Mitä teillä on ruoan lisukkeena?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "LittleStar"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

"LittleStar"

Vieras
Ruokaketjujen innoittamana kysyisin teiltä, että mitä kaikkea laitatte erilaisten ruokien lisukkeena?

Itse tulee yllättäen laitettua aina samoja..Pakastevihannekset, raejuusto, vihersalaatti...Plaah...Olisipa kiva saada joku uusi herkku! :)

Ei tarvitse olla mitään erityisen hienoa. Sellainenkin vinkki tulisi tarpeeseen, että miten tuunaatte esim pakastevihannekset maistuvammiksi!?

Lisäkysymys: Mitä on ehdottomasti oltava teidän perheessä jonkun tietyn ruoan lisukkeena?

Perunaruoan kanssa tarjoan yleensä raikasta perussalaattia, jossa hedelmiä mukana (persikka, viinirypäle jne) just tänään laitoin: jäävuorisal.tomaatti, kurkku, persikka :p uunijuurekset on myös pop meillä. :p

Välillä enemmän, välillä vähemmän. Myönnän, ettei aina ole mitään, erityisesti jos on keittopäivä, ei kotona oikein ole tullut tavaksi syödä salaatteja eri lautasilta. Toisinaan taas on useampaakin sorttia. Esim. perusvihersalaattia tai vaan kurkkua ja paprikaa viipaleina, pastasalaattia (usein valmiina kaupasta), maustekurkkua tai punajuurta, raejuustoa, porkkanaraastetta...
Itse tykkään myös sienistä tai vaikka aurinkokuivatuista tomaateista, mutta ei meillä muut niitä syö. Vinkkinä: kannattaa katsoa noita telkkarin ruokaohjeita, niistä keksii monesti kivoja lisukkeitakin, vaikkei sitä pääruokaa laittaisikaan.

pààruoan kanssa yleensà aina joku lisuke (riippuen myòs siità mità oli alkuruoaksi, esim jos tein sen alkuruokapastan kesàkurpitsalla, en laita pààruoan lisukkeeksi tietenkààn samaa eli sità kesàkurpitsaa)

meillà on tàmmòsià esimerkiksi:
- keitettyjà papuja
- keitettyà ja viipaloitua porkkanaa (usein pyòràytàn vielà pannulla òilliòljyssà ja mukana valkosilulinkynsi, maustan suolalla ja persiljalla
- paprikaa eri muodoissa (pannulla, tai uunissa, jonka jàlkeen marinoin kapriksien yms kera ja syòdààn kylmànà)
- keitettyà pinaattiia viimeistellen pannulla, pààlle juustoa
- uuniperunoita (lorautan marsalaviinià)
- tuoretta fenkolia (dippaillaan oliiviòljyssà)
- kurkkua, tomaatia ja paprikaa (sinappikastikkeen teen itse)
- tsatsikia kurkusta (joskus lisukkeena katkapapuja)
- kesàkurpitsaa pannulla kypsytettynà
- linssejà (tomaattikastikkeessa)
-jààvuorisalaattia
- perunamuussia
- tàytettyjà kasviksia
-hapanimelià pikkusipuleita (kàytàn voita, balsamiviinietikkaa ja sokeria valmistukseen)
- joskus teen useamman purkillisen kaalisalaattia (sàilyy jààkaapissa)
- samoin kurkku-sipulisalaattia
- maissia (niistà esikypsennetyistà)
- munakoisotahnaa (runsaasi valkosièulia heitàn valmistusvaiheesssa)-keitettyjà ruusukaaleja
- rucola-salaattia
- paljon semmosia saalaatteja joiden nimeà en tiedà
- maa-artisokkaa (raakana)
jne jne

Mä yritän usein tehdä sellaista ruokaa, joka on itsessään jo riittävän monipuolista, jotta ei tarvitse olla erikseen lisukkeita. Vielä on kylläkin harjoittelu kesken, jotta sellaisia olisi enemmän. Yksi uusin on kuitenkin pastakastike, jossa on esim. eri papuja, tomaattia, kesäkurpitsaa ja sipulia. Tulee vihanneksia niin paljon, ettei tarvitse enää niitä lisukkeena.

Toisinaan höyrytän tai laitan ruoan kanssa uuniin eri juureksia tai vihanneksia, ei siis pelkkää perunaa.

Perunamuusia olen myös opetellut tuunailemaan. Sekaan mitä milloinkin kaapista löytyy: Porkkanaa, palsternakkaa, bataattia jne. Tai ei perunaa ollenkaan.

-Sienistä ja papu-jutuista tykkäisin! Miten teette niitä? Muuta kuin herkkusienet pannulle voin kanssa?

- Lanttu kypsänä on myös suuri herkku, onko siihen vinkkejä?? Ei jaksa aina vaan keitettyjä lanttukuutioita.

- Porkkanaraaste pitää mielestäni olla sellaisena. En tykkää jos seassa on ananasta, rusinoita, appelsiinia tms...:/

no hankalaahan se on. lounaaksi tavallisin tapaus on taaperolle porkkanaraastetta ja itse syön sen porkkanan kokonaisena kun en jaksa raasta kahta porkkanaa :( tai sit pakastevihanneksia. niitten makuahan on kyl helppo parannella esim mikrotuksen jälkeen paistinpannulle ja kolmen juuston kermaa päälle. tai sit vaan voita ja suolaa.. mut tietty terveellisyys kärsii

Lihan kanssa yleensä tarjotaan paistettuja kasviksia (herkkusieni, paprika, sipuli). mä saatan syödä sesongin mukaan esim höyrytettyä parsaa/ruusukaali/paistettua kesäkurpitsaa. Tilanteen mukaan kulhossa on jotain muksulle kelpaavaa esim miniporkkanoita, kurkkuviipaleita, jotain melonia, ukolle kirsikkatomaatteja.

Salaattia jos kokoan, niin se yleensä on pääateria (kanacaeser, jne)

[QUOTE="a p";23316462]-Sienistä ja papu-jutuista tykkäisin! Miten teette niitä? Muuta kuin herkkusienet pannulle voin kanssa?

- Lanttu kypsänä on myös suuri herkku, onko siihen vinkkejä?? Ei jaksa aina vaan keitettyjä lanttukuutioita.

- Porkkanaraaste pitää mielestäni olla sellaisena. En tykkää jos seassa on ananasta, rusinoita, appelsiinia tms...:/[/QUOTE]

kaaliraaste ja ananasmurska? raastettu punajuuri ja omena?
lanttu tulee ihanasti uunissa, mukaan voi laittaa vaikka punajuuria, porkkanoita yms. lantut kanattaa esikypsentää, mutten menee puolipäivää. öljyä, suolaa, vähän pippuria.folion alle uuniin. hunajaa päälle kypsennyksen puolivälissä.

Vihreä salaatti (tomaatin ja kurkun lisäksi mm. sipulia, hedelmiä yms.)
Raasteet ja joukkoon jotain hedelmäistä (ananas, appelisiini)
Pakastevihannekset
Uunijuurekset
Einessalaatit (lemppareita punajuurisalaatti ja italiansalaatti)
Raejuusto, kurkkurelissi
Gratiinit
Uunitomaatit

no hankalaahan se on. lounaaksi tavallisin tapaus on taaperolle porkkanaraastetta ja itse syön sen porkkanan kokonaisena kun en jaksa raasta kahta porkkanaa :( tai sit pakastevihanneksia. niitten makuahan on kyl helppo parannella esim mikrotuksen jälkeen paistinpannulle ja kolmen juuston kermaa päälle. tai sit vaan voita ja suolaa.. mut tietty terveellisyys kärsii

siis porkkanaraastetta lounaan lisäkkeeksi, ei lounaaksi..

[QUOTE="Mamma italiana";23316458]- maa-artisokkaa (raakana)
jne jne[/QUOTE]

Hyvältä kuulostavat, nami nami! Rakastan fenkolia, pinaattia, munakoisoa, erilaisia papuja, kikherneitä.. Itsekin Italiassa asuneena "hurahdin" noihin vihanneksiin ja käytän edelleen.

Kysyisin, miten laitat maa-artisokkaa raakana? Itse olen laittanut vain keittona ja lohkoina uunissa perunoiden kaverina, mutta uudet vinkit ovat tervetulleita. Latva-artisokkia olen kyllä syönyt raakana öljyyn dipattuna tai carpaccion tapaan.

Hyvältä kuulostavat, nami nami! Rakastan fenkolia, pinaattia, munakoisoa, erilaisia papuja, kikherneitä.. Itsekin Italiassa asuneena "hurahdin" noihin vihanneksiin ja käytän edelleen.

Kysyisin, miten laitat maa-artisokkaa raakana? Itse olen laittanut vain keittona ja lohkoina uunissa perunoiden kaverina, mutta uudet vinkit ovat tervetulleita. Latva-artisokkia olen kyllä syönyt raakana öljyyn dipattuna tai carpaccion tapaan.

heips. itsekin kohtasin vain kypsennettyà maa-artisokkaa ja esim pelkàstààn kypsennettyà fenkolia. en yhtààn tykànnyt. minulla on yksi italailainen mammaystàvà jonka luona vàlillà kàymme illallisella ja olen paljon matkinut hànen idiksiààn (tàmà henkilà syò monet vihannekset raakoina). ihan vaan leikkaa noi maa-artisokat (ne kovat pois) ja òljyà ja sitruunaa ja suolaa pààlle

Yleensä salaattia, kurkkua, paprikaa ja viinirypäleitä, monesti seassa vielä fetajuustoa tai sitten pakasteesta kukkakaali-parsakaali-porkkanasekoitusta ja vähän soijaa.

Mutta nämä on ihan pakollisia yhdistelmiä:
- perunat + jauhelihakastike + PORKKANARAASTE (joskus lisänä ananas)
- kinkku- ja jauhelihakiusaukset + TOMAATTIA (paljon..)
- karjalanpaisti + PUOLUKOITA + SUOLAKURKKUA + se tavallinen salaatti fetajuustolla

Muuten ei noi edellä mainitut ruuat maistu täydellisiltä, jos ei ole noita yhdistelmiä :D

[QUOTE="Mamma italiana";23316891]heips. itsekin kohtasin vain kypsennettyà maa-artisokkaa ja esim pelkàstààn kypsennettyà fenkolia. en yhtààn tykànnyt. minulla on yksi italailainen mammaystàvà jonka luona vàlillà kàymme illallisella ja olen paljon matkinut hànen idiksiààn (tàmà henkilà syò monet vihannekset raakoina). ihan vaan leikkaa noi maa-artisokat (ne kovat pois) ja òljyà ja sitruunaa ja suolaa pààlle[/QUOTE]

Aah, täytyypä kokeilla, kiitos, grazie mille! Fenkolia syönkin mieluiten raakana plus grillattuna on myös hyvää. Myös vihreät parsat ovat grillattuna namia.. Kohta alkaakin parsakausi!!

:D voi ku teil on herkulliset pöydät.
Meil yleensä pääruoan lisäks tarjolla: kurkkua, paprikaa ja tomaattia (ei salaattina ku erikseen) sit raejuustoa ja joko punajuurisalaattia tai perunasalaattia. Nää on sellaiset et muksutki syö ja siks "vakiintuneet" meidän pöytään.
Potturuoan kylkeen yleensä lisäks pakastevihanneksia tai wokkivihanneksia.

[QUOTE="Mamma italiana";23317548]nam, viimeeksi tein parsasta pastakastiketta, mutta muistaakseni oli aika kalliita (olisko ollu jostain etelà-amerikasta vai mistà lie) :)[/QUOTE]

Joo, Etelä-Amerikasta ne taitavat yleensä tulla talviaikaan, keväällä sitten jo Euroopasta. Non vedo l'ora.. tuskin maltan odottaa!

Yhteistyössä