Mitä tehdä kun vauva ei huoli rintaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätoivoinen"

Vieras
Kaipaan asiallisia vinkkejä/niksejä mitä voisi kokeilla kun vauva ei enää suostu syömään rintaa.. Meillä 3kk ikäinen vauva, joka ei suostu syömään enää muuta kuin tuttipullosta ja heti rinnalle nostaessa alkaa hirveä venkoileminen ja huuto. Ajattelin ensin, että tämä olisi vain näitä "lakkoja", ja menisi pian ohi, mutta tämä on kestänyt jo ainakin kolme viikkoa.. Olen todella epätoivoinen. Tunnen itseni huonoksi äidiksi ja oloni on todella turhautunut..

Jaa-a, on niin vauvakohtaista.

Mun nuorimman kanssa on pitänyt keksiä jos minkäkinlaista niksiä. Ensin piti syöttää vain kainalon alta, sitten tuli vaihe, että suostui syömään vain makuullaan. Kesästä asti (eli n. 4-5 kk iästä) asti, syö parhaiten vain, jos seison. :D

Nykyisin (7 kk) hän ei syö kuin juuri ennen unille menoa. Sittenkin pitää olla vaunuvaatteet päällepuettuna ja viimeisenä just ennen ulosmenoa hän suostuu syömään (ihan sama, vaikka kuinka yrittäisin, ennen ulkovaatteita ei syö). Tai sitten toinen vaihtoehto unillemenossa on meidän makkarin sänky (pimennettynä huone = tietää, että seuraavaksi mennään nukkumaan).

ota yhteys neuvolaan ja sieltä imetystukeen.

meillä lopetti 9kk iässä yhtenä yönä. no, en jaksanut enää uudelleen opettaa. mut noin pienelle se tissi on viel helpoin tapa ruokkia joten suosittelen. pumppasin kaks viikkoa maitoa ja pesin pulloja ja meinasin tulla hulluks. saati sitten monta kuukautta...

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;24664696:

Mun nuorimman kanssa on pitänyt keksiä jos minkäkinlaista niksiä. Ensin piti syöttää vain kainalon alta, sitten tuli vaihe, että suostui syömään vain makuullaan. Kesästä asti (eli n. 4-5 kk iästä) asti, syö parhaiten vain, jos seison. :D

Nykyisin (7 kk) hän ei syö kuin juuri ennen unille menoa. Sittenkin pitää olla vaunuvaatteet päällepuettuna ja viimeisenä just ennen ulosmenoa hän suostuu syömään (ihan sama, vaikka kuinka yrittäisin, ennen ulkovaatteita ei syö). Tai sitten toinen vaihtoehto unillemenossa on meidän makkarin sänky (pimennettynä huone = tietää, että seuraavaksi mennään nukkumaan).

Anteeks! mut onko se rintaruokinta NOIN tärkeetä??!! :o

T:pullovauvan äiti

Tarjoa aina rintaa ja pulloa vasta kun on ihan pakko.Tarjoa rintaa pullosyömisen välissä ja aina ennen.
Tarjoa rintaa kun vauva on uninen, silloin huolii todennäköisemmin.
Ota yhteys imetystukeen.

Katso löytyykö täältä apua:
http://imetystukilista.net/sivut/index.php

Esikoisen kanssa oli temppuilua. Piti syöttää yllättäen: vauhdista tissille, niin onnistui.

[QUOTE="mä";24664719]Anteeks! mut onko se rintaruokinta NOIN tärkeetä??!! :o

T:pullovauvan äiti[/QUOTE]

Rintaraivari voi tulla myös vauvalle joka ei huoli pulloakaan. Siinä onkin vaihtoehdot vähissä ja on mentävä vauvan mukaan.

[QUOTE="mä";24664719]Anteeks! mut onko se rintaruokinta NOIN tärkeetä??!! :o

T:pullovauvan äiti[/QUOTE]

Arvaa mitä. Mulla on kokemusta molemmista ja tämä rintaruokinta on tästä huolimatta helpompaa. Varsinkin yöimetykset tissistä on niiiiiiiiiiiin paljon helpompia kuin pullosta. Ja kyllä. Halusin nähdä molempien kohdalla vaivaa, jotta vauva saa mielestäni parasta mahdollista ravintoa. Siksi ekallekin pumppasin kaiken maidon 7 kuukauden ajan. :) Eikä tuo nukkumaanmenojuttu ois sen kummempi tällä hetkellä pullon kanssa. Testattu on. :D ..tai no. Vauva ei huoli pulloa, mutta juo sujuvasti nokkamukista. Sama juttu sen kanssa. Ei ota nokkiksestakaan maitoa kuin vasta vaatteet päällä. :D

(+ mulle tuo seisomisimetys on itse asiassa aika helppo asento + erittäin käyttökelpoinen esim. matkalla. Isosta mahamakkarasta on hyötyäkin :laugh: )

Meillä molemmat vauvat (kyseessä tuplat) aloittivat yllättäen venkoilut, huutamisen ja itkun, kun yritin imettää. No, monen mutkan kautta selvisi, että kärsivät refluksitaudista eli imetysasento oli heille yhtä tuskaa. Nyt ovat vain pulloruokinnalla, koska siten ovat riittävän pystyasennossa, mikä helpottaa myös refluksia. Jos vauvallasi sattuisi olemaan refluksia, tulisi imetysasentoa muuttaa. Jotkut ovat onnistuneet imettäessäänkin asettamaan vauvansa riitävän pystyyn (???) asentoon, mutta meillä siis vaan tämä täysin pystyasennossa syöttäminen onnistui.

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;24664752:
Arvaa mitä. Mulla on kokemusta molemmista ja tämä rintaruokinta on tästä huolimatta helpompaa. Varsinkin yöimetykset tissistä on niiiiiiiiiiiin paljon helpompia kuin pullosta. Ja kyllä. Halusin nähdä molempien kohdalla vaivaa, jotta vauva saa mielestäni parasta mahdollista ravintoa. Siksi ekallekin pumppasin kaiken maidon 7 kuukauden ajan. :) Eikä tuo nukkumaanmenojuttu ois sen kummempi tällä hetkellä pullon kanssa. Testattu on. :D ..tai no. Vauva ei huoli pulloa, mutta juo sujuvasti nokkamukista. Sama juttu sen kanssa. Ei ota nokkiksestakaan maitoa kuin vasta vaatteet päällä. :D

(+ mulle tuo seisomisimetys on itse asiassa aika helppo asento + erittäin käyttökelpoinen esim. matkalla. Isosta mahamakkarasta on hyötyäkin :laugh: )

Okei :)

Alkuperäinen kirjoittaja Kärppänä heinälatoon;24664696:

:D Kaikenlaiseen sitä saakin taipua, että saa lapsen ruokittua.

Meillä esikoisella oli aikanaan kausi, et suostu rauhottuun syömään rintaa, vaan jos samalla soi metallica. Nuorempi taas söi viimeiset 4 kuukautta tissiä niin, että vasemman söi perusasennossa ja oikean taas kainalon alta. Ei suostunu vaihtaan makoilukylkeään kuin jokus vahingossa unenpöpperössä keskellä yötä.

Ei näistä ny apua ap:lle ollu, mut..

[QUOTE="mä";24664814]Okei :)[/QUOTE]

Pakko vielä lisätä, et yks mun motivaattoreista on myös se, että mulla tätä omaa maitoa on molemmille muksuille tullu enemmän kuin riittävästi. Tyhmää minusta alkaa ostaa kaupasta maitoa, kun omaakin pursuaa... :)

Mäjo eilen johonkin muuhun rintaraivarialoitukseen vastasin, että meillä tulee hepulit, jos vauva on liian väsynyt. Silloin auttaa huvitutti, jota hetken imettyään yleensä huolii tissinkin joksikin aikaa ja sit tutti uudestaan suuhun ja taas tissi niin kohta kelpaa jo kunnollakin ja syö lopulta tyytyväisenä. Joskus pitää hytkyttää samalla kun aloittaa imettämään ja joskus vaan ei kelpaa kun ei ole ilmeisesti vielä nälkä. Monesti on auttanut, että antaa tytön nukahtaa siihen huvituttiin ja hän ottaa pienet torkut ja herättyä maistuukin jo tissi. Ja mun syyni olla turvautumatta pulloon on LAISKUUS. Inhoan pullojen pesemistä ja keittämistä. Maitoa kerran tulee hyvin, jopa liikaa, niin miksi alkaisin pulloruokintaan?????

paljonko lapsi saa pullosta maitoa? syy lakkoiluun voi hyvinkin olla se että sulta tulee maitoa vaan huonommin kuin pullosta ja lasta ei huvita imeä kun helpommallakin saa. jos on tottuut saamaan suuren osan maidostaan pullosta niin sitten ei auta antaa sitä pulloa, mutta jos olet antanut pullosta vain satunnaisesti niin vältä nyt vimeisen asti sen antamista, hörppyytä vaikka maitoa jos ei muuta. yöllähän se maito lakkoilijalle yleensä viimeistään maistuu. tai sitten nukutat lapsen ja siirrät nukkvana rinnalle..

paljonko lapsi saa pullosta maitoa? syy lakkoiluun voi hyvinkin olla se että sulta tulee maitoa vaan huonommin kuin pullosta ja lasta ei huvita imeä kun helpommallakin saa. jos on tottuut saamaan suuren osan maidostaan pullosta niin sitten ei auta antaa sitä pulloa, mutta jos olet antanut pullosta vain satunnaisesti niin vältä nyt vimeisen asti sen antamista, hörppyytä vaikka maitoa jos ei muuta. yöllähän se maito lakkoilijalle yleensä viimeistään maistuu. tai sitten nukutat lapsen ja siirrät nukkvana rinnalle..

Lapsi on saanut pullosta maitoa vain jos on ollut hoidossa eli harvoin, mutta nyt kun on "lakkoillut" niin olen antanut pullosta.. Korviketta ja omaa maitoani pumpattuna. En usko, että johtuu maidonerityksestä, sillä minulta tulee kyllä maitoa todella paljon. Ensimmäisen reilu viikon ajan söi öisin rintaa, mutta nyt ei enää silloinkaan..

Meillä molemmat lapset suunnilleen tuon ikäisenä sai hepuleita rinnalla sen takia, kun maitoa tuli niin suihkuamalla että se tuntui vauvasta inhottavalta. Siihen auttoi kun vähän tyhjensi rintaa ennen syöttöä. Voisko olla siitä? Helpotti muutamassa viikossa.

Yhteistyössä