Kyllä kaupassa pitäisi osata käyttäytyä kuten ihan missä tahansa muuallakin, mikä ei ole oma koti.
Enhän minä mene kyläänkään sillä mentaliteetilla, että : "hups, pudotin vessapaperit pitkin lattioita,mut ei kuulu mun hommiin siivota täällä." Tai: "enpä nyt viitsi vetää tätä vessaa, kyllä talon emäntä sen hoitaa, kun tää on niitten tupa kerta. En mä viiti tääl alkaa siivoon, saan ihan tarpeeks siivoilla himassakin."
Jos kylässä olen kahvilla, niin korjaan omat ja muksun astiat pois pöydästä, se kuuluu hyviin käytöstapoihin.
Ihan samaten kaupoissa, en halua jättää -varsinkaan itsepalvelumyymälöissä- ripakopallista vaatteita sovituskoppiin sikin sokin, kaikkihan sen tietää miten paljon myyjillä on hommaa ilman asiakkaiden tietentahtoista sotkemistakin.
Ja mitä sitten, jos myyjät "juoruavat" kassoilla? Eikö heillä sais olla minkäänlaista työn ulkopuolista kanssakäymistä? Jos missään ei sais keskustella asioista niin asiakaspalvelu siinä nimenomaan kärsisi, nimittäin työ saattaisi tympäistä vielä enemmänkin, ja se heijastuisi negatiivisesti työmotivaatioon. Kyllä se juttelu kuuluu ihan hyvään työilmapiiriin - tietenkään asiakkaan läsnäollessa ei tarvitse jaaritella niitä näitä, mutta samalla kun vaik purkaa kuormaa on kiva höpötellä. Eikä se ole keltään pois.
Myyjän hommaa on palvella asiakasta konseptin rajaamissa mittasuhteissa.
Ei joka paikassa ole niin paljoa myyjiä, että ehtisivät joka asiakasta palvella sovituskopin ja myymälän väliä rampaten! Itsepalvelumyymälöissä on kaikki tehty asiakkaalle mahollisimman helpoksi ja miellyttäväksi, mutta asiakkaat ovat niitä, jotka myös sotkevat myymälän niin, ettei siellä ole kiva käydä. Joten olisi hyvä homma, jos kaikki tunnistaisivat vastuunsa siisteysasioissa ja huolehtisivat yhdessä sovituskopit siistiksi käyntinsä jälkeen.