Mitä tekisitte lapsen hoitopaikan suhteen?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja neuvoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

neuvoton

Vieras
Lapsi on 3v ja tähän asti ollut osapäivähoidossa (2krt/vko). Olen opiskelija mutta menen kesäksi töihin vuorotyöhön. Mieheni juuri irtisanottiin omasta työstä. Mies ei ainakaan kesällä aio vielä edes töitä hakea ja niin kauan kun saa liiton rahaa, ei hänen kannatakaan mihinkään hanttihommiin mennä. Eli periaatteessa mies on kotona, mutta jos löytyy hyvä työpaikka, hän ottaa sen. Ongelma ei niinkään ole tämä kesä, mies on sanonut, että tapahtui mitä tahansa, niin hän on kotona, vaan syksy. Jos mies pääseekin töihin ja mulla jatkaa opiskelut, niin lapsi ilman muuta tarvii hoitopaikan. Toisaalta, jos ei mies ei saakaan töitä silloinkaan, niin hoitopaikkaa ei tarvita. Paikkoja on vaikea saada joten en pienestä haluaisi irtisanoa sopimusta ja lapsi viihtyy nykyisessä paikassa tuttujen hoitajien ja lasten kanssa. Lisäksi, minusta tuon ikänen kaipaa jo leikkikavereita. Kerhot on suljettu kesän ajan, tuttavapiirissä ei ole lapsia, eikä mieheni ala käymään missään perhekahviloissa :/

Mä olen vauvan kanssa kotona, mutta lapsi jatkaa osa-aika hoidossa juuri siksi, että pph on kunnan paras ja lapselle rakas. Jos ottaisimme lapsen pois hoidosta kokonaan, menettäisimme paikan ja olisi todella herkälle neljä vuotiaalle hirveä asia joutua vanhempainvapaan jälkeen vieraaseen paikkaan hoitoon. Joten katsomme järkevämmäksi maksaa osa-aika hoidosta kun lapsi siellä viihtyy ja on rakkaat ystävät ja sitten pidämme ylimääräisiä vapaapäiviä kotona paljon.

Ihan turha kenenkään mua soimata siitä että veisimme hoitopaikan joltain sitä enemmän tarvitsevalta. Se ei ole meidän murhe vaan kunnan. Tämä on meidän perheen elämä ja pidämme hyvästä paikasta kiinni kynsin ja hampain, vaikka se tuntuukin lompakossa.

Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
eihän sitä paikkaa tarvitse irtisanoa vaikka lomaa pitäisi koko kesän

On se vähän rahakysymyskin. Sekä lapsen kannalta, se hoitopaikka on hyvä koska muuten ei saa lainkaan kontakteja ikäistensä kanssa. Joudumme kuitenkin ilmoittamaan, että mies on irtisanottu koska tällä hetkellä menee täysimaksu mutta eihän sitä voida enää periä jos mies on työtön. Antaako ne meidän edes pitää paikkaa jos toinen vanhemmista on kotona toistaseksi?

Meilläkin miehellä tulee kuukauden lomautus, juuri laitoin kyselyn pph:lle että voidaanko pitää kesällä lomaa siis kaksi kuukautta ilman hoitomaksuja mutta niin, että meille ei koidu siitä mitään harmia. En tiedä vielä vastausta, mutta kuvittelisin, ettei lomien perusteella voi hoitopaikkaa menettää.

Maksu määräytyy tulojen mukaan, joten kun miehesi jää ansiosidonnaiselle, tippuu tulot kumminkin oletettavasti niin vähän, ettei hoitomaksu pienene. Toki kannattaa ilmoittaa uudet tulot ja laskettaa hoitomaksu uudelleen.

Pari kuukautta pois hoidosta ei mielestäni ole sosiaalisten kontaktien kannalta ongelma. Voihan sitä käydä puistossa kavereita moikkaamassa ja kutsua kyläänkin.

Nykyään suurimmassaosassa tarvii luovuttaa paikka toiselle jollei ole kesää hoidossa. Enemmän lapsia menossa päiväkotiin kun paikkoja.
Tästä syystä mun mielestä erinomainen juttu että ne ketkä haluaa pitää kotona kesän myös maksaa paikasta täydensumman jollei lapsi ole hoidossa, koska muu perhe maksais jokatapauksessa.
Kesänlopulla uusi haku ja ei välttämättä pääse enää samaanpaikkaan.
Täälä meilläpäin on äitien kesken katkeraa touhua. Kunnalla yksi hoitopaikka johon mahtuu 21 lasta. Muut joutuu naapuri kuntaan 40km päähän.
Niin pieni paikka että kaikki tuntee kaikki ja tietää tarkkaan kuka sai sen viimesen paikan.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja Nellah:
eihän sitä paikkaa tarvitse irtisanoa vaikka lomaa pitäisi koko kesän

On se vähän rahakysymyskin. Sekä lapsen kannalta, se hoitopaikka on hyvä koska muuten ei saa lainkaan kontakteja ikäistensä kanssa. Joudumme kuitenkin ilmoittamaan, että mies on irtisanottu koska tällä hetkellä menee täysimaksu mutta eihän sitä voida enää periä jos mies on työtön. Antaako ne meidän edes pitää paikkaa jos toinen vanhemmista on kotona toistaseksi?

mä sain ainakin muutettua hoitosopimusta kesken vuoden kun todettiin ettei osa-aika paikka riitä enään. kyllä luulis että tunteja sopimuksesta voi toistaiseksi vähentää esim muutamaan tuntiin päivässä ja sitten kun tulee tarve kokoaikaselle hoidolle niin muuttaa taas hoitoaikasopimusta. sillä saa pk-maksut pienemmäksi

Alkuperäinen kirjoittaja kemissä:
Kemissä kaikilla sama. Yli kuukauden pois niin paikka luovutetaan seuraavalle tai maksaa täydet poissaoloajalta.

Voi kamala, en tiennytkään että joillain paikkakunnilla on näin tiukkaa.. Onneksi täällä meillä ei sentään ihan tämmöinen meininki ole. Taitaa nää käytännöt olla aika kuntakohtaisia, joten varmuuden saa vaan kysymällä oman kunnan päivähoitotoimesta.

Yhteistyössä