Mitä tekisit (naapuri kasvattaa vaahteroita)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja nakku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
N

nakku

Vieras
Naapurimme n. 8v sitten antoi vaahteran kasvaa pensasaidan viereen (pensasaita on tontin rajalla/merkitsee tontin rajan). Pyysimme leikkaamaan sen, mutta sanoi, että haluaa pitää vaahteran. No nyt vaahtera todella iso ja kasvaa siis puolet meidän puolelle varjostaen ja lisäksi iso lehtihässäkkä aina syksyllä.

Nyt naapuri on antanut kahden muun vaahteranalun kasvaa. Kävin kysymässä asiasta ja sanoi haluavansa lisää vaahteroita ja koska tontit niin pieniä, niin antaa kasvaa tuohon rajalle. En osannut sanoa mitään ja menin kotiin, mutta jälkeenpäin rupesi kyllä todella ketuttaman. Haluaa siis isoja puita, mutta ei halua käyttää tonttitilaansa siihen, joten laittaa näppärästi tontin rajan tuntumaan ja avot puolet puun vaatimasta pinta-alasta tulee meille.

Soitin kaupungin rakennusmestarille ja hän sanoi, että meillä oikeus pyytää naapuria leikkaamaan puolellemme kasvavat oksat ja jos ei siitä määräaikaan mennessä tee, voimme nuo oksat leikata itse.

Kysyisin, mitä itse tekisitte tilallani?

Miettisin, että onko siitä nyt _oikeasti_niin hirveää haittaa, että pihalleni tulee oksia naapurin puolelta. Luultavasti tulisin siihen lopputulokseen, että ei ole, ja nauttisin vihreästä ja vehreästä maisemasta.

ainakin tulevista vaahteroista ilmoittaisin etteivät saa tulla teidän puolelle. jos jo oleva häiritsee teitä niin käskette leikata oksat tai leikkaatte itse, ellei häiritse antaisin varmaan naapurisovun vuoksi olla.

Tekisin juuri kuin on neuvottu. Eli ensin pyytäisin häntä itse leikkamaan ja jossei mitään tapahdu niin leikkaisin itse.
Tuo on kyllä ikävä tilanne. Varsinkin kun teille ei ole mitään hyötyä niistä puista. Eihän niihin voi esim. päästää lapsia kiipeilemään kun itse puu on kuitenkin naapurin puolella =( .

Lisäisin vielä että varsinkin vaahtera on todella peittävä puu ja saattaa varjostaa ison osan pihasta. Vaikka minäkin vältän turhia konflikteja naapureiden kanssa, tuosta kyllä sanoisin ja leikkaisin tarvittaessa itse häiritsevät puut. Ei se paljonpuhuttu naapurisopu ole aina tärkein asia...

Selittäisin naapurille juurta jaksaen miksi en missään nimessä halua niitä vaahteroita puolelleni. Ja että jo se olemassa oleva vaahtara häiritsee niin, että siitä on poistettava pihan puolelle tulevat oksat. JA että jos haluaa lisää vaahteroita kasvattaa, niin laittaa ne taimet kasvamaan sellaiseen kohtaa, että mahtuu omalle pihalleen.

Ja jos ei auta, niin minä kyllä leikkaisin ne oksat itse pois. Ihan TAKUULLA.

Tekisin niinkuin kaupungin rakennusmestari sanoi. Meillä on vaahtera aidassa (muutettiin vuosi sitten ) ja tänä kesänä (keväänä ) saa lähteä. Piha on aika pieni ja puu varjostaa paljon (karsittiin oksia jo vime kesänä ) ja lehtiä tulee pihalle aivan törkeä määrä (myös naapurin pihalle ) . Onneksi puu on osittain kuollutkn niin eipä ole kenelläkään (rivitaloyhtiö ) mitään sanomista. Ja tiedän, että meidän seinänaapurit on enemmän kuin tyytyväisiä.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Miettisin, että onko siitä nyt _oikeasti_niin hirveää haittaa, että pihalleni tulee oksia naapurin puolelta. Luultavasti tulisin siihen lopputulokseen, että ei ole, ja nauttisin vihreästä ja vehreästä maisemasta.

Samoin.

Yhteistyössä