Mitä tehdä, kun pomo tekee töissä käymisestä rankkaa???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt

Vieras
Siis niin rankkaa, että tuntuu, ettei enää kauan jaksa! Täällä ei muusta kirjoiteta kuin sikaflunssasta, mutta mahtuisko tänne tämäkin aihe? Vastauksia kaipailisin, mielellään kokemuksiakin, miten pattitilanteesta olette selvinneet?!

Eli luulen että olen lähellä burnoutia. Vaikea selittää, mutta yritetään. Työpaikalla on rankkaa, teen töitä tiukassa tempossa, olen tunnollinen jne. Työni on paineistettua ja vastuullista (no niinhän se yleensä aina :) ), mutta ei, en ole hoitoalalla. Tämän lisäksi pitää kestää pomon hiillostusta, käskytystä ja välillä suoranaista v**lua. Työssäni ei ole juuri liikkumatilaa, eikä itsenäisyyttä, ja senkin vähän, mitä olen yrittänyt saada, pomo pyrkii yleensä viemään. Ja päälle tulee vinoilua. Joku sanoi minulle, että tuo on työpaikkakiusaamista, mutta en haluaisi uskoa tätä. En mielestäni ole kovin herkkä, ja osaan olla tarvittaessa tiukka. Olen kyllä yrittänyt hakea omaa tilaa ja sanoa silloin tällöin EI yhä kasvaviin vaatimuksiin, mutta se on johtanut konflikteihin pomon kanssa. Pomo kokee tämän varpailleen astomisena ja uhmaamisena.

Mitä teen...? Umpikuja on totaalinen, koska pelkään menettäväni kasvoni...!

Alaisten määrä ei ole kovin suuri. Juu, on tästä puhuttu muiden kanssa, mutta jokainen yrittää vain selviytyä. Jotkut verenpainelääkityksen kanssa, jotkut ilman. Pomon käytös on käskevää, en osaa selittää sen kummemmin... Tiukkaa, autoritääristä, ei hyväksy vastalauseita, ei ylimääräisiä kysymyksiä, kuten "miksi tämä näin tehdään.."

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt:
Alaisten määrä ei ole kovin suuri. Juu, on tästä puhuttu muiden kanssa, mutta jokainen yrittää vain selviytyä. Jotkut verenpainelääkityksen kanssa, jotkut ilman. Pomon käytös on käskevää, en osaa selittää sen kummemmin... Tiukkaa, autoritääristä, ei hyväksy vastalauseita, ei ylimääräisiä kysymyksiä, kuten "miksi tämä näin tehdään.."

Oletko käynyt työterveydessä juttelemssa?

Ei kellään mitään vastaavaa kokemusta? Työterveyteen ei tee mieli mennä, siellä on vastassa terveydenhoitaja, jolla tuskin on mitään sanottavaa. Tai lääkäri, joka tuskin ymmärtää...

sano pomollesi että on surkea pomo. nykyään on noita johtajuuskoulutuksia ym. että tuollaiset paskaperseet jotka vaatii kunnioitusta ja itse ovat kusipäivät, pitäisi saada pois. miehiä ovat aina.

en tiedä. yrittäisin sitä työterveyttä. onko pomolla pomoa?
sairaslomaa hakisin vaan, ja kertoisin että uupumus, burnout, keksisin vaan jotain, jos kerran kusipää.

onko mahdollisesti pomon vaihdos tiedossa? eli onko eläkeikä hänellä kohta?
jaksatko ehditkö mahdollisesti etsiä muuta työtä?

Alkuperäinen kirjoittaja hoitsu:
Toi on paskamaien tilanne, jonka oon ite kans kokenu! No, mulle kävi hyvin, hain toista työpaikkaa ja sen sain! Et näin mä ratkasin tilanteen...

Tuota mäkin olen ajatellut, mutta tykkään itse työstä :( Tässä kaupungissa ei ole vaihtoehtoisia työpaikkoja samalla alalla. Mutta jotain sivuavaa ehkä. On tullut työpaikkailmoittelua kyllä seurattua sillä silmällä!
Kurjalta vaan tuntuu, että pomon takia pitää miettiä mahdollista alan vaihtoa...:(

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Minulla oli muutama vuosi sitten kans sama tilanne.Lopulta lähdin töistä pois ja se oli varmasti perheen,avioliiton ja mielenterveyden kannalta paras vaihtoehto.

Niinpä.... Voi olla, että samaan suuntaan ollaan menossa! Mies sanoi, että alkaa olla raskasta kuunnella ainaista valitustani. Aina en muista tätä, vaikka en koekaan, että koko ajan valittaisin. Puran silti liikaa sille...

Hei, minulla on aikalailla samankaltainen tilanne. Ja ehkä ikävämpi sen suhteen, että olen entisen esimiehen palkkaama "oikea käsi" ja kun uusi esimies tuli kuvioihin, hän ei tuntunut sietävän minua alkuunkaan. Kaikki se, mitä ennen on toimittu, on nykyään väärin. Kollegani ei jaksanut uutta pomia ja lähti. Vain minä olen jäljellä ja minulla on uusi, nykyisen esimiehen palkkaama kollega, joka on hänen entinen hyvä ystävänsä. Eli olen tilanteessa nyt täysin yksin. Esimieheni käytös täyttää monet työpaikkakiusaamisen merkit. Mitä pitäisi tehdä?

Mä kysyisin suoraan jotta mikä mättää. Ihmisiä ne pomotkin on. Jos homma ei sittenkään toimis, ottaisin vaan ja lähtisin, mitä sitä turhaan jaksamaan älytöntä kyykyttämistä.

Alkuperäinen kirjoittaja neuvoton:
sano pomollesi että on surkea pomo. nykyään on noita johtajuuskoulutuksia ym. että tuollaiset paskaperseet jotka vaatii kunnioitusta ja itse ovat kusipäivät, pitäisi saada pois. miehiä ovat aina.

en tiedä. yrittäisin sitä työterveyttä. onko pomolla pomoa?
sairaslomaa hakisin vaan, ja kertoisin että uupumus, burnout, keksisin vaan jotain, jos kerran kusipää.

onko mahdollisesti pomon vaihdos tiedossa? eli onko eläkeikä hänellä kohta?
jaksatko ehditkö mahdollisesti etsiä muuta työtä?

Se ei ole käynyt ainoatakaan johtajuuskoulutusta, vaan nousi suoraan rivistä väliportaan pomoksi. Ehkä tässä onkin ongelman ydin. Ja kyllä, mies on kyseessä. Jos kokee, että arvovaltaansa on loukattu, niin kostoa pukkaa monta päivää :(.
Pomolla on pomo, jonka puheille menoa olenkin suunnitellut, koska pomon vaihtuminen vaikuttaa epätodennäköiseltä :(. Tuntuu vaan niin hävettävältä myöntää, mikä on tilanne. Tosin en ole ainoa, joka kärsii tilanteesta. Kukaan ei ehkä vain halua silmätikuksi, joten hiljaa kärsitään...

Alkuperäinen kirjoittaja Mt:
Hei, minulla on aikalailla samankaltainen tilanne. Ja ehkä ikävämpi sen suhteen, että olen entisen esimiehen palkkaama "oikea käsi" ja kun uusi esimies tuli kuvioihin, hän ei tuntunut sietävän minua alkuunkaan. Kaikki se, mitä ennen on toimittu, on nykyään väärin. Kollegani ei jaksanut uutta pomia ja lähti. Vain minä olen jäljellä ja minulla on uusi, nykyisen esimiehen palkkaama kollega, joka on hänen entinen hyvä ystävänsä. Eli olen tilanteessa nyt täysin yksin. Esimieheni käytös täyttää monet työpaikkakiusaamisen merkit. Mitä pitäisi tehdä?

No huh. Tuo on tosiaankin karmaisevaakin karmaisevampi tilanne! Mutta samaa ihmettelen - mitä pitäisi/mitä voi tehdä menettämättä kasvojaan? Työsuojeluvaltuutettu on tietysti yksi vaihtoehto. Oletko ajatellut? Meidän työsuojeluvaltuutettu on poissa pelistä tietyistä syistä. Hänellä on kyllä varanainen, mutta aristan mennä juttusille, koska en tunne häntä ollenkaan. En luota. Olisi pitänyt kerätä näyttöä v**lusta, kirjoittaa tapahtumia ylös, koska niille on silminnäkijöitäkin. Muuten voi olla hataralla pohjalla ja voidaan leimata heikkohermoiseksi akaksi :(

Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:
Mä kysyisin suoraan jotta mikä mättää. Ihmisiä ne pomotkin on. Jos homma ei sittenkään toimis, ottaisin vaan ja lähtisin, mitä sitä turhaan jaksamaan älytöntä kyykyttämistä.

Kahden kesken en tältä menisi kysymään mitään. Silloin voi saada vain p**a silmille. Aina täytyy olla todistaja. Lähteä en voi, on asuntolainat ja lapsen elättäminen... Mutta uutta työtä/toista uravaihtoehtoa olen kyllä ajatellut. Se ei vain tapahdu äkkiä!

No huh. Tuo on tosiaankin karmaisevaakin karmaisevampi tilanne! Mutta samaa ihmettelen - mitä pitäisi/mitä voi tehdä menettämättä kasvojaan? Työsuojeluvaltuutettu on tietysti yksi vaihtoehto. Oletko ajatellut? Meidän työsuojeluvaltuutettu on poissa pelistä tietyistä syistä. Hänellä on kyllä varanainen, mutta aristan mennä juttusille, koska en tunne häntä ollenkaan. En luota. Olisi pitänyt kerätä näyttöä v**lusta, kirjoittaa tapahtumia ylös, koska niille on silminnäkijöitäkin. Muuten voi olla hataralla pohjalla ja voidaan leimata heikkohermoiseksi akaksi :([/quote]

Just samaa olen ajatellut, että milläs sen todistat? Koska vaikka nälviminen olisi puolijulkistakin, siinä ei kuulijat tiedä taustoja. Ja esimiehellä on aina se valttikortti, että tämä alainen on vain 'hankala ja epäpätevä ihminen'. Ja jutun esiin nostamisesta tuskin on mitään hyötyä, uusi työpaikka pitäisi etsiä joka tapauksessa. Harmittaa vaan. Sillä on iso merkitys työviihtyvyydelle, miten oma esimiehesi kokee sinut. Aikaisemmin olin tärkeä ja mielipiteilläni oli suuri arvo yrityksen toiminnassa, ylenin tehtävissäni. Nyt koen toisinaan itseni mitättömäksi ja epäarvostetuksi. Siis en tietenkään koe sitä koko aikaa, koska tiedän pärjääväni edelleen. Mutta aina kun nykyinen esimies käy vääntelemässä omia näkökulmiaan, tuntuu että kaikki on turhaa. Ihan sama mitä ja miten teen, aina se voidaan tulkita negatiivisesti.

Alkuperäinen kirjoittaja ap.:
Alkuperäinen kirjoittaja Kimalle84:

Kahden kesken en tältä menisi kysymään mitään. Silloin voi saada vain p**a silmille. Aina täytyy olla todistaja. Lähteä en voi, on asuntolainat ja lapsen elättäminen... Mutta uutta työtä/toista uravaihtoehtoa olen kyllä ajatellut. Se ei vain tapahdu äkkiä!

Sori nyt jos loukkasin.. Mutta mä pistäisin asiat tapahtumaan äkkiä. Hommaisin toisen työn, joka ei ehkä vastaisi edellistä mutta jotta pääsisin pois. En tosin voi asettua sinun asemaasi, koska en tiedä muusta elämästäsi mitään. Mulla on kuitenkin lapsilla huolehtiva isä sekä hänen lisäkseen tukiverkko vailla vertaa (näillä en siis tarkoita mitään rahallista apua), siksipä katson todennäköisesti asiaa eri kantilta :/
Ja luonne-ero todennäköisesti myös. Minä en koskaan ole ottanut yhdeltäkään pomolta turhaa tai selittämätöntä sontaa niskaan, kysymättä miksi näin. Katson asiaa siltä kantilta että pääasia jotta kaikilla olisi hyvä olla. Ja en valitettavasti pysty olemaan hiljaa jos minua kohdellaan väärin. Siitä riippuu myös ympärilläni olevien ihmisten vointi, jos minä voin huonosti->perheenjäsenet voivat huonosti.