mitä teidän mielestä myyjän hommiin kuuluu?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja chrissy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja Queen:
No jumalauta, jos mä kannan sovituskoppiin läjän vaatteita ja otan niistä osan ja maksan kovan hinnan uusista kletjuista niin kyllä mä oletan että ne myyjät vieveät loput paikoilleen, ei mun tarvi alkaa kiertää koko kauppaa sen takia!

:headwall: kyllä se ihan asiakkaan tehtäviin kuuluu viedä ne tuotteet takaisin paikoilleen :o sä oot varmaan niitä ketkä ruokakaupassakin jättää tuotteita lämpimään pilaantumaan jos et mainaakaan ostaa |O

Oli kai ainakin ennen vaatekaupassa niin, että myyjä etsi asiakkaalle sovitettavia vaatteita, asiakas kävi sovittamassa ja myyjä laittoi vaatteet takaisin paikoilleen.

Nykyään tämän tekee asiakas itse.

Alkuperäinen kirjoittaja NaineN:
Oli kai ainakin ennen vaatekaupassa niin, että myyjä etsi asiakkaalle sovitettavia vaatteita, asiakas kävi sovittamassa ja myyjä laittoi vaatteet takaisin paikoilleen.

kyllä monissa paikoissa edelleen tehdään näin jos asiakas pyytää ja myyjällä on aikaa, silloin tietysti myyjä vie vaatteet takaisin paikoilleen :) esim. seppälässä töissä ollessani näin tein monesti.

Alkuperäinen kirjoittaja Mämmäm:
No jumalauta, jos mä kannan sovituskoppiin läjän vaatteita ja otan niistä osan ja maksan kovan hinnan uusista kletjuista niin kyllä mä oletan että ne myyjät vieveät loput paikoilleen, ei mun tarvi alkaa kiertää koko kauppaa sen takia!

:headwall: kyllä se ihan asiakkaan tehtäviin kuuluu viedä ne tuotteet takaisin paikoilleen :o sä oot varmaan niitä ketkä ruokakaupassakin jättää tuotteita lämpimään pilaantumaan jos et mainaakaan ostaa |O

Ja missähän niin on päätetty muualla kuin pihin yrittäjän päässä? Mielestäni nämä asiat kuuluvat ehdottomasti asiakaspalvelijoiden tehtäviin. Pystykahvit pahvimukista saa torikioskista.

Kohta varmasti "kuuluu" asiakkaalle etsiä tavarat varastohyllyiltä ja keittää kahvit itse, ettei sen tylsistyneen näköisen "asiakaspalvelijan" rauhaa vain rikota työpäivän aikana. Telkkarista tullut mainos "Luuleksä et tää on joku Teboil?" kuvaa hyvin nykypäivän asiakaspalvelua.

Onneksi joissakin kaupoissa on sovituskoppien ulkopuolella rekki, johon saa jättää ne vaatteet, joita ei ota ja myyjät siitä vievät ne oikeille paikoilleen. En minä aina edes muista, mistä päin kauppaa olen minkäkin vaatteen löytänyt, joten vaikea olisi oikealle paikalle palauttaa.

Alkuperäinen kirjoittaja NaineN:

Kyllä! kyse on itsepalvelumyymälästä silloin.

Alkuperäinen kirjoittaja Joe80:

Onneksi joissakin kaupoissa on sovituskoppien ulkopuolella rekki, johon saa jättää ne vaatteet, joita ei ota ja myyjät siitä vievät ne oikeille paikoilleen. En minä aina edes muista, mistä päin kauppaa olen minkäkin vaatteen löytänyt, joten vaikea olisi oikealle paikalle palauttaa.

esim. helsingissä löytyy suurimmassa osassa vaatekauppoja nää rekit.. jotkut ei siltikään esim. saa niitä siihen vaan ne edelleen jää sinne koppiin.

meillä ei ole sellaista, koska ei ole tarpeeksi henkilökuntaa sitä tyhjäämään. Lisää ei palkata sitä varten. se taas johtuu korkeemmasta tahosta.

Alkuperäinen kirjoittaja asiakastämäkin:
Hyvä ap, kannattaiskohan sun vaihtaa alaa, kun tuntuu ettei sua mikään muu niin vituta kun ne kauppasi asiakkaat joilta kuitenki palkkarahasi saat.... (ei vissiin ollu ihan eka kerta tästäki aiheesta valitusta??)

en mä.. vaihdoin jo:D

joo ei varmaankaa ollu eka kerta ku narisen. Sitten kun saan tarpeeks täälä nurista niin voi mennä taas iloisin mielin töihin:D

Alkuperäinen kirjoittaja :
Alkuperäinen kirjoittaja Mämmäm:

Ja missähän niin on päätetty muualla kuin pihin yrittäjän päässä?.

mutta sehän ei silloin aspan vika ole. Valittakaa asiasta sinne korkeemmalle taholle suoraan.

Meidän Sokoksessa on aivan huippu palvelu. Myyjät etsii vaatteet mitä pyydät, vaihtaa koot ja vie ne myös paikoilleen. Ja niin sen kuuluisikin olla! Pienen lapsen kanssa erittäin veemäinen lähteä kauppaan, jos kaiken saisi tehdä siellä itse! Miksi muuten puhutaan ASIAKASPALVELU ammateista?

Mie ainakin kierrän kaukaa tuommoiset paikat missä myyjät naama norsunvitulla mulkoilee, eikvätkä tarjoudukaan auttamaan. Samaten suosin kahviloita, joissa tarjoilijat siivoavat pyödät.

Nykyään on aivan vääränlaisia ihmisiä asiakaspalvelu ammateissa.

Minä olen myyjänä lisäksi tiskaaja, kokki, varastomies, siivooja, korjaaja..yms muuta kivaa. Mutta en aio mennä takaisin nykyiseen työpaikkani kunhan äitiyslomaltani pääsen.

*muoks. Myyjälle kuuluu myös rikkaruohojen nyppiminen kiinteistön perustan ja asfaltin välistä :o Ja samalla pitää olla valmiudessa tulla heti kassalle tai ruokaa laittamaan.

Toiset valittaa että myyjät eivät palvele tarpeeksi ja toiset taas valittaa, kun myyjä menee asiakkaan luokse kysymään voiko auttaa jotenkin.... kaikkia ei voi kerta kaikkiaan miellyttää. Riippuu ihan myymälästä, sen koosta, konseptista (ketju/yksityinen), myyjien määrästä, työhön perehdyttämisestä, työpaikan ilmapiiristä yms. miten ne myyjät tekevät liikkeessä työtään. Toisissa paikoissa ohjeistetaan huomioimaan asiakas siitä hetkestä kun hän astuu myymälään /osastolle ja hoitamaan kyseinen asiakaskontaksti "loppuun" asti eli kassalle. Mutta asiakkaat eivät tätä tiedä - näitä talojen sisäisiä ohjeistuksia- ja siksi sitten tulee väistämättä näitä yhteen törmäyksiä.
Itse pyrin kuuntelemaan asiakasta, tekemään sitten parhaani että toteuttaisin työnantajani ohjeita, mutta palvelisin myös asiakasta. Aina se ei tietysti onnistu niin kuin pitäisi, mutta siihenkin voi olla monia syitä.

Tämä meni nyt vähän ohi aiheen, mutta mitä tulee aiheeseen, niin myyjän työhön kuuluu niin paljon eri osa-alueita mitä tehdään päivän aikana ja ennen kaikkea mitä pitää hallita. Kaikista tärkeimpänä kuitenkin mielestäni on asiakaspalveluasenne.

Tuota asennetta asiakkailta en ymmärrä että jätetään paikat sotkuun niin myymälässä kuin kahvioissa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Tuota asennetta asiakkailta en ymmärrä että jätetään paikat sotkuun niin myymälässä kuin kahvioissa.

Minä taas en ymmärrä, että maksavan asiakkaan pitäisi hoitaa siivous. Äänestää voin onneksi lompakollani.

Alkuperäinen kirjoittaja :

Minä taas en ymmärrä, että maksavan asiakkaan pitäisi hoitaa siivous. Äänestää voin onneksi lompakollani.
onkos sitten kiva ruuhka-aikana kiva mennä paikkaan jossa pöydät on kuin sikojen jäljiltä? Suora lainaus erään siivoojan kertomuksesta siitä millaista on aikuisten jälkien siivoaminen kiirepäivinähampurilaispaikassa. Myyjät kun eivät ehdi siivoamaan ja paikassa on erikseen pisteet jonne voi ruuan loput yms. lajitella. Kaikki sotku kuitenkin jätetään pöytään, eikä ajatella yhtään seuraavia asiakkaita jotka tulevat seuraavaksi samaan pöytään ruokailemaan.

te jotka valitatte tuosta että asiakkaan pitää "siivota" teille tekisi hyvää olla vaikkapa viikko myyjänä missä tahansa myymälässä tai kahviossa, uskon että asenteenne kyllä muuttuisi.

te jotka valitatte tuosta että asiakkaan pitää "siivota" teille tekisi hyvää olla vaikkapa viikko myyjänä missä tahansa myymälässä tai kahviossa, uskon että asenteenne kyllä muuttuisi.

Olen ollut ravintola-alalla ja myyjänä useita vuosia. Ja se siivous kuuluu myyjän hommiin!
Jos ei työ miellytä eikä jaksa hoitaa toimenkuvaansa, suosittelen alanvaihtoa!!

Alkuperäinen kirjoittaja Täydellinen Nainen:

Olen ollut ravintola-alalla ja myyjänä useita vuosia. Ja se siivous kuuluu myyjän hommiin!
Jos ei työ miellytä eikä jaksa hoitaa toimenkuvaansa, suosittelen alanvaihtoa!!

pakko vielä kommentoida tätä keskustelua:
se kuuluu työn kuvaan tietyissä paikoissa, totta. Mutta on paikkoja joissa on ne kärryt tms. joihin viedään likaiset astiat esim. hampurilaispaikoissa ja joissakin kahviloissa. Lähinnä näitä paikkoja tuolla viikon töissä olemisella tarkoitin; näkisi kerkeääkö myyjä oikeasti siivoamaan asiakkaiden jälkiä joka välissä.
En kirjoittanut lainaamasi kommenttia, siksi että ala ei miellyttäisi; päin vastoin. Asiakkaana muuten aina pyrin siivoamaan omat sotkuni, koska asiakaspalvelualalla monessa paikassa olleena oikeasti tiedän kiireen ja sen kuinka pitää mennä pää kolmantena jalkana.
tottakai myyjän kuuluu pitää huolta yleisestä siisteydestä, sehän on jo työturvallisuusasiakin. Siitä huolimatta ei se minun mielestäni ole mahdoton vaatimus asiakkailta, että jos penkoo esim. vaatehyllyjä tai rekkejä ja tiputtaa itse vaatteen lattialle, tai näkee jonkun vaatteen lattialla tmv. että nostaisi sen vaatteen asiasta numeroa tekemättä takaisin.
Entäpä onko se oikeasti niin vaikea syödä siististi ja sitten viedä astiansa keräilypisteeseen JOS SELLAINEN ON RUOKAILU/KAHVITTELUPAIKASSA? Eri asia on sitten paikoissa, joissa näitä keräilypisteitä ole olemassakaan.
Kaikella ystävyydellä nimim. myyjän työtä tekevä

lukematta muuta kuin ap viestin: tuskin sinäkään tiedät kaikkien töiden sisältöjä. Saattaisit helposti luulla etten minäkään muuta tee kuin laskeskelen lukuja yhteen ja merkkaan ne excel-taulukoihin -mutta mistäpä voisitkaan tietää jos et ole kokeillut.

Kyllä kaupassa pitäisi osata käyttäytyä kuten ihan missä tahansa muuallakin, mikä ei ole oma koti.
Enhän minä mene kyläänkään sillä mentaliteetilla, että : "hups, pudotin vessapaperit pitkin lattioita,mut ei kuulu mun hommiin siivota täällä." Tai: "enpä nyt viitsi vetää tätä vessaa, kyllä talon emäntä sen hoitaa, kun tää on niitten tupa kerta. En mä viiti tääl alkaa siivoon, saan ihan tarpeeks siivoilla himassakin."
Jos kylässä olen kahvilla, niin korjaan omat ja muksun astiat pois pöydästä, se kuuluu hyviin käytöstapoihin.

Ihan samaten kaupoissa, en halua jättää -varsinkaan itsepalvelumyymälöissä- ripakopallista vaatteita sovituskoppiin sikin sokin, kaikkihan sen tietää miten paljon myyjillä on hommaa ilman asiakkaiden tietentahtoista sotkemistakin.

Ja mitä sitten, jos myyjät "juoruavat" kassoilla? Eikö heillä sais olla minkäänlaista työn ulkopuolista kanssakäymistä? Jos missään ei sais keskustella asioista niin asiakaspalvelu siinä nimenomaan kärsisi, nimittäin työ saattaisi tympäistä vielä enemmänkin, ja se heijastuisi negatiivisesti työmotivaatioon. Kyllä se juttelu kuuluu ihan hyvään työilmapiiriin - tietenkään asiakkaan läsnäollessa ei tarvitse jaaritella niitä näitä, mutta samalla kun vaik purkaa kuormaa on kiva höpötellä. Eikä se ole keltään pois.

Myyjän hommaa on palvella asiakasta konseptin rajaamissa mittasuhteissa.
Ei joka paikassa ole niin paljoa myyjiä, että ehtisivät joka asiakasta palvella sovituskopin ja myymälän väliä rampaten! Itsepalvelumyymälöissä on kaikki tehty asiakkaalle mahollisimman helpoksi ja miellyttäväksi, mutta asiakkaat ovat niitä, jotka myös sotkevat myymälän niin, ettei siellä ole kiva käydä. Joten olisi hyvä homma, jos kaikki tunnistaisivat vastuunsa siisteysasioissa ja huolehtisivat yhdessä sovituskopit siistiksi käyntinsä jälkeen.

Yhteistyössä