Mitä teidän 5kk vauvat osaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Pelle
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
P

Pelle

Vieras

Kehityshän on tietysti yksilöllistä, mutta olisi mielenkiintoista tietää mitä muut samanikäiset puuhaa!

Meillä bebe vajaa 5kk ja ei osaa vielä ryömiä, mutta kova on yritys ja hermot menee aivan samantien kun ei pääse eteenpäin! :)

Kääntynyt on mahalleen 3kk iästä lähtien, mutta ei osaa kun oikean kyljen kautta. Kovasti puskee istumaan ja seisomaan jos vähän käsistä auttaa.

Kiljuu aivan mahdottomasti ja juttelee ja nauraa rätkättää ääneen kun vähän pelleilee.. <3

Menee masulleen molempien kylkien kautta, ei ryömi.. peppua nostaa vähän ja sätkii, että menohaluja taitaisi jo olla :) Nauraa ääneen, silleen hekottaa :heart:, jutustelee, kiljuu.. Tarttuu varpaista kiinni :) Kohta ne on suussa :D

Alkuperäinen kirjoittaja Pelle:

Kehityshän on tietysti yksilöllistä, mutta olisi mielenkiintoista tietää mitä muut samanikäiset puuhaa!

Meillä bebe vajaa 5kk ja ei osaa vielä ryömiä, mutta kova on yritys ja hermot menee aivan samantien kun ei pääse eteenpäin! :)

Kääntynyt on mahalleen 3kk iästä lähtien, mutta ei osaa kun oikean kyljen kautta. Kovasti puskee istumaan ja seisomaan jos vähän käsistä auttaa.

Kiljuu aivan mahdottomasti ja juttelee ja nauraa rätkättää ääneen kun vähän pelleilee.. <3

Meidän tyttönen kääntyy molemmin päin ja molempiin suuntiin (jo kauan kääntynyt) nousee konttausasentoon ja heijaa siina. Liikkuu noin metrin paikalta minne jätetty (onko sitten ryömimistä mutta liikkuu kuitenkin).
Tykkää seistä nököttää, on tosi taitava lelujen kanssa, tai siis käsien kanssa. Esim. ottaa esineitä maasta (kun on masullaan) ja vie niitä suuhun jne

äsken oli vaikea kirjoittaa...tyttö nauraa ääneen, juttelee melkolailla, hallitsee pään "täydellisesti" (eli ei tarvi tukea) vierastaa hetkittäin (mutta harvoin) seuraa tarkkana ympäristöä ja jos esim. isoveli nauraa hänkin nauraa (mutta saattaa myös alkaa itkeä jos isoveli itkee) Nappaa kiinni mistä sattuu, eli kädestä löytyy milloin mitäkin.

Tuollaista kaikkea meidän rakas mussukkamme puuhailee. Selvästi nauttii elämästä ja olosta, erityisen mukavaa on seurata isoveljen ja lemmikkien puuhia, äidin syli on paras paikka ja peilin kanssa on kiva keikistellä =)

Meidän tyttö oppi kääntymään päivää vaille 5kk ikäisenä ja ryömimään 5,5kk ikäisenä. Imeskeli varpaitaan, jokelteli ''mämmämmää''-tyyppisiä ''sanoja'', otti tavaroita käsiinsä ja vaihtoi niitä kädestä toiseen, osasi laittaa tutin suuhun itse.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Meidän tyttö oppi kääntymään päivää vaille 5kk ikäisenä ja ryömimään 5,5kk ikäisenä. Imeskeli varpaitaan, jokelteli ''mämmämmää''-tyyppisiä ''sanoja'', otti tavaroita käsiinsä ja vaihtoi niitä kädestä toiseen, osasi laittaa tutin suuhun itse.

toi varpaiden suuhun laitto onkin juttu mitä en edes muistanut. Hauskaa seurata koska sellainen etappi tulee. Johtuu varmaan siitäkin että on lähes aina vatsallaan ja jumppaa, joten harvoin tulee noita "jumppia" hänen tehtyjä.
- ja kuka siellä kettuilikaan, ei kai kukaan mitään näitä stressaakaan, on vaan kiva kuulla mitä muut samanikäiset tekee ja sitten tietää mitä juttuja itsekin voi kohta odottaa.
Ja kun kirjoitin että tyttö tykkää seistä nököttää niin tietysti siten että pidetään kiinni =)

Tasan 5kk on ollut kun tykkäsi olla kontallaan ja keinutella itseään.Viikon päästä konttaili jo kovaa vauhtia.
Ei ihan 6kk ollut vauva kun nousi pinnasängyssä seisomaan.7kk iässä käveli tukea vasten,ja jopa seisoi välillä tuetta.
Nyt katsellaan kauhulla kun tyyppi on päättänyt alkaa kiipeileen:D

Alkuperäinen kirjoittaja mussukan äiti:
äsken oli vaikea kirjoittaa...tyttö nauraa ääneen, juttelee melkolailla, hallitsee pään "täydellisesti" (eli ei tarvi tukea) vierastaa hetkittäin (mutta harvoin) seuraa tarkkana ympäristöä ja jos esim. isoveli nauraa hänkin nauraa (mutta saattaa myös alkaa itkeä jos isoveli itkee) Nappaa kiinni mistä sattuu, eli kädestä löytyy milloin mitäkin.

Tuollaista kaikkea meidän rakas mussukkamme puuhailee. Selvästi nauttii elämästä ja olosta, erityisen mukavaa on seurata isoveljen ja lemmikkien puuhia, äidin syli on paras paikka ja peilin kanssa on kiva keikistellä =)

Meidänkin vauveli vierastaa välillä, riippuu ihan ihmisestä, joillekin hymyilee samantien ja toisille itkee jo heti nähdessään.. :D Mummi oli hetki sitten vielä ihan kauhea ilmestys, jos mummi katsoi häneen päinkään niin kauhee itku tuli, saati jos mummi olisi halunnut pitää sylissä! Heh, oli mummi vähän pettynyt.. :)

Alkuperäinen kirjoittaja silmät selässä:
Tasan 5kk on ollut kun tykkäsi olla kontallaan ja keinutella itseään.Viikon päästä konttaili jo kovaa vauhtia.
Ei ihan 6kk ollut vauva kun nousi pinnasängyssä seisomaan.7kk iässä käveli tukea vasten,ja jopa seisoi välillä tuetta.

Tosi aikaisin kehittynyt vauveli teillä! :) Ihan pelottaa millon tää meidän termiitti lähtee ryömimään tai konttamaan, pari kertaa puolivahingossa ryöminyt, olen löytänyt hänet keskeltä olohuoneen lattiaa vaikka jätin hänet leikkimatolle minuutti sitten.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja silmät selässä:

Tosi aikaisin kehittynyt vauveli teillä! :) Ihan pelottaa millon tää meidän termiitti lähtee ryömimään tai konttamaan, pari kertaa puolivahingossa ryöminyt, olen löytänyt hänet keskeltä olohuoneen lattiaa vaikka jätin hänet leikkimatolle minuutti sitten.

Siitä se lähtee.
Kohta se teidänkin termiitti mennä vipeltää eteen päin:)

Lähti kyllä todella nopeeta liikkumaan,en ihan odottanut että ottaisi tuollaisen kehityspyrähdyksen.Aluksi näytti että liikuskelee hitaasti ja maltillisesti,ilman mitään kiirettä.Joka viikko tulee jotain uutta,ja sitä sitten harjoitellaan pari viikkoa.

Meillä on vauva nyt 4 kk ja 3 vko vanha. Ei osaa kääntyä selälleen, ei oikein ole edes potentiaalista yrityistä. Kyljelleen kyllä kääntyy, mutta ihan liian hankalaa näyttää olevan tuo alimman käden siirtäminen mahan alle.
Kiljutaan kyllä kovasti ja nauraminen on sellaista hööhö-hööhö -tyyppistä. Varpasta otetaan kiinni ja esineeseen tartutaan, jos se annetaan käteen. Ja osaa vaihtaa sen kädestä toiseen. Mutta ei osaa itse ottaa lattialta mitään, ehkäpä siksi ettei osaa olla mahallaankaan.

Meillä ollaan ehkä aavistus kehityksestä jäljessä (yksilöllistähän se toki on) ja itse veikkaisin johtuvan siitä, että meillä kärsittiin ekat 4,5 kk mahavaivoista (lopuksi löydettiin syyksi maitoallergia) ja vaiva ei viihtynyt lainkaan ekaan 4 kk selällään ja sitä "jouduttiin" pitämään 12 h päivässä vain sylissä tai keinussa.

Moi Oon 5kk tytön äiti ja vauva osaa kyllä tukea peppua ja päätä tottakai,mutta en aijo istuttaa tyttöä ennen puolen vuoden ikää sillä olen lukenut että se ei kannata.Hän ei vielä osaa ryömiä mutta hänkin opettelee...Ja en myöskään seisota häntä sillä sekään ei kannata,Aijon opetttaa noin 6kk Ikäisenä nämä (osat jutut...Tai en minä opeta vaan eiköhän se itse opi ;))<3

Tasan 5kk tyttö
- kääntyy selältä mahalleen ja takaisin
- osaa juoda itse pullosta
- varpaat löytänyt, ei ihan vielä kuitenkaan syö niitä :D
- yrittää kovasti vetää mahallaan ollessa itseään eteenpäin, ei ihan vielä pääse liikkeelle
- hakeutuu istuma-asentoon sylissä ollessaan & osaa kannatella päätään

Uusimmat

Yhteistyössä