mitä teidän 1 1/2 - 2v osaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja ainari
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
meidän 1.5v osaa juosta,hyppiä tanssia,taputta ,syödä itse lusikalla joten kuten,pissaa pottaa,näyttää erinlaisia ilmeitä,kinuta,riskata,kiipeillä,juoda mukista.

Meidän 1.7-vuotias tyttö pukee ja riisuu itse joitakin helpompia vaatteita, syö itse suurimmaksi osaksi, hoitelee nukkea ja rakentaa palikoista torneja, käyttää n. 20 sanaa ja lisäksi itse keksimiään viittomia :heart:. Osaa piirtää pallon.
Nuo nyt tuli ekana mieleen :)

Syödä, sotata, juosta, kiivetä, tehdä kuperkeikan ja pudota sen perään sängyltä, puhua, hyppiä, pyöriä ympäri, kaataa tornin, sekoittaa, sotkea, kiljua, laulaa, lyödä kauhalla, tiskata :D , öööh, vaikka mitä.

Pottailu ei vielä ihan suju, eikä juominen mukista.

Muuten ihan kohtuudella, ja neiti nyt vuoden ja 9 kuukautta.

meidän puoltoistavuotias tyttö syö itse,juo mukista/lasista,juoksee,tanssii,taputtaa,murisee,irvistää,matkii piipaa-autoa,tekee palikoista torneja,hoitaa nukkea,potkii/heittää palloa,hakee jonkun jutun jos pyytää tai vaihtoehtoisesti vie jonkin jutun paikasta A paikkaan B,sanoja sanoo paljon ja on kova matkimaan,pottaan ei ole vielä kertaakaan tehnyt mitään.
tyttö myös pyörii ympyrää,kiipee sohvalle...mitäs vielä...paljonhan tuo jo kaikkea osaa,ettei aina uskois ikää olevan vasta 1,5 vuotta. tyttö halaa,pussaa,leikkii koiraa,keksii hassuja kävelytyylejä...

Meidän tyttö 1 v 7 kk syö itse, juo lasista, tykkää nukeista, paijaa mielellään vauvoja, työntää nukenrattaita, rakastaa kenkiä ja keimailee itselleen peilistä. Kiipeilee, istuu hienosti jo tavallisella tuolilla syömässä ja muutenkin, osaa pyöriä, juosta ja tekee nuppipalapeliä ja legoista tms. torneja. Ja osaa hajottaa ne ja isoveikan tornit. :D Kiukuttelee, saa itkupotkuraivareita, kiljuu, kiekuu ja vaatii haluamaansa. Komentaa ja pomottaa...Ei vielä puhu, muutama hassu sana, joita käyttää harvakseltaan. Ymmärtää enemmän kuin näyttää ymmärtävän. ;)

Niin ja palloista ja ulkoilusta ja leikkimökistä tykkää ja hiekkaleikeistä.

Meillä poika 1 v 9 kk syö ja juo itse, kiipeilee minne haluaa ja hyppii sieltä (opittu isoveikalta), tekee pisun pottaan kun laittaa potalle, leikkii pitkät ajat yksin esim. torneilla tai järjestää autoja jonoiksi, sanoo sanoja ja noin kahden sanan lauseita. Kova menemään kaikinpuolin. Toisaalta isoveikka aikanaan puhui kaksi vuotiaana jo kaikenmaailman asiat (eli pitkiä lauseita) eikä vielä nykyäänkään malta juuri itse mitään torneja tehdä saatika autojonoja. Joten meillä lapset ovat kehittyneet eri osaalueilla eri ikäisenä, mutta luotan siihen että kumpikin aikanansa oppii samat jutut ;)

meidän kohta 1v7kk tyttö osaa n.40 sanaa, muutaman sanan osaa sanoa peräkkäin (esim. ei oo kakka, mummo ja pappa & anna olla), juosta, hyppiä, riskata, leikkiä itsekseen (rakentaa palikoilla, jne jne..) siivoo oman huoneen jo itse :o (tykkää myös heilua mopin kanssa päivät pitkät :) , äitiinsä tullu), syö itse. osasi tehdä vaja vuoden ikäisenä pissan pottaan mut sitten kun muutettiin niin ei ehditty potalle laittaa ja sen jälkeen ei ole siihen suostunu tekee :|
tyttö vaikuttaa vanhemmalta kuin mitä on, muutama ihminen on sitä sanonut :) tykkää hirveästi leikkiä pihalla, kiikkuu se vois vaikka kuinka kauan!
mitäs viel, osaahan se vaikka mitä :)

Alkuperäinen kirjoittaja Annu:
Eli vauhti tulee sen kun kiihtymään, voi ei :). Meillä poika nyt 1v2kk...

No varmasti kiihtyy! :D Mä olin onnellinen rauhallisesta tyttösestä vielä kk sitten 1,5-vuotiaana (ylivilkkaan esikoisen jälkeen oli aivan ihanaa), mutta nyt on tyttökin sitten aloittanut tämän vouhotusvaiheen...

Kaksivuotiaaseen asti vauhti vaan kiihtyy ja sitten on TOIVEITA, muttei takeita, että rauhoittuu. ;)

Tyttö on 1v11kk
Osaa ilmaista tahtoaan ja sinnitellä (joko se uhmaikä nyt alkoi)
Osaa sanoja sekä suomeksi ja norjaksi. Lisäksi ymmärtää ja erottaa toisistaan molemmat kielet. Joskus onnistuu potalla, joskus ei, laittaa itsekseen nukkumaan, syö itse ja juo lasista, tekee helppoja palapelejä, hajottaa ja hallitsee (kaikki lelut levitetään pitkin lattioita joka huoneeseen) hoitaa nukkea ja pesee siltä ahkerasti takapuolta, matkii, rakentaa torneja tai kasoja mistä tahansa, osaa pukea joitakin helppoja vaatteita, muistaa halata kaikki perheenjäsenet joka ilta. Ja vaikka mitä muuta, mitä ei nyt heti tule mieleen.

Meillä poika 1v6kk ei paljon sanoja sano, n 10, juoksee, hyppii, kiipeilee, leikkii olevansa auto tai mopo, matkii eläinten ääniä, sit se tykkää imuroida ja auttaa pyykkien kanssa, laittaa lusikat tiskikoneesta laatikkoon :D , laulaa, tanssii, pyörii, halaa, suukottaa, syö ite aika hyvin, pottaan on tullu pissa muutaman kerran ja kakka kerran :D jne