mitä tekemistä yksivuotiaalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja syksyn vihaaja =)
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

syksyn vihaaja =)

Vieras
Heippas, ollaan tässä syksyn tullen jääty lapsen kanssa enemmän kaksin ja sisälle, joten ei tekeminen on vähän hakusessa,niin yhteisesti kuin lapsen tominta yksikseen. Leluja on , mutta taitaa lelut olla varsin turhia kapisteita...kun ei niillä leiki, tai sitten meillä on vaan niin huonot lelut näin "ISOLLE" lapselle. Kertokaa hyviä vinkkejä kotona oloon, jottei tarvi kokoajan juosta perässä , kun prinsessa tekee pahojaan asioitten kanssa, missä ei saa tehdä pahojaan ...

muskarissa käydään ja vauvajumpassa, ja uimassa,,,mutta kotona olisi kiva keskiä jotain yhteistä kivaa =)

Kiittttoooos =)

Alkuperäinen kirjoittaja Avemaria:
Voisin ottaa myös neuvoja vastaan. Ulos ei oikein tuon 1v pojan kanssa voi mennä ku ei kävele vielä eikä viidhy rattaissa.

miksei voi mennä?..kai hän konttaa? kunnon puku päälle ja tutkimusmatkalle..ja hiekkalaatikolle istumaan

meillä on kova sana ollu nyt tässä parina päivänä ne erimuotoset paikat joita voi tiputella niistä saman muotosista rei'istä, yhdessä niitä pojan 10kk kanssa opetellaan laittamaan, luetaan kirjoja, leikitään dublo legoilla (eli minä rakennan jotakin ja poika innosta hihkuen rikkoo sen), ja sitten tietty ollaan ulkona leikkimässä, käydään kävelyllä jne, tosin nyt poika on kipee joten sisällä ollaan oltu.
*muoks, ulkona siis leikitään hiekkaleluilla ja poika ittekseen tutkii ympäristöä kontaten, keinutaan ja tuen kanssa kävellään aika paljon.

Kun esikoinen oli vuoden ikäinen ja oltiin päivät kahdestaan niin aika kului, kun katseltiin kuvakirjoja, valokuvia, piirreltiin, leivottiin (annoin läträtä pullataikinaa käsissään ), tyhjättiin tiskikonetta, tehtiin tunneleita ja kontattiin niissä, tehtiin lakanasta teltta ja mentiin eväsretkelle sinne jne. Eli sopivassa suhteessa yhteistä leikkimistä ja leikkimielistä kotitöiden tekemistä. Imurointi oli tuohon aikaan tosi pop, kun lapsi tykkäsi "ratsastaa" imurin päällä :)

Alkuperäinen kirjoittaja TheUnforgiven:
Voisin ottaa myös neuvoja vastaan. Ulos ei oikein tuon 1v pojan kanssa voi mennä ku ei kävele vielä eikä viidhy rattaissa.

miksei voi mennä?..kai hän konttaa? kunnon puku päälle ja tutkimusmatkalle..ja hiekkalaatikolle istumaan

Hiekkalaatikko onkin ainoa missä viihtyy. Ei ole tähän mennessä suostunu ulkona konttia. Mutta sit on taas se ongelma että hiekkalaatikko on täynnä muurahaisia ku on keko melkein vieressä enkä tiedä onko niitä niin hyvä kuitenkaa syödä. =)

Miksi et voi mennä hänen kanssaan ihan hiekkalaatikolle ja antaa hänen konttailla?
Meillä käytiin puistossa/hiekkiksella jo reippaasti alle vuoden ikäisenä, kun jäbä osasi istua ja kontata.

Kyllä ulkoilu on tuon ikäiselle parasta! Pysyy rytmi sekä äidillä että lapsella ja tulee nälkä ja uni. On niin paljon helpompaa kun aamulla ulkoillaan, sitten syödään ja nukutaan - saa äitikin vapaa-aikaa, eikä tarvitse syömisen ja nukuttamisen kanssa tapella. Sama juttu iltapäivällä ja avot - iltakin on kuin leikkiä! Ulkona saa se mammakin liikuntaa, eikä ehdi kaapilla käymään joka välissä - pysyy kilot tiessään ja putoaa ne mammaläskit.

Meillä tuo 1v3kk kuopus touhuaa ulkona mielellään,lutraa kuralätäköissä onnellisena =) Metsässä on paljon katseltavaa.Sisällä tehdään isoilla legoilla torneja,luetaan kirjoja,tehdään muovailuvahalla,piirretään,leikitään autoilla jne.Isoveljen kanssa tehdään maja ja siellä viihdytään kaikki =)

Kaikki, mikä helisee, kolisee tai suhisee on meillä pop. Olen laittanut purkkeihin ja pulloihin makaroneja ja ryynejä ja sen semmoista. Sitten soitetaan yhdessä sambaa B) peuhaaminen on myös kivaa, painitaan lattialla. Legot on suosittuja, samoin semmoiset purkit, jotka voi laittaa sisäkkäin tai rakentaa niistä tornin. Lelulaatikon penkominen ja kaataminen on hillittömän hauskaa :) Lisäksi pallotellaan, lapsi osaa jo heittää pallon miulle, vaikka ei ite sitä vielä kunnolla kiinni saakaan. Ulkona hiekkalaatikolla lapiolla leikkiminen on kivaa, yleinen ympäriinsä konttailu myös sekä keinuminen.

Tossa se juui konttaa tekemään pahojaan =) stereot saa kyytiä napulat mukaanlukien, konttaa rappusten luo (portti vielä kesken) ja siitä seuraavaan paikkaan. Legoja ollaan kyllä testattu, mutta ei! kaupungilla ollaan paljon käyty ystävien kanssa, kun tykkää olla rattaissa, mutta kotona olisi lapsen kannalta viettää enemmän aikaa. Onko jotain hyviä kehittäviä leluja olemassa , mihin tuo yksivuotias keskittyisi, tuntuu kyllä että tytöllä on äitinsä keskittyminen =))

ulos voisi kyllä mennä, mutta ei kävele ja konttaa kyllä, mutta hiekkalaatikolla ei osaa leikkiä, vaan syö hiekkaa =) keinumassa ollaan käyty myös välillä.

Mutta tosissaan olisi kiva saada hyvi vinkkejä täällä sisälläoloon, piirtäminen kuulosti mukavalta, sitä ei olla vielä kokeiltu. Pysyykö kynät käsissä ja paperissa ? Saa nähdä =)

kiitos vaan kivoista viesteistä, olittepa nopeita =)

Mun mielestä ulkoilu on parasta tekemistä ja terveellistäkin lapselle. Kyllä se rattaisiin tottuu, kun ahkerasti vaan lenkkeilette. Vaikkei vielä kävelekään, voi puistossa keinua, laskea liukumäestä, olla hiekkalaatikolla jne. ja oppii kyllä konttailemaan ulkona kun vaan antaa kontata...

Alkuperäinen kirjoittaja mie:

Mun mielestä ulkoilu on parasta tekemistä ja terveellistäkin lapselle. Kyllä se rattaisiin tottuu, kun ahkerasti vaan lenkkeilette. Vaikkei vielä kävelekään, voi puistossa keinua, laskea liukumäestä, olla hiekkalaatikolla jne. ja oppii kyllä konttailemaan ulkona kun vaan antaa kontata...

Juu. Tästä ei ole kyse vaan poika huutaa "pää punaisena" jos sen laittaa ulkona maahan ja odottaa että lähtee itse liikkeelle. Lähimpään leikkipuistoon on 10 kilsaa eikä omassa pihassa ole ku hiekkalaatikko. Laatikolla leikitään toki usein mutta olis kiva saada niihin päiviin jotain muutakin.

tyttö pian 1v3kk eikä vielä ihan itsenäisesti kävele. Viihtyisikö teillä sen verran, että pääsisit rattailla puistoon ja saisi siellä konttailla, keinua, tutkia hiekkaa, laskea liukumäkeä jne. Meillä tämä joka päiväinen rutiini ja tyttö tykkää kovasti.

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:

tyttö pian 1v3kk eikä vielä ihan itsenäisesti kävele. Viihtyisikö teillä sen verran, että pääsisit rattailla puistoon ja saisi siellä konttailla, keinua, tutkia hiekkaa, laskea liukumäkeä jne. Meillä tämä joka päiväinen rutiini ja tyttö tykkää kovasti.

sorry, en lukenut kun alkua, joten tämä jäi huomaamatta!

Alkuperäinen kirjoittaja meillä:

Meillä on sinne lähinpään puistoon matkaa se 10 kilsaa niin ei viitsi ihan joka päivä ajaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Mun tyttöni lempipuuhaa tuon ikäisenä oli keittiön kaappien kaivelu. Pistin kahteen alimpaan vetolaatikkoon kaikkea sellaista rompetta mitä sai katella ja maistella :)

Mä oisin kirjoittanut tän saman.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja Kylkiluu:
Mun tyttöni lempipuuhaa tuon ikäisenä oli keittiön kaappien kaivelu. Pistin kahteen alimpaan vetolaatikkoon kaikkea sellaista rompetta mitä sai katella ja maistella :)

Mä oisin kirjoittanut tän saman.

lukeminen, piirtäminen, ehkä muovailu (tai sitten vasta vähän isompana, meillä innostui siitä 1v3kk ikäisenä).

mä en itse pidä tosta kaappien kaivelusta, meillä kaikki kaapit on kiellettyjä. keittiövälineet eivät ole leluja.

Yhteistyössä