Mitä tehdä tälläisessä tilanteessa? Kaveri joutunut lähteä pahasta liitosta pois.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

vieras

Vieras
Väkivaltaa, uhkailua jne jne. Ja toki uskoo edelleen miehen "parantuvan". Mutta vielä mies ei ole osoittanut parannuksen merkkejä. On ilkeä, manipuloi lapset onalle puolelleen, vienyt rahat yms "kivaa". Kaveri saa rahaa sairausajan rahoja siis. Mutta koska ovat edelleen naimisissa ja ns yhteiset tulot työn takia. Ei sen takia saa asumistukea, sossusta rahaa. Tilanne on totaalisen vaikea. Ja kaveri aika väsynyt ja masentunut. Vaihtaa asiassa kuin asiassa mielipidettään päivittäin.

Kaverin veli on uskovainen. Ok en ole uskovaisia vastaan, tiedän että uskonasiatkin auttaa ja helpottaa. Mutta nyt on käynyt niin, että tämä kaverin veli on alkanut painottaa näitä uskonasioita todella todella paljon. Ja kaveri sanoi suoraan, että veli on noussut kaikkien yläpuolelle avussa ja on ykkösihminen avussa. Ok, hyvä asia että on ihmisiä joille voi puhua. Mutta puheet alkaa olla häyttävän paljon uskonasioissa ja kertoilee raamatunlauseita ja jakeita. Ja kuulemma niillä pärjää. Puheet oli jo sen sävyisiä, että terapeutit saa jäädä. Eli kun on käynyt terapiassa muutaman kuukauden.

Tiedän kaveri on nyt siinä tilassa, että hänet on helppo vetää mihin tahansa, kun on tosi heikoilla. Mitä tässä tilanteessa voisi toimia. Toki kaverini soittelee minullekkin ja kuuntelen kun hätä. Mutta soitot on oleellisesti vähentyneet ja hänen käytös on muuttunut uskonasioiden myötä erilaiseksi. Tiedän, että hän on aina ollut kiinnostunut uskonasioista. Eikä se ole haitannut minua koskaan. Mutta nyt tuntuu, että helluntaiseurakunta vie mennessään.

Ja muutenkin puheet on alkanut kuulostaa tosi huolestuttavilta. Käy vielä niin että menettää lapset miehelle ja menee sekaisin lopulta

olevinaan menee vähän puurot ja vellit sekasin
"Ok en ole uskovaisia vastaan, tiedän että uskonasiatkin auttaa ja helpottaa.Tiedän, että hän on aina ollut kiinnostunut uskonasioista. Eikä se ole haitannut minua koskaan. Mutta nyt tuntuu, että helluntaiseurakunta vie mennessään."

En oo helluntailainen mutta jos sieltä löytää apua niin eikö sen pitänyt sunkin mielestä olla ok?

Alkuperäinen kirjoittaja sanv:
olevinaan menee vähän puurot ja vellit sekasin
"Ok en ole uskovaisia vastaan, tiedän että uskonasiatkin auttaa ja helpottaa.Tiedän, että hän on aina ollut kiinnostunut uskonasioista. Eikä se ole haitannut minua koskaan. Mutta nyt tuntuu, että helluntaiseurakunta vie mennessään."

En oo helluntailainen mutta jos sieltä löytää apua niin eikö sen pitänyt sunkin mielestä olla ok?

En ole uskovaisia vastaan, siitä ei ole kyse. En tässä voi kaikkea asioita kertoa. Mutta kaverin puheita, kun kuuntelee niin menee ns "lujaa" näiden uskonasioiden kanssa. Ja kun hän on tosiaan todella väsynyt, masentunut. Ja jos tässä vaiheessa jättää vielä psykologin ja muut terapeutit pois, kuten on jo alkanut viitteitä siitä olla. Niin onko se hyvä? Ei, ei ole. Uskosta saa apua ja hyvä niin, mutta kaveri tarvitsee vielä pitkään muutakin terapiaa, kun on ollut vaikeassa väkivaltaisessa liitossa.

Ja onhan näitä tapauksia olemassa, että ihmisiä on mennyt sekaisin uskonasioiden takia. Toivon vaan ettei kaverille käy samoin. Hänen veli kun painostaa aika tavalla nyt tässä tilanteessa.

Mä itse uskovaisena ihmettelen sitä että pitäisi olla jättämässä just terapioita ym. pois jos tulee uskoon. Kyllähän uskovaiset lääkärissäkin käy jos on vaikka jalka poikki, niin ihan samalla tavalla mielenterveysongelmiin tarvitaan edelleen oikeaa hoitoa. Kyllä Jumala tietysti voi parantaa kaikilla osa-alueilla ilman välikäsiä, mutta ihan yhtä hyvin Jumala voi käyttää niitä terapeutteja yms. siihen hommaan.

Olen myös uskovainen ja olen samaa mieltä kuin pirpana. Ei pitäisi siltikään sitä terapiaa jättää, mäkin käyn terapiassa..ei uskovaiset ole mitään yli-ihmisiä..

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olen myös uskovainen ja olen samaa mieltä kuin pirpana. Ei pitäisi siltikään sitä terapiaa jättää, mäkin käyn terapiassa..ei uskovaiset ole mitään yli-ihmisiä..

Aivan. Tiedän, että uskonasioista on myös apua kaverilleni. Ja se on yksi hyvä osa tässä tilanteessa. Mutta nyt on puheet alkaneet olla siihen suuntaan, että menee liian lujaa uskonnon kanssa. Ja se huolettaakin tässä. Ja kun puheet sen tyylisiä, että terapeutit eivät saa mitään apua ja se, että veli on noussut ylitse muiden ja on ihan ykkösihminen avun annossa.

Kaverini on totaalisen väsynyt ja masentunut. Jo hänestä näkee miten paljon kärsii. Jo siitä kun on eroprosessit yms kesken. Ja siitä kun parikymmentä vuotta on saanut alistua toisen tahtoon ja saanut nyrkistä yms. Se mitä hän on saanut kokea (mitä on kertonut) on jotain niin karmeaa, että senkin takia toivon että ei jätä terapiaa kesken.

Yhteistyössä