Mitä tekisit (asumisesta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ap
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

ap

Vieras
Asumme tällä hetkellä vuokralla pk-seudulla. Tarvitsemme isomman asunnon. Vihdymme alueella jossa asumme, mutta meillä ei ole varaa ostaa täältä omaa. Pk-seudun ulkopuolelta voisi joku murju irrotakin sillä hinnalla, mitä saisimme lainaa. Olemme säästäneet omaan asuntoon vuosia emmekä haluaisi että säästöt hupenevat korkeisiin vuokriin (nykyinen vuokra edullinen koska asunto pieni). Eli

a) isompi vuokra-asunto (kerrostalo) nykyiseltä alueelta, jossa hyvät palvelut ja liikenneyhteydet, tukiverkostot ym.

b) oma asunto jostain pk-seudun ulkopuolelta, mahdollisuus ok-taloon mutta rempattavaan

???

Päätös pitäisi tehdä pian

No itse ostaisin ehdottomasti oman, koska vuokran maksu on aika pitkälti hukkaan heitettyä rahaa, mutta mä nyt en muutenkaan viihdy kehä III:n sisäpuolella saati sitten kerrostalossa :saint:

Tykkäät alueesta joten...jos pysyisit alueella ja vuokraisit isomman.
Oletko harkinnut sijoitusasunnon ostoa. Säästörahan voisi niinkin kenties käyttää.

PK-seudulle on helppo saada (hyviä?) vuokralaisia. Vuokralainen kuollettaa lainan vuosien mittaan ja omaisuus karttuu sinulle, vaikka asuisit itse väljemmin. Ja jos säästöjä on, niin otat siis lisäksi lainaa. Saat kaikista kuluista myös tulonhankkimisvähennyksen itsellesi :)

Synnyin vantaalla ja olisin halunnut asua siellä, koska olin asunut siellä lähes 30v, ostin kuitenkin "maalta" asunnon, koska vantaalta en sitä saanut, vieläkin kaipaan vantaalle, mutta oma omakotitalo on silti oma.

Alkuperäinen kirjoittaja Omakotitalo:
Synnyin vantaalla ja olisin halunnut asua siellä, koska olin asunut siellä lähes 30v, ostin kuitenkin "maalta" asunnon, koska vantaalta en sitä saanut, vieläkin kaipaan vantaalle, mutta oma omakotitalo on silti oma.

Minäkin olen melko varma, että minä ja ehkä mieskin tultais kaipaamaan pääkaupunkiseutua.

Alkuperäinen kirjoittaja dada:
Mä päätyisin siihen vuokra-asuntoon, mikäli ei olisi mitään mahdollisuutta saada millään tapaa itteä kiinnostavaa omaa..mä en haluis asua murjussa :ashamed:

Murjulla tarkoitin lähinnä rempattavaa, vanhaa ja vaatimatonta taloa - sellainenkin voi olla viehättävä ja toimiva. Samaa mieltä oon siitä, et ostettavan asunnon pitää olla mieluinen...

Alkuperäinen kirjoittaja bonja:
Tykkäät alueesta joten...jos pysyisit alueella ja vuokraisit isomman.
Oletko harkinnut sijoitusasunnon ostoa. Säästörahan voisi niinkin kenties käyttää.

PK-seudulle on helppo saada (hyviä?) vuokralaisia. Vuokralainen kuollettaa lainan vuosien mittaan ja omaisuus karttuu sinulle, vaikka asuisit itse väljemmin. Ja jos säästöjä on, niin otat siis lisäksi lainaa. Saat kaikista kuluista myös tulonhankkimisvähennyksen itsellesi :)

Sijoitusasunnon ostossa jäis asp-edut hyödyntämättä ja veroja enemmän. Meille oman asunnon osto ei ole niinkään varallisuuden kartutusta vaan sitä, että haluaisimme itse ja lapsiemme juurtuvan johonkin. Toki asumiskuluisssa säästäminen verrattuna korkeaan vuokraan myös tärkeää.

Yhteistyössä