Mitä tietoa CV:hen

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Tyhmä_Älykkö
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

Tyhmä_Älykkö

Vieras
Minä oon miettinyt paria asiaa, että kannattaako laittaa CV:heni

1) Kun ikää on jo 30v+ ka korkeakoulututkinto on takataskussa, niin kannattaako ylioppilastutkinnosta mainita mitään tarkempaa. Siis sen lisäksi, että ilmoittaa koska sen on suorittanut. Minulla on tosi hyvät paperit, etenkin tuo yo-tutkinto ja minulla lukee suluissa perässä: yleisarvosana laudatur.

2) Erinäiset vähäiset "luottamustoimet". En oo koskaan ollut yhdistysihminen, mutta opiskeluaikoina tuli muutamia todella vähäisiä luottamustoimia ainejärjestöissä. Kannattaako näitä ilmoittaa. Ei tosiaan mitään "hallituksen pj"-tasoa vaan jotain tyyliin kirjastonhoitaja ja kulttuurivastaava.

3) Mensan jäsenyys. Tuli joskus mentyä vedonlyönnin takia testiin ja hups rimaa hipoen meni rajan yli. Liityin sitten järjestöön, mutta en ole laittanut CV:hen, koska luulisin että asiaan suhtaudutaan kyseenalaisesti.

Huvittavaa on se, että muutaman kerran olen älykkyysosamääräni laittanut CV:hen kun olen hakenut työtä josta en ole kauheasti piitannut. Olen melko varma, että ilman sitä olisin saanut työn. Nyt en päässyt edes haastatteluun kuin kerran. Ja silloin minua kohdeltiin kuin paskaa ja se selkeästi liittyi tuohon ÄO:hon.

En ottais tommosta snobii töihin kummiskaa. Se että tarttee käydä jossain Mensan testissä kertoo että on huono itsetunto ja että luulee että palikkajutut on sama ku älykkyys. Tunnen yhen joka pääsi testistä läpi ja se on ihan pölö. Ei mitään tunneälyä eikä käytännön älyä eikä maalaisjärkeä. Täys tollo joka tajuu jostain palikoista jotain. Missään työssä pärjänny ku luulee olevas viisas mut on täys tollo.

Tarkoituksella vähän provoava aloitus, en mä nyt oikeesti laittais mitään Mensa-juttuja. Ja jos itse olisin ottamassa töihin jotakin ihmistä ja siellä olisi Mensa-maininta, niin ihmettelisin kyllä. Periaatteessa joissakin hommissa se voisi olla jopa ok, mutta eiköhän niissä hommissa todiste työhön soveltuvasta älykkyydestä näkyisi muutenkin. Hyvä vinkki toi linkki.

Olen rekrytoinut useita henkilöitä urani aikana ja tässä näkemyksiä:

Laittaisin sen YO-tutkinnon ja perään yleisarvosana laudatur, ehkä myös lisätiedoksi kielilinja, matematiikkalinja tms, jos tutkinnossasi on jokin painotus. Itselläni myös on noin ollut ja on tepsinyt hyvin :)

Mensaa en mainitsisi, siitä saa varmaankin juuri näitä reaktioita kuten tässäkin keskustelussa, että joku alkaa pitämään esim. snobina. Haastattelussahan sen voi mainita, jos tulee sopiva kohta kuten yleistä keskustelua, vaikkapa älykkyyttä vaativista tehtävistä. Mutta tähän tilannetajun käyttöä, koska joku voi tosin kokea myös uhkana. Väitetään mm., että esimiehet pelkäävät palkata itseään viisaampia alaisia.

Järjestötoiminnan mainitsisin lyhyesti myös. Se antaa kuvaa monipuolisuudesta ja myös siitä, että ko ihminen tekee tehtäviä muutkin arvot mielessä kuin rahapalkka.

Anteeks mutta mikä tää "Inez" on? Katkeran kateellinen tollo? Ei ainakaan mensan jäsen, sen verran huononkuuloinen itseluottamus ja ennakkoluuloinen kärjistelijä kyseessä?

Jenkeissä mensan testit on aina cv:ssä.
Saa olla ylpeä. Helppoa ei elämä suomalaisessa työympäristössä kuitenkaan tule olemaan, kun esimiehet harvemmin on sitten sua älykkäämpiä...

Yhteistyössä