MITÄ TEKEE DIAKONI TYÖKSEEN?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja mie
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja mie:
Siis ihan käytännössä, mitä tehtäviä, millaisia juttuja?

Kiitos.

Vetää erilaisia piirejä eri kohderyhmille, käy kotikäyntejä esim vanhusten luona, osallistuu jumalanpalvelusten vetämiseen, pitää vastaanottoa, joista vähävaraiset tai muuten ahdingossa olevat voivat hakea erilaista apua.

Mulla on koulutus siihen, mutta alan töitä oon tehny vaan vähän. Mutta diakonin työ riippuu paljon seurakunnasta, isommissa on eritelty vastuualueet: lapsi- ja perhetyön diakoni, maahanmuuttajatyön diakoni, vanhustyön diakoni jne. Pienemmissä seurakunnissa voi yksi ja sama työntekijä työskennellä kaikkien ryhmien kanssa.

Kun tein itse diakonin hommia, vedin ryhmiä esim. eläkeikäisten piirejä ja kävin tapaamassa ihmisiä, jotka tarvitsivat esim. keskusteluseuraa. Lapsiperheessä apu saattoi olla hyvin konkreettista, esim. autoin muutossa tai tehtiin retki rannalle. Pari kertaa viikossa olin vastaanotossa ja sinne tuli hädässä olevia ihmisiä ruoka-, talousavun tai vain juttelun merkeissä. Myös leirit ja retket työllistävät, retkien suunnittelu ja sen toteuttaminen vievät paljon työaikaa.

Tykkäsin ko. työstä ja sen vaihtelevuudesta, ja siitä, että työajat olivat joustavat kun sai itse täyttää kalenterinsa. Toisaalta jatkuva ihmisten tapaaminen aiheuttaa sen ettei vapaa-ajalla jaksa enää olla hirveän sosiaalinen.

Millä tavalla eroaa sosionomin koulutuksesta? Sisällöltään ja kestoltaan? Pitääkö olla itse uskossa, jotta voi toimia diakonina? Eiks diakonit voi työskennellä myös "tavallisen" sosionomin töissä?

Yhteistyössä