Mitä tekisitte, jos olisitte menossa naimisiin, ettekä haluaisi miehenne sukunimeä, mutta miehenne toivoisi sitä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "a.p"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";23866657]Pitäisin oman nimeni. Olen käyttänyt samaa nimeä koko elämäni ja saman nimen kanssa aion kuollakin. En ole kenenkään omaisuutta, jonka uusi omistusoikeus pitää merkitä niin näkyvällä tavalla. Lapset saisivat minun nimeni, minähän heidät synnytänkin. Jos miehelle ei käy, sopii etsiä uusi ovimatto itselleen.[/QUOTE]

Onko joku huolinut sinut vaimokseen? Tuskin.

Kantolinna on erikoinen mutta ei suinkaan ruma sukunimi. Kyllä minä sen ottaisin. Eri olisi jos omani olisi joku tosi harvinainen josta en sen vuoksi haluaisi luopua. Mutta miehenikin varmaan ymmärtäisi siinä tapauksessa.

Miten on mahdollisten lasten sukunimen laita?

[QUOTE="vieras";23866739]Olen siis aivan naimakelvoton, koska haluan pitää oman sukunimeni ja antaa sen lapsillekin? :D[/QUOTE]

Et nähtävästi ymmärtänyt mitä tarkoitin...

[QUOTE="vieras";23866739]Olen siis aivan naimakelvoton, koska haluan pitää oman sukunimeni ja antaa sen lapsillekin? :D[/QUOTE]

Kyllä sulla on omituinen tapa ilmaista mielipiteesi. Mahdat olla vaikea ihminen...?

[QUOTE="essie";23866770]Kyllä minä ottaisin tottakai miehen sukunimen, en ymmärrä miksi tällaisessa asiassakin pitäisi olla itsekäs.[/QUOTE]

mies joka haluaa, että nainen ottaa hänen sukunimensä, ei ole itsekäs, mutta nainen joka haluaa pitää omansa on?

Vaikea kuvitella tuollaista tilannetta, kun oma sukunimeni on niin ruma, että siitä ihan mielelläni luopuisin jos naimisiin menisin :D Muutenkin itse ottaisin ihan mielelläni miehen sukunimen, jos se nyt ei mikään aivan karmea ole.

Kantolinna on kaunis!

Pitäisin oman nimeni. Itse otin aikoinaan miehen sukunimen ja myöhemmin on vähän kaduttanut, olisin sittenkin halunnut pitää oman tyttönimeni. Nyt on jo lapsia ja meillä kaikilla sama nimi, niin enää vaihtaminen ei tule kyseeseen. Haluan että minulla on lasten kanssa sama sukunimi.

[QUOTE="vieras";23866831]Mielestäni on törkeää vaatia toista vaihtamaan sukunimensä. Jokainen päättäköön itse omasta nimestään.[/QUOTE]

Niin... sittenhän ei tarvitse riidellä kuin lasten sukunimestä.

Pidin oman nimeni. Lapsilla miehen nimi, nyt vähän harmittaa olla eri nimellä lasten kanssa, mutta minähän se nimeni kanssa joudun elämään. Miehen sukulaisille vaikea käsittää, itsepintaisesti tulee posti yms yhdellä sukunimellä.

Kun olimme menossa naimisiin mieheni toivoi (ja jopa oletti), että otan hänen nimensä. Kerroin, että en halua, vaan aion pitää oman nimeni. Eipä siinä sitten muuta ollut. Hän sanoi vain, että ok. :)

Miksi pitää ottaa toisen sukunimi??
Perinteet ei riitä selitykseksi. Perinteisestihän seksiäkään ei pitäisi harrastaa ennen avioliittoa ja kuinka moni siitäkin perinteestä pitää kiinni?
Ja lasten sukunimi määräytyy loppupelissä äidin sukunimen mukaan. Lain mukaan vanhemmat yhdessä päättää mutta jos ei pääse yksimielisyyteen niin lapselle merkitään se sukunimi, joka äidillä on.

[QUOTE="vieras";23866991]Miksi pitää ottaa toisen sukunimi??
Perinteet ei riitä selitykseksi. Perinteisestihän seksiäkään ei pitäisi harrastaa ennen avioliittoa ja kuinka moni siitäkin perinteestä pitää kiinni?
Ja lasten sukunimi määräytyy loppupelissä äidin sukunimen mukaan. Lain mukaan vanhemmat yhdessä päättää mutta jos ei pääse yksimielisyyteen niin lapselle merkitään se sukunimi, joka äidillä on.[/QUOTE]

Minä ainakin ottaisin miehen sukunimen ihan samasta syystä, josta harrastan myös avioliiton ulkopuolista seksiä.
Siksi, että se on kivaa ;)

Minusta on ihanaa, että perhe on samalla nimellä. Mulle se oli jotenkin tosi tärkeää. Miehen kanssa oltaisi oltu valmiit myös miettimään muita nimiä kuin hänen sukunimensä, mutta omaani en halunnut meille kummallekaan. Lopulta päädyttiin miehen nimeen, kun on kaunis, perenteinen ja alle 400 kantajaa koko maailmassa. Juuri mukava. Ja sama nimi koko jengillä, ollaan oikea kopla :)

Minusta on ihanaa, että perhe on samalla nimellä. Mulle se oli jotenkin tosi tärkeää. Miehen kanssa oltaisi oltu valmiit myös miettimään muita nimiä kuin hänen sukunimensä, mutta omaani en halunnut meille kummallekaan. Lopulta päädyttiin miehen nimeen, kun on kaunis, perenteinen ja alle 400 kantajaa koko maailmassa. Juuri mukava. Ja sama nimi koko jengillä, ollaan oikea kopla :)

=) Miulle taas on tärkeää että tuo meidän sukunimi ei häviä kokonaan.. Siksi pidin omani. Poika on ainoa joka voi niin sanotusti jatkaa tätä sukua. Ei mitään paineita mutta kymmenen lasta on vähintään tehtävä :D :D

Ja lasten sukunimi määräytyy loppupelissä äidin sukunimen mukaan. Lain mukaan vanhemmat yhdessä päättää mutta jos ei pääse yksimielisyyteen niin lapselle merkitään se sukunimi, joka äidillä on.[/QUOTE]

Joku voi ihan vapaaehtoisesti siihen suostua tai jopa haluta ottaa miehensä sukunimen. Kuten minä! Riittääkö tämä sitten selitykseksi?

Yleensä nuo miehen sukunimeä vastustavat ovat niitä joita ei ole edes kosittu.. kuten työkaverini. Ei voinut ymmärtää että mitä järkeä oli koko avioliitossa saati siinä että otin mieheni sukunimen. Kunnes yllättäen kymmenen avoliittovuoden jälkeen miehensä halusi naimisiin ja nainen vastasi kyllä tottakai, vaikka ei siinä mitään järkeä ennen ollutkaan.
Ja otti miehensä sukunimenkin...

Yleensä nuo miehen sukunimeä vastustavat ovat niitä joita ei ole edes kosittu.. kuten työkaverini. Ei voinut ymmärtää että mitä järkeä oli koko avioliitossa saati siinä että otin mieheni sukunimen. Kunnes yllättäen kymmenen avoliittovuoden jälkeen miehensä halusi naimisiin ja nainen vastasi kyllä tottakai, vaikka ei siinä mitään järkeä ennen ollutkaan.

Niin, vain sinkuilla on valtavirrasta poikkeavia mielipiteitä tästä asiasta.

Meillä ainakin on kaikilla sama sukunimi koska mies halusi että ollaan saman nimen oalla naimisiin mentyämme. ei mulla ollut mitään sitä vastaan :)

Pitäisin oman pääni. Itse pidin oman sukunimeni mennessämme naimisiin, mutta mieheni ei millään tavalla vastustanut sitä. Sanoi vaan, että mä saan tehdä juuri niin kuin itse haluan. Meille molemmille oli selvää, että lapselle tulee hänen sukunimensä, koska se on harvinainen toisin kuin minun.

No, tämä on sinun kokemuksesi. Omassa ystäväpiirissäni moni nainen on pitänyt oman sukunimensä, kuten minä itsekin, ja kyllä heitä on kosittu, kun kerran jo naimisissakin ovat :)

En ole naimisissa, mutta jos menisin niin tuskin vaihtaisin sukunimeä. Valtava homma uusia kaikkia kortit ja muut paperit alkaen ihan jostain Plussa-kortista ja vaikka en omasta sukunimestä nyt niin kauheasti tykkääkään, niin jos ottaisi miehen nimen niin tuntuisi, että siirtyy jotenkin miehen sukuun. Vaikka tosiasiassa olen oman sukuni jäsen, en miehen suvun jäsen.

Yhteistyössä