mitä tehdä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja lapsi kieltäytyy
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
L

lapsi kieltäytyy

Vieras
Hei!

Poika 1.9v kieltäytyy kaikesta uudesta ruuasta ja joskus vanhastakin, ei suostu edes maistamaan yhtä lusikallista/haarukallista välillä. Mitä teette kyseisessä tilanteessa? laitanko pojalle muuta ruokaa tilalle vai jätänkö nälkään, kun kuitenkin tiedän että nälkä on jo siinä vaiheessa...

Alle 1 vuotiaana söi ihan mitä vaan tarjosi hyvällä ruokahalulla mutta sen jälkeen on ollut vähäruokainen kaiken aikaa...

Kiitos jos jollakulla vinkkejä!

Meillä on lähes samanlainen tilanne, mutta tyttö on vasta 1v3kk.
Sen olen todennut, että mitä mielenkiintoisempia tavaroita tytölle syömisen ajaksi antaa, sitä paremmin hän syö.
Tänään annoin meikkilaukkuni pengottavaksi ja niin meni helposti suuri annos ruokaa alas. Eilen illalla meni puuroa iso lautasellinen nopeasti, kun tyttö tutki isänsä lompakkoa.
Mutta välillä jos on liian väsy tai ei vaan kerta kaikkiaan ruoka maistu, ei mikään viihdykekään auta.

Meilla poika(1v8kk) syo mita vain tarjotaan, mutta olen kuullut et noin parin vuoden iassa saattavat vahentaa syomistaan. Itse olen sita mielta et ruoka-aikana syodaan mita tarjotaan ja jos ei maistu niin seuraavan kerran sitten kun normaalisti muutenkin syo.

Ystavallani on poika (2,5v) joka on aina ollut huono syomaan eika pysy edes poydassa kahta minuuttia pidempaan kun on ruoka-aika. Vaikkei olisi kuin hieman narpinyt ruokaa, niin saa jotain hyvaa jalkiruuaksi ja muutenkin napostelee milloin karkkia, milloin keksia. Joten en kyl ihmettele et oikein syo :\| Meilla keksia saa vain jos ollaan liikenteessa, eika muutoin rauhoitu hetkeksi esim. rattaisiin, mut huomaan kylla muutoksen seuraavassa ruokailussa :/ Karkkia ei ole viela syonyt.

Meillä 2-vuotias, joka usein ensin kääntää päätä syötettäessä ja saattaa ruveta kitisemäänkin. Kun tarpeeksi tuputtaa, maistuu kyllä yleensä lopulta. Ja meillä joku kirja/lehti/tms. tutkittavana jos ei muuten maistu. Jos muksu kiinnittää huomion jonnekin muualle, menee sitten ruoka kuin huomaamatta. Ollaan noin miljoona kertaa kyllä päätetty että "lelut" pois pöydästä, mutta... :whistle:

Välillä kitisee koska haluaa ite syödä. Jogurttia, keittoa ym. vaikeasti syötävää ei saa kuitenkaan syödä koska se lusikka menee 99% syöntikerroista aina väärinpäin suuhun. Eli ottaa lusikan aina hyvin käteen, mutta kääntää sen juuri ennen suuhun laittamista väärinpäin! :\| Olen päättänyt, että sitten kun osaa laittaa lusikan suuhun oikeinpäin, saa syödä useammin itse. Ei sitä sotkua jaksa aina siivota.

Itse en antaisi muuta syötävää, koska jos nyt antaa periksi, niin sitten saa aina antaa. Kyllä lapsi syö sitten vaikka pieniä kiviä, kun se on nälkä, kunhan vaan vähän kokeilee rajojaan. Jos on tehnyt jotain ruokaa ja nähnyt vaivaa sen eteen, niin kyllä se saa kelvata tai sitten saa odottaa seuraavaa ruokaa. Rajat ja rakkaus myös tässäkin asiassa, vaikka julmalta voi tuntua, mutta perimmäinen ajatus on kuitenkin lapsen parhaaksi.

=) Kuulostaa tyypilliseltä 2 -vuotiaalta, lapsi joka on siihen asti syönyt suurinpiirtein kaiken mitä tarjotaan, mutta kun täyttää kaksi niin mikään ei enää kelpaa. Näin kävi meillä myös esikoisen kanssa ja tiedän monta tuttua joille kävi näin myös. Ja sitä pedempään se jatkuu, mitä enemmän vanhemmat sitä jaksaa huolta kantaa :hug: . Eli tarjoa pala leipää, jos ei ruoka maistu ja sitten päikkäreille ja normaalisti välipala päikäreiden jälkeen, niin kyllä jo yleensä iltapäivällä se ruoka maistuu.

Muistaakseni meillä syötiin joka toinen päivä suht hyvin. Vähän poika laihtui, mutta ei kuitenkaan liikaa. Ja jos katsotaan niin yleensä lähes kaikki kaksi vuoiaat ovat aika hoikkia tai ainakin laihtuvat jos ovat aikaisemmin olleet pyöreitä, se johtuu juuri tästä heidän syömättömyydestään =)

Meillä tuo neiti 1v 8kk syö pääsääntöisesti todella hyvin,mutta välillä on niitä päiviä kun mikään ei kelpaa.Silloin hän syö mitä syö (syö jo itse lähes kaiken) ja kiitos ja pois pöydästä.Ruoka-aikaan ei tarjoilla mitään muuta eikä meillä leikitä pöydässä.

Yhteistyössä