Mitä tekisit tässä tilanteessa? (lapsen kiukusta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Kohta 4v. tyttö suuttui kun ei saanut hyppiä sohvan selkänojalla. Nostin hänet lattialle, alkoi potkia mua, yritti raapia, viskeli lelujaan. Oon niin paljon kuunnellut tuon lapsen huutoa/kiukkua ja kokeillut kaikkeni sen eteen, mikään siihen ei tehoa. Äskenkin kun huusi, nauroin vaan sille, kun en jaksa aina suuttua, niin raivostui entisestään. Rauhottuu vaan jos ei huomioi mitenkään. Mitä te tekisitte tuollaisen kanssa? Jäähy ei auta, ei pysy jos jonnekkin vie.

Annan raivota rauhassa, turha sitä väkisin on rauhoitella, yleensä tosiaan suuttuu vaan enemmän. Joskus laitan makuuhuoneeseen rauhoittumaan. Otan syliin kun on hiukan rauhoittunut ja sitten keskustelemme siitä, miksi hermot meni.

Niin on tutun kuuloista! :/ Aina niitä kohtauksia ei kestä raivostumatta, mutta se aina vain pahentaa asiaa.. Meillä toimii parhaiten jäähy tai huomion kiinnittäminen johkin muuhun mieluisaan, jos vain itellä on puhtia siihen. :hug:

Meillä ainut mikä tehoo tollaseen on se , että laitan lapsen ulos jäähylle. Siinäpähän naapurit on ihmeissään, mut aina sieltä tulee pois kiltti ja kuunteleva tyttönen!!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
ai että lapsen kiukkukohtaukset ja varsinkin jos lapseen ei sen aikana saa koskea on autistisia piirteitä :D

Muakin ihmetytti sama... Meillä on sitten kummallakin lapsella autismia.. :D
Mä kun olen kuvitellut niitä aivan normaaleiksi kohtauksiksi... Taitaa olla sitten aika monen lapset autistisia! :laugh:

Alkuperäinen kirjoittaja JAHJ:
ai että lapsen kiukkukohtaukset ja varsinkin jos lapseen ei sen aikana saa koskea on autistisia piirteitä :D

Muakin ihmetytti sama... Meillä on sitten kummallakin lapsella autismia.. :D
Mä kun olen kuvitellut niitä aivan normaaleiksi kohtauksiksi... Taitaa olla sitten aika monen lapset autistisia! :laugh:

Hirveät kilarit toiminnon keskeytyttä ovat just sitä. Ja juu, useimmista löytyy piirre tai kaks, se ei tee ketään autistiksi. Vaan nimenomaan siksi kysyin, että onko muitakin oireita.

Meillä on toiminut miettimisnurkka. Eli lapsi on laitettu paikkaan miettimään, missä ei ole mitään virikkeitä. Siellä on pysynyt minuutit mitä ikävuosia on. Sen jälkeen on selvitetty asia.
Meillä paras paikka on ollut eteinen, kun sieltä ei näe telkkaria eikä juuri muutakaan.

Miettimisnurkan käyttöön oton jälkeen meillä on kaikki turhat härdellit loppuneet, eikä lapsia ole nurkkaan tarvinnut laittaa enää pitkiin aikoihin :)

Kun sohvalla ei saa hyppiä, niin siinä ei silloin saa hyppiä. Tottakai kieltäminen suututtaa lasta, mutta aikuinen tekee päätökset noista kielletyistä asioista ja aikuisen velvollisuus on myös ottaa vastaan lapsen kiukku, jos kielto ei miellytäkään. Sä olet lapsesi peili, johon sen omia tuntemuksiaan peilaa ja etsii sillä tavoin itseään ja oppii ymmärtämään tunteitaan.

Alkuperäinen kirjoittaja Non compos mentis:
No se nauraminen nyt ainakin on ihan virheveto. Miksi koskit lapseen, eikö riittänyt, että sanallisesti kiellät? Onko muita autistisia piirteitä?

Miks ei saa nauraa? Huvittaa vaan välillä. Onko parempi sit suuttua kunnolla? Joskus kun olin masentunut/väsynyt niin raivostuin oikeesti mut nyt kun olo on parempi niin ei viitti aina suuttua vaan välillä ihan huvittaa jatkuva kiukuttelu. Ja sanallinen kielto ei riittänyt, kokeilin monta kertaa ensin, lopulta nostin lapsen alas sohvan selkänojalta hyppimästä.

Alkuperäinen kirjoittaja :
Meillä ainut mikä tehoo tollaseen on se , että laitan lapsen ulos jäähylle. Siinäpähän naapurit on ihmeissään, mut aina sieltä tulee pois kiltti ja kuunteleva tyttönen!!

Tämä ja tuo edellisen kommentti "omaan huoneeseen" ei myöskään auta. Huoneesta tulee samoin tein pois, vaikka kuinka monta kertaa veisin takaisin.

Ulkona välillä rauhoittuu mut ei aina..

No nauraminen on kyllä typerää. Siinä pilkkaat lasta, kun hänellä on paha mieli. Minä ottaisin tuossa tilanteessa lapsen syliin, pitäisin kunnes rauhoittuu ja selittäisin samalla, että kiukku ja paha mieli menee kyllä ohi.

Sitten tietysti tuo miettimisnurkka tai rahoittumispaikka voi olla toimiva, vaatii usein aluksi monta toistoa. Mutta se nurkka ei sitten ole sitä, että lapsi laitetaan omaan huoneeseen ja ovi kiinni vaan nurkka on esim. olohuoneessa.

Huh. Kerran meinasin soittaa poliisit kun näin vastaavaa, mutta se nainen varmaan tajus ja otti lapsen äkkiä pois ja vielä selitti, että menitkö ulos ilman takkia. OIkeasti itse laittoi sen lapsen sinne. Tuo alkaa olla jo lastensuojelun piirissä tuollaiset jutut.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:

Tämä ja tuo edellisen kommentti "omaan huoneeseen" ei myöskään auta. Huoneesta tulee samoin tein pois, vaikka kuinka monta kertaa veisin takaisin.

Meillä kun iseltä huoneesta ei tulla pois ennenkuin olen käynyt tytön kanssa juttelemassa ja on lupa tulla pois. Ei se varmasti sinne menisikään jos tahto olisi tytön omassa taskussa, mutta meillä on aikuinen se joka määrää tuollaiset jutut.

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Huh. Kerran meinasin soittaa poliisit kun näin vastaavaa, mutta se nainen varmaan tajus ja otti lapsen äkkiä pois ja vielä selitti, että menitkö ulos ilman takkia. OIkeasti itse laittoi sen lapsen sinne. Tuo alkaa olla jo lastensuojelun piirissä tuollaiset jutut.

No aivan takuulla joo, no onneksi asutaan me ainakin maalla jossa ei ihan joka asiasta soitella joka paikkaan, se on vissiin se maalaisjärki.

Alkuperäinen kirjoittaja no:
No nauraminen on kyllä typerää. Siinä pilkkaat lasta, kun hänellä on paha mieli. Minä ottaisin tuossa tilanteessa lapsen syliin, pitäisin kunnes rauhoittuu ja selittäisin samalla, että kiukku ja paha mieli menee kyllä ohi.

Sitten tietysti tuo miettimisnurkka tai rahoittumispaikka voi olla toimiva, vaatii usein aluksi monta toistoa. Mutta se nurkka ei sitten ole sitä, että lapsi laitetaan omaan huoneeseen ja ovi kiinni vaan nurkka on esim. olohuoneessa.

Mut jos ottaa syliin niin rimpuilee pois. Miettimisnurkkaan tms jos laittaa niin tulee pois, miten sen saa siel pysymään?? Ja jos lasta itseäänkin huvitti tilanne kun koetteli tarkoituksella mitä äiti tekee kun hyppii vaikka kieltää, naamasta näkyi pieni hymyn poikanen kiukun seasta, ja jos nauran hälle ja lepertelen samalla mm.ootkos hassu ym.. Sekin väärin??

No se nauraminen nyt ainakin on ihan virheveto. Miksi koskit lapseen, eikö riittänyt, että sanallisesti kiellät? Onko muita autistisia piirteitä?

Miks ei saa nauraa? Huvittaa vaan välillä. Onko parempi sit suuttua kunnolla? Joskus kun olin masentunut/väsynyt niin raivostuin oikeesti mut nyt kun olo on parempi niin ei viitti aina suuttua vaan välillä ihan huvittaa jatkuva kiukuttelu. Ja sanallinen kielto ei riittänyt, kokeilin monta kertaa ensin, lopulta nostin lapsen alas sohvan selkänojalta hyppimästä.

Yritä olla suuttumatta, ja pidä tyttöä vaikka sylissä. Ei se ikäänsä jaksa kiukuta ja huutaa. Juttele rauhallisella äänellä ja vaikka laula, jos oma kiukkusi meinaa nousta (kun laulaa, ei pysty kiukuttelemaan).

Miltä itsestäsi tuntuu kun olet vihaninen ja sinulle nauretaan, harva ihminen haluaa että hänelle nauretaan. Tavallaan nolaat lapsesi tuolla naurulla.

Meillä kun iseltä huoneesta ei tulla pois ennenkuin olen käynyt tytön kanssa juttelemassa ja on lupa tulla pois. Ei se varmasti sinne menisikään jos tahto olisi tytön omassa taskussa, mutta meillä on aikuinen se joka määrää tuollaiset jutut.

Pitääkö mun sit pitää lasta kiinni siellä huoneessaan, sitoa johonkin että pysyy kun on niin itsepäinen että tulee sieltä samoin tein pois? Ja ei, en todellakaan ole mikään lepsu tuollasissa ja tee niinkuin lapsi haluaa vaan yleensä säännöt pelaa. Tuo vaan on asia mikä ei toimi, en tiedä mikä mättää, onko lapsi vaan maailman itsepäisin otus vai teenkö jotain väärin...

Alkuperäinen kirjoittaja niin:

Soitat poliisin jos lapsi on hetken ulkona ilman takkia jäähyllä??? Nyt järki käteen. Eri asia jos pitemmän aikaa pakkasessa palellutetaan mutta parissa minuutissa ei mitään lapselle satu.

Pitääkö mun sit pitää lasta kiinni siellä huoneessaan, sitoa johonkin että pysyy kun on niin itsepäinen että tulee sieltä samoin tein pois? Ja ei, en todellakaan ole mikään lepsu tuollasissa ja tee niinkuin lapsi haluaa vaan yleensä säännöt pelaa. Tuo vaan on asia mikä ei toimi, en tiedä mikä mättää, onko lapsi vaan maailman itsepäisin otus vai teenkö jotain väärin...

Ja tätä en kysynyt sillä että oikeesti lapsen sitoisin johonkin kiinni, älkää säikähtäkö...:)

Lasta ei saa saattaa naurunalaiseksi esim. pelkojensa tai mielikuvitustarinoidensa vuoksi. Pelottelu, uhkailu ja yksin jääminen vaikeiden tunteiden kanssa lisäävät pelkoja. Vaikeiden tunteiden jakaminen vanhempien kanssa ja hyväksytyksi tuleminen kiukunkin keskellä ovat tärkeitä kokemuksia. Mahdollisuus saada lohdutusta ja rauhoittua sylissä antavat lapselle tunteen siitä, että hän on vanhemmille rakas kaikkine tunteineen. Lapsi tarvitsee vakuuttelua, että hän on hyvä ja arvokas oman itsenään.

4-5-vuotias lapsi
http://vanhemmat.mll.fi/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy/4-5vuotias.php?dir=/lapsi_kasvaa_ja_kehittyy

Yhteistyössä