Mitä tehdä mustikoista, kun niitä on ihan helkkaristi pakastimessa?Vinkkejä, kiitos.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Karneoli
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Karneoli

Jäsen
03.09.2012
209
0
16
pks
Joo elikkäs viimevuoden satoa. Suvun mummot ja mammat niitä meille poimi ja ihan tolkuttoman määrän.

Olen koittanutkin tehdä mustikkarahkaa, mustikkapiirakkaa, mustikoita sellaisenaan ja sitä rataa.

Mutta mitä noista nyt voisi tehdä?

Meillä ei käy kauppansa mustikkakeitto tai mustikkakiisseli.

Onko jollain herkullisen mustikkakakun tai mustikkakääretortun ohjetta tai jotain muuta erilaista kivaa mustikka repsua, jos on, niin tänne vaan :)

Keitä hilloksi tai mehuksi. Tai tee mustikkalevitettä. Piirakkaa, pullaa, mustikkapuuroa...vaihtoehtoja on paljon.

Meillä menee ehkä kaikista eniten aamupalalla mustikoita - lapset haluavat aamupuuronsa päälle jäisiä mustikoita :p.

Mustikka käy ihanasti täytekakun väliin. Paksu vaniljakiisseli tai vaahdotat vaniljakastiikkeen napakaksi ja mustikat sekaan ja sit kakun väliin. Itse en ole vuosiin käyttänyt muuta.
Paljon syödään myös sellaisenaan ja jogurtin seassa, viilissä ja puurossa.

Meillä syötiin mun lapsuudessa mustikkakaurajälkkäriä, joka oli musta ihan megaherkkua. Paahdetaan pannulla kaurahiutaleita ja fariinisokeria/ tavallista sokeria rapeaksi seokseksi (tai laiska käyttää valmista Start-mysliä :) ) ja tätä kippoon alimmaksi. Siihen päälle kohmeisia pakastemustikoita tai tuoreita mustikoita ja päällimmäiseksi kermavaahtoa tai vaahdotettua vaniljakastiketta.

Meillä tehdään myös paljon smoothieita (maustamatonta jogurttia, banaania, mehua, jäisiä marjoja) ja pirtelöitä.

Ja sitten voi tehdä amerikkalaisia blueberry pancakeseja! Nam :p Netistä löytyy näihin hyvin ohjeita ihan suomen kielelläkin.

Yhteistyössä