Mitä tekisitte tilanteessani? Sairaasta koirasta kyse.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "hei"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"hei"

Vieras
Minulla on 2 koiraa, uroksia ja rotukoiria molemmat, jos sillä nyt on merkitystä. Toinen on 5-vuotias ja toinen 9-vuotias... tämä vanhempi tapaus on sairastellut jatkuvasti noin vuoden ajan, sairauteen liittyy suolisto- ja peräpäävaivoja. Eli ripuloi toisinaan ja sitten taas menee ihan ummelle. Jatkuvasti kakkii sisälle, ehkä noin kerran tai pari viikossa, joko löysää tai kovaa kakkaa... ei edes osaa/halua pyytää ulos vaan alkaa yhtäkkiä tekemään joko matolle tai piiloon tarpeensa. Toisinaan ulkona ollessaan saattaa kakkia jopa tunnin ajan häntä kaarella yrittäen saada tarpeensa tehtyä. Olemme ostaneet tälle koiralle jo 3 tosi kallista lääkekuuria (150e/kerta) ja ne auttavat vain hetken. Tilanne uusii kuitenkin koko ajan. Sairaus on siis eläinlääkärinkin mielestä paranematon autoimmuunisairaus. En tiedä miten paljon koira kärsii, mutta luultavasti kuitenkin jonkin verran, koska ei tuollainen voi kenenkään mielestä olla mukavaa. Tätä sairastelua siis on yleensä 2-4 viikon välein (lievempänä) kestäen päivästä viikkoon ja pahempia kausia ehkä 1-2 kertaa vuodessa. On laihtunut aika paljon, normaalipaino on noin 22kg, mutta nyt painaa vain 17kg. Syö kyllä ruokansa, mutta jostain syystä näin on käynyt.

Mietinkin nyt sitä, että pitäisikö jo päästää koira kärsimyksistään vai vielä yrittää hoitaa, vaikka se ei pysyvästi autakaan? Mielipiteitä kaipaan, järkeviä vastauksia. Varsinkin koiraihmisiltä.

Ja minä taas olen sitä mieltä, että jos koira asiasta selkeästi kärsii, niin kyllä sen voisi päästää autuammille metsästysmaille.

Mitä lääkäri on asiasta mieltä?
Koiralla kuitenkin ikkää sen verran, että voi olla vielä useampikin vuosi eloa jäljellä, eikä varmastikkaan tilanne ainakaan helpotu.
Toisaalta taas jos koira on ihan hyvinvoiva, pirteä ja touhukas kaiken aikaa (myös kun tilanne on päällä) niin sitten miettisin omaa jaksamista ja voimavaroja.

Mä kysyisin myös eläinlääkärin mielipidettä ja jos koira mun mielestä selvästi olostaan kärsii,veisin lopetukseen.Jos taas ei kärsi,kärsisin ne kakkimiset.

[QUOTE="tiina";23368044]En kyllä itse lähtis koiraa piikille viemään, ellei sillä sit pahoja kipuja johon lääkkeet ei auta.
Onko koira muuten iloinen ja käyttäytyy normaalisti?[/QUOTE]

Koira on vähän apaattinen ja viettää 90% ajasta yksin (omasta tahdostaan) eikä halua paljon meidän ihmisten seuraa. Mutta toisinaan innostuu ulkona leikkimään. Kivuista en tiedä, ei se ainakaan valita jatkuvasti.

Veisin koiran Helsingin eläinlääketieteellisen Pieneläinsairaalaan Viikkiin koirien suoliasioihin perehtyneelle lääkärille (itse asiassa siellä verta ulostavan koirani olen tutkituttanutkin).

Haluaisin koiralle tehtävän laajat verikokeet, vatsan ultraäänitutkimuksen sekä suoliston tähystyksen. Ehkä mahalaukunkin tähystyksen, siinähän se samalla nukutuksella hoituisi sekin. Koepalojen ja tähystysnäkymien jälkeen oltaisiin viisaampia, mistä johtuu. Allergiatkin ovat mahdollisia. Krooninen paksusuolitulehdus toki myös.

Kunnon tutkimusten jälkeen päättäisin mitä tekisin, ensisijaisesti en noilla oireilla vielä piikille veisi mutta minä olen minä. Joku toinen veisi jo vähemmilläkin oireilla.

Tutkimukset maksavat jonkinverran, mutta jos sinulla on varaa niin soita pieneläinklinikalle jo tänään. Päivystyksen kautta pääsee ilman lähetettäkin, sitäkin reittiä olen joskus käyttänyt kun koiralla oli verivirtsaisuutta. Joskus olen taas mennyt jatkotutkimuksiin pieneläinsairaalaan oman eläinlääkärini lähetteellä (en asu Helsingissä). Pääasia että jotenkin sinne pääsee.

Pieneläinsairaalassa tutkimukset ovat myös hieman halvempia, kuin vastaavat tutkimukset yksityisellä eläinlääkäriasemalla. Ja tietotaito Suomen huippuluokkaa, mm. anestesiaseuranta ihan huippua!!

Alkuperäinen kirjoittaja nöppäri;23368076:
Ja minä taas olen sitä mieltä, että jos koira asiasta selkeästi kärsii, niin kyllä sen voisi päästää autuammille metsästysmaille.

Mitä lääkäri on asiasta mieltä?
Koiralla kuitenkin ikkää sen verran, että voi olla vielä useampikin vuosi eloa jäljellä, eikä varmastikkaan tilanne ainakaan helpotu.
Toisaalta taas jos koira on ihan hyvinvoiva, pirteä ja touhukas kaiken aikaa (myös kun tilanne on päällä) niin sitten miettisin omaa jaksamista ja voimavaroja.

Eläinlääkärit on eri mieltä... toinen sanoo kylmästi "ei ole järkeä pitää elossa" ja toinen "ehkä vielä kannattais ostaa niitä lääkekuureja, vaikka kalliita ovatkin, mutta..." eli jättää meille sen lopullisen päätöksen.

Koira on päällisin puolin hyvinvoiva, silloin kun ei ole "tilanne" päällä. Mutta kotona kuitenkin viettää suurimman osan ajasta makoillen yksin, vaikka olisikin parempi kausi menossa. On oikeastaan ollut tällainen rauhallinen tapaus koko ikänsä, mutta ei ihan näin apaattinen kuitenkaan. Vaikea sanoa onko kunnossa vai ei.

Alkuperäinen kirjoittaja äiti 44 v;23368174:
Veisin koiran Helsingin eläinlääketieteellisen Pieneläinsairaalaan Viikkiin koirien suoliasioihin perehtyneelle lääkärille (itse asiassa siellä verta ulostavan koirani olen tutkituttanutkin).

Haluaisin koiralle tehtävän laajat verikokeet, vatsan ultraäänitutkimuksen sekä suoliston tähystyksen. Ehkä mahalaukunkin tähystyksen, siinähän se samalla nukutuksella hoituisi sekin. Koepalojen ja tähystysnäkymien jälkeen oltaisiin viisaampia, mistä johtuu. Allergiatkin ovat mahdollisia. Krooninen paksusuolitulehdus toki myös.

Kunnon tutkimusten jälkeen päättäisin mitä tekisin, ensisijaisesti en noilla oireilla vielä piikille veisi mutta minä olen minä. Joku toinen veisi jo vähemmilläkin oireilla.

Tutkimukset maksavat jonkinverran, mutta jos sinulla on varaa niin soita pieneläinklinikalle jo tänään. Päivystyksen kautta pääsee ilman lähetettäkin, sitäkin reittiä olen joskus käyttänyt kun koiralla oli verivirtsaisuutta. Joskus olen taas mennyt jatkotutkimuksiin pieneläinsairaalaan oman eläinlääkärini lähetteellä (en asu Helsingissä). Pääasia että jotenkin sinne pääsee.

Pieneläinsairaalassa tutkimukset ovat myös hieman halvempia, kuin vastaavat tutkimukset yksityisellä eläinlääkäriasemalla. Ja tietotaito Suomen huippuluokkaa, mm. anestesiaseuranta ihan huippua!!

Emme asu Helsingissä eikä edes lähelläkään... 650 km matkaa... joten ei kyllä ole mahdollista viedä sinne. Tällä paikkakunnalla on kuitenkin monta tosi pätevää eläinlääkäriä, jotka on hoitaneet vastaavia tapauksia kymmenittäin. On meillä ihan selvä diagnoosikin sairaudesta, perianaalifistelia nimeltään.

[QUOTE="tiina";23368044]En kyllä itse lähtis koiraa piikille viemään, ellei sillä sit pahoja kipuja johon lääkkeet ei auta.
Onko koira muuten iloinen ja käyttäytyy normaalisti?[/QUOTE]

No voi hyvää päivää! Joo varmaan koira on todella iloinen, kun suoli toimii miten sattuu. Piikille ilman muuta kärsimästä.

Vaikeaa tulee olemaan tekipä kumman päätöksen tahansa...

Jos vien koiran lopetettavaksi, meille tulee suuri ikävä ja varmasti toinenkin koiramme ikävöi.
Jos pidämme vielä koiran ja yritämme hoitaa, tulee olemaan sekä meillä että koiralla ajoittain vaikeaa, mutta välissä saattaa olla myös niitä iloisia hetkiä. Ja kun tulevaisuudesta ei voi tietää, mitä se tulee olemaan.

En haluaisi olla kylmä ja tunteeton koiran tappaja, joka vielä koiran lopetettavaksi heti kun ongelmia tulee... mutta en kyllä haluaisi kiduttaakaan koiraa. :(

[QUOTE="hei";23368199]Samaa eläinkaupan koiranruokaa kuin toisellekin. Nutra Nuggetsin Senioria.[/QUOTE]

Tämäkin voi olla jo syypää koiran suolistongelmiin. Jos koiralla on ärtynyt suoli ja kenties taustalla allergiaa niin tilannetta pahentaa tuo ruoka.

Barffaus voisi olla yksi vaihtoehto suolistosairaalle koiralle, mutta toisaalta ihmettelen suuresti jos eläinlääkäri ei ole suositellut mitään ruokaa joka on tehty suolistosairaille koirille.

Ja tuohon koiran makoilemiseen, koira nukkuu/makoilee yleensä sen 12-16 tuntia normaalisti päivässä. Ja kaikki koirat ei edes näytä kipua.

Veisin piikille.
Ei ole arvokasta elämää, että suoli toimii miten sattuu... Luultavasti koiran elo voi olla tuskaista ja kivuliastakin. Normaali, terve koira ei tee jatkuvasti sisälle.

[QUOTE="hei";23368265]Vaikeaa tulee olemaan tekipä kumman päätöksen tahansa...

Jos vien koiran lopetettavaksi, meille tulee suuri ikävä ja varmasti toinenkin koiramme ikävöi.
Jos pidämme vielä koiran ja yritämme hoitaa, tulee olemaan sekä meillä että koiralla ajoittain vaikeaa, mutta välissä saattaa olla myös niitä iloisia hetkiä. Ja kun tulevaisuudesta ei voi tietää, mitä se tulee olemaan.

En haluaisi olla kylmä ja tunteeton koiran tappaja, joka vielä koiran lopetettavaksi heti kun ongelmia tulee... mutta en kyllä haluaisi kiduttaakaan koiraa. :([/QUOTE]

"Heti kun tulee ongelmia" ? Vaikka koira on kärsinyt jo pitkään...
Tietysti teille tulee ikävä!! Minullakin on ikävä rakasta vanhaa karvakorvaani, joka nukkui ikiuneen noin 4vko sitten :( Mutta tiedän, ettei muuta mahdollisuutta ollut. Tai no olisi ollut: antaa koiran kitua ja luonnon hoitaa, mutta ell avustamana lähtö oli armollisempi.

Tämäkin voi olla jo syypää koiran suolistongelmiin. Jos koiralla on ärtynyt suoli ja kenties taustalla allergiaa niin tilannetta pahentaa tuo ruoka.

Barffaus voisi olla yksi vaihtoehto suolistosairaalle koiralle, mutta toisaalta ihmettelen suuresti jos eläinlääkäri ei ole suositellut mitään ruokaa joka on tehty suolistosairaille koirille.

Ja tuohon koiran makoilemiseen, koira nukkuu/makoilee yleensä sen 12-16 tuntia normaalisti päivässä. Ja kaikki koirat ei edes näytä kipua.

Kyseessä ei ole allergia eikä ruoka vaikuta eläinlääkäreiden mukaan tähän sairauteen. Kyseessä siis perianaalifistelia, voi googlata jos kiinnostaa.

Aikaisemmin kokeilimme ns. lihadiettiä --> maha jatkuvasti ummella ja ns. yrjölän puuroa --> maha jatkuvasti ripulilla. Eläinlääkärin mielestä parasta on antaa samaa ruokaa kuin ennenkin, nyt tosin vaihdoimme tuohon senioriversioon eikä tuosta ole haittaa enempää ollut 4 kk kokemuksella.

Yhteistyössä