Mitä tekisitte tässä tilanteessa? (naapurin lapset häiriköi)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "apuva"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

"apuva"

Vieras
Naapurin lapset kavereineen ovat ottaneet tavakseen käydä rimputtamassa meidän ovikelloa ja juoksevat sitten karkuun nauraen. Ovat myös joitakin kertoja tunkeneet roskia sisään postiluukustamme. Myös parvekkeeltamme löytyy ajoittain roskia joiden epäilen olevan samaisten lasten jäljiltä (jätskipapereita, sipsejä ym). Asumme isohkossa kerrostalossa, jossa on rappujen ovissa ovikoodit, joten ainakin jonkun näistä lapsista on oltava tämän talon asukkaita. Harmiksemme emme tarkalleen tiedä missä nämä lapset asuvat, emme ikinä onnistu saamaan heitä kiinni itse teosta. Yläkerrassamme ainakin asuu varsin meluisia lapsia, mutta emme ole 100% varmoja onko joku häirikkölapsista juuri kyseisestä asunnosta, vaikka niin uskommekin.

Mutta siis, mitä tässä nyt kannattaisi tehdä? Emme haluaisi mieheni kanssa mennä soittamaan yläkertalaisten ovikelloa ja tivaamaan vanhemmilta ovatko heidän lapsensa näitä häiriköitä. Eivät varmasti myöntäisi vaikka tietäisivätkin asiasta, ja tuskin tietävätkään. Tuon yläkerran perheen äidin lapsilleen kirosanojen värittämästä karjumisesta (joka kuuluu asuntoomme) olemme saaneet sen kuvan ettei ole mikään kovin mukava ja yhteistyökykyinen täti kyseessä. Uskomme että saisimme vastaamme vain haistattelua, jos kävisimme hänelle puhumassa...

Onko ihan tyhmä ajatus laittaa isännöitsijälle viestiä tästä häiriköinnistä, ja mainita että kyseessä on mahdollisesti yläkerran asukkaiden lapset? Vai pitääkö olla ihan täysin varma kenen lapsista on kyse? Voiko isännöitsijä edes tehdä mitään jos täyttä varmuutta ei ole?

Alkuperäinen kirjoittaja viisikymppinen isoäiti;26408523:
eiköhän paras konsti lie olla reagoimatta mitenkään. kuka viitsii tehdä kiusaa, jos kiusattava ei välitä

No juuri noin me on jo pitkään ajateltu, siksi ei olla oikeastaan mitenkään reagoitu. Mutta kun touhu ei tunnu loppuvan vaan on jatkunut jo kuukausia... Harmittaa sekin kun minulla on esikoisen laskettu aika syksyllä, ja olisi ikävää jos noiden lasten pelleily häiritsisi jatkuvasti vauvani päiväunia. Eikä kyllä parvekkeellekaan tee mieli laittaa vaunuihin nukkumaan, jos jatkavat sitä roskien heittelyään...

Laittaisin lapun rappukäytävän ilmoitustaululle asiasta.

Isännöitsijäkään tuskin voisi mitään tehdä, jos ei ole tietoa siitä, ketkä lapset ovat kyseessä.

Parvekkeelle heitetyt roskat on kyllä varmasti siitä yläkerrasta, siitä kävisin sanomassa.

[QUOTE="apuva";26408586]Tämä on kieltämättä käynyt mielessä, mutta lapset varmaan nokkelina repisivät lapun pois ennen kuin vanhemmat näkevät. Tai jos vanhemmat sen näkevätkin niin eivät välttämättä usko omien lastensa kolttosiksi... Noh, ehkä kokeilemme tätä.[/QUOTE]

Kokeilkaa jos ei muutosta niin yhteys isännöitsijään. Sitten tulee postilaatikossa laput kaikille asiasta ja varmasti muutoskin.

No itse tietenkin ottaisin yhteyttä isännöitsijään, hänellä on velvollisuus puuttua tuollaiseen häirintään. Haluaisin ainakin hänen laittavan tiedotteen jokaiseen kotiin ko häirinnästä, se nyt on vähintä. Eihän tuolle oikein muuta voikaan tehdä, mutta yleensä isännöitsijät laittavat aika järeää tekstiä (kokemusta on) joten voihan olla että joku vanhempi saattaa keskustella asiasta teitä häiriköineen riiviön kanssa.

Niin ja jos se vaan jatkuu niin ottaisin ovikellon pois ovesta tai tekisin äänettömäksi. TAI sitten mikäli rimputtelu toistaa samaa kaavaa kellonajoiltaan niin käyttäisin hieman aikaani ja olisin passissa oven takana (kai teillä ovisilmä on?) saadakseni näköhavainnon kakaroista tai vielä parempaa saadakseni kiinni itse teossa...

Kirjoitin nyt tällaisen lapun, mitä olette mieltä, muuttaisitteko jotain?

Hei asukkaat!
Pidättehän huolen siitä etteivät lapsenne heittele roskia toisten asukkaiden parvekkeille ja postiluukkuihin.
Olisi myös hienoa jos muistuttaisitte lapsianne siitä, ettei ole sopivaa rimputella jatkuvasti toisten asukkaiden ovikelloja ja juosta karkuun.
Toivomme ettei kyseinen häiriköinti enää tule jatkumaan. Jos tähän ei kuitenkaan tule muutosta, joudumme viemään asian eteenpäin isännöitsijälle, eikä se olisi mukavaa kellekään osapuolelle.

Kiitos!

• Tykkää
Reactions: Anatolia
[QUOTE="apuva";26408705]Kirjoitin nyt tällaisen lapun, mitä olette mieltä, muuttaisitteko jotain?

Hei asukkaat!
Pidättehän huolen siitä etteivät lapsenne heittele roskia toisten asukkaiden parvekkeille ja postiluukkuihin.
Olisi myös hienoa jos muistuttaisitte lapsianne siitä, ettei ole sopivaa rimputella jatkuvasti toisten asukkaiden ovikelloja ja juosta karkuun.
Toivomme ettei kyseinen häiriköinti enää tule jatkumaan. Jos tähän ei kuitenkaan tule muutosta, joudumme viemään asian eteenpäin isännöitsijälle, eikä se olisi mukavaa kellekään osapuolelle.

Kiitos![/QUOTE]Hyvin hienovarainen teksti. Ihan hyvä kumminkin. Pistä se isoin tekstein NÄKYVILLE, josta se VARMASTI luetaan. Me ollaan kanssa pistetty noita lappuja ilmoitustauluille.

Toi lappu kuullostaa hyvälle. Ja jos ei touhu lopu niin ehdottomasti yhteyttä isännöitsijään!! Ja hyvä tietysti olisi jos saisit lapset kiinni itseteossa ja painelisit lasten kanssa vanhempien eteen. Perkele tuollanen on ärsyttävää.

[QUOTE="mää";26408818]Laita lappuun asunnon numero, eivät vanhemmat muuten voi arvioida ovatko heidän lapsensa heitelleet roskia parvekkeelle.[/QUOTE]

Kun en tosiaan ole varma että onko ne juuri yläkerran lasten heittämiä. Voihan ne olla myös seinänaapureilta, eli viereiseltä parvekkeelta. Ja asumme ekassa kerroksessa eli hyvällä tähtäyksellä pihaltakin ylettyy heittämään.

Tuota omaa asunnon numeroa en haluaisi laittaa ihan siksi ettei häiriköinti pahene jos joku sekopäämamma ottaa nokkiinsa tuosta lapusta...

Mä oon ihan samassa tilanteessa!
Ollaan ½ vuotta nyt asuttu tässä isohkossa kerrostalossa ja nyt loppukesästä talon/naapuritalojen lapset on alkaneet ärsyttämään ja häiriköimään.

Ensin huomattiin pikkujuttuja, mitkä ei ainakaan meihin kohdistunut, mm. kivien lyömistä sählymailoilla (toinen lapsi melkein huusi toiselle että älä heitä niitä kiviä häntä kohti, mutta toinen pentu vaan jatkoi). Tekivät tätä parkkipaikan läheisyydessä jalkakäytävällä. Lisäksi perinteinen käytävässä juokseminen ja huutaminen on tuttua.

Kaikki vissiin alkoi siitä kun yhtenä päivänä olin lähdössä kaupungille ja pari lasta oli aulassa supisemassa omia juttujaan. Joku niistä sanoi "moi", mutta en kiinnittänyt huomiota ja sitten perästä kuului sitten ns. aseen ääniä ja sanat " sinkolla selkään". Sen jälkeen alkoi tämmöinen juoksentelu auton viereen/mopon viereen jos on johonkin menossa tai tulossa kotiin. Ja vähintään tuijottelu ellei myös joku kommentointi.

Yhtenä päivänä jouduin odottamaan miestä kun avaimet jäi kotiin ja istuskelin ulko-oven vieressä penkillä. Lapset leikkivät omia leikkejään kauempana kunnes tulivat siihen lähelle ja yksi heistä alkoi sitten potkia vieressä jalkapalloa seinustalle. Pallohan sitten karkasi minua päin ja sanoin tälle lapsukaiselle että "Hei, voisitko mennä muualle potkimaan tuota palloa kun minä istun tässä niin ei satu vahinkoja" " Napakasti sanoin. Toiset kaksi lasta siinä samalla löivät sählypalloa ulko-oveen, josta KULKEE ihmisiä/lemmikkejä. Sanoin sit samalla heille että voisivat johonkin muuhun paikkaan noita palloja lyödä ettei ketään satu jos sattuu tulemaan ovesta ulos. Isompi poika siihen "Kohta otan kovemman pallon niin katotaan sattuuks!!"

Viikonloppuna alkoi sitten ovikellon rimputtelu, olin päiväunilla mutta mies sanoi ettei mennyt edes avaamaan ovea kun pennut on siellä toisella puolella.

En tiedä, että mitä tässä tekisi kun eiväthän nämä ole mitään vakavaa häiriköintiä, mutta kyllä noiden käyttäytyminen on epämukavaa. Enkä tiedä kenen pentuja nämä ovat, tai missä asunnossa asuvat. Yksi näistä pennuista on vanhempi, varmaan n. oisko 3-4. luokalla, josta pienemmät ottaa vaikutteita ja mallia.

Pitäisikö tässä vaan kylmästi ottaa yhteyttä isännöitsijään? En oikein usko että lappujen kirjoittelusta ilmoitustaululle on hyötyä, enkä tiedä miten saisin napakasti tiivistettyä asiani.

Asun omakotilalossa ja meillä on sama ongelma. Naapuriston lapset luuhaavat meidän pihalla. Ilmeisesti on jotenkin huvittavaa kiusata aikuisia ja härnätä koiraa. Muille naapureille on tapahtunut aineellista vahinkoa autot ovat saaneet lommoja, postilaatikkoja on töhritty ja tavaroita on viety. Ei kai tässä muu auta kun hankkia valvontakamera. Vanhemmat ovat korvausvelvollisia jos ilkivallasta koituu aineellista vahinkoa.

Ihan ehdottomasti asunnon numero ja nimi lappuun!

Inhottaa nuo nimettömät valitukset ja pitää nyt ihmisiin voida luottaa sen verran, että uskaltaa. Tulehtuu kaikkien vanhat kaunat kun arvuutellaan, että kuka laitto lapun ja kenen penskat ne elämöi. Syyttömätkin saattaa joutua vastuuseen! Kyräillään, ei moikkailla jne. Uhreja saattaa sitäpaitsi olla muitakin, rohkaisisit heitä samalla.

Minä en nimettömiä lappuja vie ikinä mihinkään, omalla nimellään on uskallettava valittaa, jos aihetta kerran on.

[QUOTE="...";27296417]Mä oon ihan samassa tilanteessa!
Ollaan ½ vuotta nyt asuttu tässä isohkossa kerrostalossa ja nyt loppukesästä talon/naapuritalojen lapset on alkaneet ärsyttämään ja häiriköimään.

Ensin huomattiin pikkujuttuja, mitkä ei ainakaan meihin kohdistunut, mm. kivien lyömistä sählymailoilla (toinen lapsi melkein huusi toiselle että älä heitä niitä kiviä häntä kohti, mutta toinen pentu vaan jatkoi). Tekivät tätä parkkipaikan läheisyydessä jalkakäytävällä. Lisäksi perinteinen käytävässä juokseminen ja huutaminen on tuttua.

Kaikki vissiin alkoi siitä kun yhtenä päivänä olin lähdössä kaupungille ja pari lasta oli aulassa supisemassa omia juttujaan. Joku niistä sanoi "moi", mutta en kiinnittänyt huomiota ja sitten perästä kuului sitten ns. aseen ääniä ja sanat " sinkolla selkään". Sen jälkeen alkoi tämmöinen juoksentelu auton viereen/mopon viereen jos on johonkin menossa tai tulossa kotiin. Ja vähintään tuijottelu ellei myös joku kommentointi.

Yhtenä päivänä jouduin odottamaan miestä kun avaimet jäi kotiin ja istuskelin ulko-oven vieressä penkillä. Lapset leikkivät omia leikkejään kauempana kunnes tulivat siihen lähelle ja yksi heistä alkoi sitten potkia vieressä jalkapalloa seinustalle. Pallohan sitten karkasi minua päin ja sanoin tälle lapsukaiselle että "Hei, voisitko mennä muualle potkimaan tuota palloa kun minä istun tässä niin ei satu vahinkoja" " Napakasti sanoin. Toiset kaksi lasta siinä samalla löivät sählypalloa ulko-oveen, josta KULKEE ihmisiä/lemmikkejä. Sanoin sit samalla heille että voisivat johonkin muuhun paikkaan noita palloja lyödä ettei ketään satu jos sattuu tulemaan ovesta ulos. Isompi poika siihen "Kohta otan kovemman pallon niin katotaan sattuuks!!"

Viikonloppuna alkoi sitten ovikellon rimputtelu, olin päiväunilla mutta mies sanoi ettei mennyt edes avaamaan ovea kun pennut on siellä toisella puolella.

En tiedä, että mitä tässä tekisi kun eiväthän nämä ole mitään vakavaa häiriköintiä, mutta kyllä noiden käyttäytyminen on epämukavaa. Enkä tiedä kenen pentuja nämä ovat, tai missä asunnossa asuvat. Yksi näistä pennuista on vanhempi, varmaan n. oisko 3-4. luokalla, josta pienemmät ottaa vaikutteita ja mallia.

Pitäisikö tässä vaan kylmästi ottaa yhteyttä isännöitsijään? En oikein usko että lappujen kirjoittelusta ilmoitustaululle on hyötyä, enkä tiedä miten saisin napakasti tiivistettyä asiani.[/QUOTE]

Saanko kysyä mikset moikannut takaisin?

Itse olen huomannut, että tuollaisiin pikkupoikiin tehoaa parhaiten positiivinen huomio. Moikkaat kun näet, kehaiset maalintekotaitoja ja silleen huomaamatta "kaverustut" niiden kanssa. Sen jälkeen ne uskoo ihan hyvin, kun sanotaan, että menee muualle räiskimään siitä kulkureitiltä. Ne tulee kertomaan kivoja juttuja ja oppii vahtimaan yhteistä etua "tiedän kuka tos pihassa pyörii ja yrittää naarmuttaa autoja, sanotaanko me sille et pysyy poissa".

Meillä on toiminut tämä niin työelämässä tettiläisten kanssa kuin kerrostalossa naapurien kanssa.

Yhteistyössä