mitä tekisit tilanteessani?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja klö-opiskelija
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
K

klö-opiskelija

Vieras
olen tänä vuonna 21v täyttävä kätilöopiskelija. olen opiskellut kohta kaksi vuotta ja jäljellä siis 2,5v. olen seurustellut muutaman vuoden ja suhde on vakaalla pohjalla. molemmat meistä haaveilee lapsesta nuorella iällä. mieheni täyttää tänä vuonna 24.

olemme siis miettineet lapsen hankintaa opiskelujeni väliin. mieheni on vakituisissa töissä vaikkakaan ei kovin hyvin palkattu. mietimme kuitenkin että opiskelujeni loputtua olisin 23 ja mieheni 26 mikä on varsinkin miehen toiveissa ensimmäisen lapsen saamisiästä liian paljon.

mitä siis tekisitte tilanteessamme? alkaisitko yrittämään lasta jo tässä vaiheessa, ehkä vuoden päästä jolloin koulua jäisi ideaalissa tilanteessa vuosi jäljelle vai odottaisitteko opiskelujen loppuun? siitäkään kun ei koskaan sitten tiedä kuinka nopeasti tärppää vai tärppääkö.

molemmat kuumeilee ja haaveena neljä lasta melko lyhyillä ikäeroilla.

toisaalta jos alkaa odotella niin onko se aika sitten koskaan hyvä... seuraavaksi tulee että jos nyt olisi hetken töissä. sitten että jos saisikin vakipaikan ensin. ja sitten ei taas kehtaa heti jäädä äippälomalle.. eli siirtyykö se sitten aina vaan sinne johonkin 30v asti..

ja jos odottaa valmistumiseen niin tarkoittaako se siis että valmistu ennen raskaaksi tulon yrittämistä vai että odota niin kauan että ehdit valmistua ennen synnytystä?

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
ja jos odottaa valmistumiseen niin tarkoittaako se siis että valmistu ennen raskaaksi tulon yrittämistä vai että odota niin kauan että ehdit valmistua ennen synnytystä?

Ei merkitystä.

Jos haluat 4 lasta lyhyillä ikäeroilla, niin valmistumisesi viivästynee vuosikausia, ja jossain vaiheessa et ehkä enää palaakaan kouluun.

Kyl se valmistuminen vaan tekee paljon tiukempaa sit kun on lapsi/lapsia. Suosittelen että teet ensin opinnot loppuun, et ole mikään ikäloppu tuossa 2,5v päästäkään.

Mulla vm2008 kaksoset ja lopputyö enää puuttuu opinnoista. Mitään en ole saanut tehtyä sen jälkeen kun lapset syntyi. Illalla/yöllä olis aikaa mutta en vaan sitten enää jaksa kun päivän touhut on lasten jäljiltä siivottu.

Antaa mennä vaan! Toisaalta olisi hyvä käydä koulu ensin loppuun, mutta saattaa myös olla, että lapsen saanti ei olekaan niin helppoa kuin luulisi. Jos vaikka ei onnistukaan ensimmäiseen vuoteen, tai ensimmäiseen 5 vuoteen. Jätä ehkäisy pois, tulee jos on tullakseen.

Mä taas alkaisin yrittää jo nyt. Jos sä luulet sitten pystyväsi ja haluavasi opiskella kun lapsi on jo syntynyt, niin ehdottomasti nyt. Koska niinkuin itse sanoit, jos alkaa odotella niin se menee sitten siihen että huomaatte olevanne kolmikymppisinä lapsettomia uraihmisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Kyl se valmistuminen vaan tekee paljon tiukempaa sit kun on lapsi/lapsia. Suosittelen että teet ensin opinnot loppuun, et ole mikään ikäloppu tuossa 2,5v päästäkään.

Mulla vm2008 kaksoset ja lopputyö enää puuttuu opinnoista. Mitään en ole saanut tehtyä sen jälkeen kun lapset syntyi. Illalla/yöllä olis aikaa mutta en vaan sitten enää jaksa kun päivän touhut on lasten jäljiltä siivottu.

no meillä tehdään opinnäytetyö jo ensi vuonna. aloitetaan siis tammikuussa ja ennen joulua on sitten kaikki seminaarit niistä. viimeiseen vuoteen jää oikeastaan vain pelkästään harjoitteluja, eli 30 viikkoa ja koulua 10 viikkoa missä ei ole mitään kovin ihmeellisiä. tämä olisi yksi syy miksi olen ajatellut että jos odottelisi tuonne vuoden päähän ja sitten....

Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

Ei merkitystä.

Jos haluat 4 lasta lyhyillä ikäeroilla, niin valmistumisesi viivästynee vuosikausia, ja jossain vaiheessa et ehkä enää palaakaan kouluun.

ei amk:sta voi olla pois minkään syyn takia kauempaa kuin yhteensä 2 vuotta. eli se on sitten vähän pakko ja aivan varmasti haluaisin palata kouluun jos sitä jäisi vuosi jäljelle. tällöin kahden ensimmäisen lapsen väliin tulisi pari vuotta jos kaikki menisi hyvin. jos siis tuon vuoden odottaa.

Kannattaa valmistua ensin. Jos meinaat 4 lasta peräkanaan, niin mietipä haluatko sitten viedä 4 pientä lasta päiväkotiin ja mennä kouluun. Ennen kuin huomaatkaan niin aikaa on kulunut, opinnot ehkä jo vanhentunut ja sit pitäis lastenhoidon ohella keskittyä kouluun.

Onko sitten kiva palata opiskelemaan, kun lapsi on kovin pieni? Ja tehdä kaikki koulujutut, opinnäytetyöt ja pitkät harjoittelut. Lapsi sairastaa aika paljon aloittaessaan hoidon. Voin kertoa, että lasten kanssa opiskelu ei ole sieltä helpoimmasta päästä.

Jos vielä haluat neljä pienellä ikäerolla. Hei haloo! Järki käteen nyt!!

Alkuperäinen kirjoittaja juu:
Kannattaa valmistua ensin. Jos meinaat 4 lasta peräkanaan, niin mietipä haluatko sitten viedä 4 pientä lasta päiväkotiin ja mennä kouluun. Ennen kuin huomaatkaan niin aikaa on kulunut, opinnot ehkä jo vanhentunut ja sit pitäis lastenhoidon ohella keskittyä kouluun.

joka tapauksessa olisi siis valmistuminen ensimmäisen lapsen jälkeen vaikka isompi ikäero tulisikin sitten. mutta kahta äitiyslomaa en koulusta pitäisi missään tapauksessa, tai no ainakaan suunnitellusti.

Alkuperäinen kirjoittaja huoh:
Onko sitten kiva palata opiskelemaan, kun lapsi on kovin pieni? Ja tehdä kaikki koulujutut, opinnäytetyöt ja pitkät harjoittelut. Lapsi sairastaa aika paljon aloittaessaan hoidon. Voin kertoa, että lasten kanssa opiskelu ei ole sieltä helpoimmasta päästä.

Jos vielä haluat neljä pienellä ikäerolla. Hei haloo! Järki käteen nyt!!

kuten jo sanoin, opinnäytetyö tehdään jo ensi vuonna, viimeinen vuosi pelkkää harjoittelua. ja miten se sitten eroaa työnteosta, ei mitenkään.

Tee opinnot loppuun! Meidän tytär syntyi kesken mun opintojen ja nyt palaan takaisin kouluun 2 vuoden tauon jälkeen. Mistään en muista mitään ( opiskelen sairaanhoitajaksi) ja opinnoissa on kauhea selvittely kun koulun Hops on muuttunut. Koska meillä on lapsi niin en saa opintotuen asumislisää vaan yleistä asumistukea..tai siis en saa koska mies on töissä. Eli saan 200? vähemmän kuin lapsettomana. Lapsen hoito maksaa hunajaa.. joten kannattaa oikeasti paahtaa koulu loppuun ja lisääntyä sitten. Ei tämä mitään herkkua ole..

Alkuperäinen kirjoittaja MoetMuM:
Tee opinnot loppuun! Meidän tytär syntyi kesken mun opintojen ja nyt palaan takaisin kouluun 2 vuoden tauon jälkeen. Mistään en muista mitään ( opiskelen sairaanhoitajaksi) ja opinnoissa on kauhea selvittely kun koulun Hops on muuttunut. Koska meillä on lapsi niin en saa opintotuen asumislisää vaan yleistä asumistukea..tai siis en saa koska mies on töissä. Eli saan 200? vähemmän kuin lapsettomana. Lapsen hoito maksaa hunajaa.. joten kannattaa oikeasti paahtaa koulu loppuun ja lisääntyä sitten. Ei tämä mitään herkkua ole..

meillä on omistusasunto joten en saa asumislisää tai tukea kumpaakaan. rahamäärä ei siis vähenisi.

meillä on omistusasunto joten en saa asumislisää tai tukea kumpaakaan. rahamäärä ei siis vähenisi.

Kyllä se vähenee kun lapsesta tulee ihan älytön määrä menoja.

joo siis tietty mutta ei lähtisi pois mitään tukia mitä nyt saa. ja rahallisesti pärjättäisi kyllä.

joo siis tietty mutta ei lähtisi pois mitään tukia mitä nyt saa. ja rahallisesti pärjättäisi kyllä.

No mikäs siinä sitten. Mulla on vaan omakohtaiset kokemukset negatiiviset ja jos olisin ajatellut fiksusti niin olisin odottanut kunnes saan paperit tuolta ulos. Järkyttävän määrän hommia joutuu tekemään, että pääsen takaisin kelkkaan ja se aika on lapselta suoraan pois.

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
En osaa sanoa, kun ei meidänkään vekaroita oo järjellä tehty :D

miten teillä siis on tehty?

Ei käytetty ehkäisyä ja ne vaan tuli :D

Olin siis siihen mennessä kärsinyt lapsettomuudesta 5 vuotta. En uskonut raskautuvani. 5kk seurustelua ja pim, olin raskaana, ekan ollessa 3kk pim, olin taas raskaana. Ei uskottu että sama tuuri voi käydä kahteen kertaan, joten ei ollut taaskaan ehkäisyä.

Nää on niin ihania :heart: Meiän ihmeellisiä yllätyksiä :D

Yhteistyössä