Mitä teidän 4v tietää kuolemasta ja onko kiinnostunut?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Siiri
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

Siiri

Vieras
Mä totesin kyselevälle, että ihminen kuolee kun tulee vanhaksi tai joskus onnettomuuksissa tai vakavissa sairauksissa. Kyseli myös mitä kuoleman jälkeen ja sanoin että monet ajattelee ihmisen muuttuvan silloin enkeliksi ja lentävän taivaaseen. Nyt mietityttää oonko puhunut ihan hölmöjä ja tarviiko ton ikäisen tietää mitään kuolemasta? Oli mummolle todennut tämän jälkeen ettei aio tulla ikinä vanhaksi ja kysynyt mummolta onko tämä jo vanha..

meidän kohta 4v poika pohtii tosi paljon kuolemaa. että mummo varmaan kuolee pian kun se on niin vanha ja että hän itse ei varmaan kuole pitkään pitkään aikaan kun on niin pieni vielä.

Oon miettiny myös onko normaalia että lapsi kyselee jatkuvasti kuolemasta? että ollanko me tai joku muu tavallaan pelotellut lasta jutuillaan. :|

Oon yrittänyt kertoa mahdollisemman totuuden mukaisesti kuolemasta, enkä salata mitään toisin kuin eräs ystäväni ei kielsi ketään kertomasta omalle lapselleen että sen pappa oli kuollut... ! :o
Kuolemahan on täysin luonnollinen asia, niinkuin syntymäkin.
Lapselle pitäs puhua nimenomaan kuolemasta eikä esimerkiksi että joku nukkui pois.

Meillä neiti oli aikalailla 4v kun isomummo kuoli. Kerrottiin että mummoa ei enää ole ja muutaman kerran asiasta jotain puheltiin tyyliin tytöllä on ikävä isomummoa jne mut se meni kyllä sit ohi.

Meillä hyvä tuttava kuoli hiljattain niin tuolle 3vuotiaalle kerrottiin hänen kuolleen.Oltiin hautajaisissa,näki arkun ja hautaan laskun.Ihmettei hiukan.Sanottiin vaan et ihminen kuolee sitä ei enää ole.Se laitetaan arkkuun,haudataan.Ja taivaalle syttyy uusi tähti.Tämä selitys on riittänyt.Tähdille vilkutellaan meillä.

poika oli 2.5v kun tätini kuoli, johon poika oli kiintyny. sillon pojalle kerrottiin että ihminen kuolee ja hänen ruumis laitetaan hautaan maahan. Mutta ihmisen henki menee taivaaseen ja hänestä tulee enkeli. se selitys on pojalle kelvannut vielä nyt 5vuotiaanakin.

Poika on kyselly todella paljon kuolemasta, ihan tuon tätini kuoleman takia. poika aika usein toteaa että tätini meni taivaaseen ja siitä tuli enkeli... poika joskus totesi että hän lainasi tädilleni enkelin joka vei sen taivaaseen.....

Yhteistyössä