai avointa yliopisto- tai ammattikorkeakouluopetusta.

Opiskelun kestolle ei ole asetettu vaatimuksia, mutta työttömyysetuutta opiskelun tukemiseen voi saada enintään 24 kuukautta opintokokonaisuutta kohden. Työttömyysturvan ansio- ja peruspäivärahan enimmäisaika kuluu myös opiskelun aikana

Ompa persiistä. En ole 25 vuotias vielä silloin... Kiva kun edes opiskeluun ei saa sen vertaa tukea että pystyis opiskelun ajan maksamaan laskut ja elättämään perheen omalta osaltaan. En tiiä mitä sitä sitten pitäis tehä.

Onko ala, jota olet miettinyt lähteväsi opiskelemaan ammattikoulupohjainen? Silloin myös oppisopimus voisi olla yksi vaihtoehto. Saisit samalla palkkaa kun opiskelet. Et tietty ihan sitä samaa, mitä valmistuneet työntekijät vastaavalla alalla saavat mutta huomattavasti enemmän kuitenkin kuin pelkkä tavis opintotuki. Oppisopimuspaikkoja ei kylläkään välttämättä aina ja kaikkialla ole hirveästi tarjolla mutta kannattaa kuitenkin pitää tämäkin mahdollisuus mielessä. Sitten jos olisit ammattikorkeaan tai yliopistoon menossa, niin opppisopimus ei ole mahdollinen.

[QUOTE="a p";23800779]Mutta eikös siinäkin ollut et pitää olla työsuhteessa ja sieltä opintovapaalla tai että on ollut työelämässä yhteensä 8v?[/QUOTE]

Näillä ehdoilla saisit käsittääkseni jo Koulutusrahaston aikuiskoulutustukea, joka lasketaan palkan mukaan. Eli jos et irtisanoudukaan, vaan jäät töistäsi opintovapaalle, se vois olla rahallisesti aika lailla järkevämpi diili. Olettaen tietty että työnantaja suostuu opintovapaaseen.

[QUOTE="a p";23800895]Ompa persiistä. En ole 25 vuotias vielä silloin... Kiva kun edes opiskeluun ei saa sen vertaa tukea että pystyis opiskelun ajan maksamaan laskut ja elättämään perheen omalta osaltaan. En tiiä mitä sitä sitten pitäis tehä.[/QUOTE]

Miksi näissä keskusteluissa aina todetaan näin, kun taas niissä keskusteluissa, missä 18-vuotias ammatiton kysyy, kannattako hankkia vauva vai ammatti ensin, koko palsta huutaa kuorossa "vauva, vauva! opiskella ehtii myöhemminkin!!"?

... oli hyvä ja tyhjentävä vastauas tohon työkkärin tukeen.

Sitten tutustu aikuiskoulutustukeen, jonka myöntää aikuiskoulutuskeskus.
- pitää olla työsuhteessa, mutta koulutusvapaalla (ei saa tehdä töitä sinä aikana)
- 8 vuotta työssä oloa niin 2 vuoden tuet (olikohan 80%)
- alle 8 vuotta tietty kuukausi määrä minkä saa työkokemuksen mukaan. Sivuilla on laskurit.

Eli älä irtisano itseäsi ennen kuin olet selvittänyt tuet! Nimimerkillä. työkkäri käski irtisanoutumaan ja ei sitten myöntänytkään ansiosidonnaista.

Yhteistyössä