mitä tehdä kun leikkaus pelottaa ihan hirveästi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huoh"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huoh"

Vieras
oon ihan hermoraunio ensviikon leikkauksen takia. menkkojen siirtopillereitäkin otin sitten liikaa, no onneks siitä ei kuulemma ole haittaa. veritulppaa pelkäsin heti hirveesti, mut ei se kuulemma lisää enempää riskiä.

jännitän siis ihan hirveesti, viime yönä paniikkikohtaus. vielä pitäs kolme päivää jaksaa. eilen neuloin niin paljon et hartiat ja jalat ihan järkyn kipeät. mitä tänään vois tehdä? et sais ajatukset sais muualle. vai miten muuten pääsee tästä jännityksestä. mahakin ihan sekaisin jännityksen takia.

Jaaa-a
Mulla on myös aivan hirvittävä leikkauskammo ja en nukkunut viikkoon ennen mun leikkausta. Nukutushetkellä olin varma että tästä ei herätä ja sain paniikkikohtauksen siinäkin.
Eipä siinä auta varmaan mikään. Tai jos rauhoittavia tahtoo vetää niin joo, mutta en suosittele kun ohi se menee kun ollaan leikattu.

Pelot on pelkoja ja ne tulee jostain syvältä... Niitä on aika vaikea hallita, mutta ne on pakko kohdata.

Onhan toi nyt ihan luonnollista pelätä jotain leikkausta. Luonnotonhan on se leikkaus, ei pelko. En valitettavasti osaa auttaa, kun kärsin itsekin leikkauspelosta.

:hug: Mä jännitin kohdunpoistoleikkausta ihan hirveesti, mutta ihan turhaan.Kaikki meni hyvin.Kovat kivut yllättivät...toki tiesin että kipee olen, mutta olin vielä kipeempi kuin osasin olettaa ja hoitajatkin olivat yllättyneitä kovista kivuistani, mutta sain kipulääkettä sen mukaan.Veritulppaa jännäsin leikkauksen jälkeen, vaikka napapiikkejä pistinkin.

[QUOTE="Hanna";22295956]Onhan toi nyt ihan luonnollista pelätä jotain leikkausta. Luonnotonhan on se leikkaus, ei pelko. En valitettavasti osaa auttaa, kun kärsin itsekin leikkauspelosta.[/QUOTE]

mua leikattu monesti ennenkin. vuosi sitten tehty selkäleikkaus ei pelottanut yhtään, ei edes leikkaus aamuna. nyt leikataan puudutusessa, aamulla menen ja illalla pääsen kotiin.
nyt olen aamun siivonnu, niskat vaan neulomisesta niin kipeät et alkaa päätä särkeä. ei olis pitänyt neuloa niin paljon eilen ja toissa päivänä.

Minusta se nukutus tuntuu niin hyvältä, että leikkaus ei pelota. Jos hyvästä unesta ei enää herää, ei se minua jää kaivelemaan.

Mä kans olen narkkarille aina sanonu et "sehän on sun ongelmas enemmän jos en herää" kun koittaa puhua puudutuksen puolesta. Vaadin aina nukutuksen. On se vaan niin helppoa kun saa nukkua. Se niiden peti ja muutkaan olosuhteet leikkurissa niin häävit ole..

Mä kans olen narkkarille aina sanonu et "sehän on sun ongelmas enemmän jos en herää" kun koittaa puhua puudutuksen puolesta. Vaadin aina nukutuksen. On se vaan niin helppoa kun saa nukkua. Se niiden peti ja muutkaan olosuhteet leikkurissa niin häävit ole..

On mulle tehty jotain juttuja ilman nukutustakin, mutta aika usein jouduttu myös nukuttamaan. Sappirakko vietiin kaksi vuotta sitten. Menin saliin, rillit pois, lämpöiselle lavitsalle ja lämpöpeitteen alle (ettei ala täristä kylmästä mikä mulla usein ongelmana nukutuksessa/heräämössä), ihan horteessa nälästä ja esilääkityksestä. Sitten joku laittaa jotain ihanaa ainetta suoniin, nukahtaa sekunneissa pehmeään ja lempeään uneen.

On mulle tehty jotain juttuja ilman nukutustakin, mutta aika usein jouduttu myös nukuttamaan. Sappirakko vietiin kaksi vuotta sitten. Menin saliin, rillit pois, lämpöiselle lavitsalle ja lämpöpeitteen alle (ettei ala täristä kylmästä mikä mulla usein ongelmana nukutuksessa/heräämössä), ihan horteessa nälästä ja esilääkityksestä. Sitten joku laittaa jotain ihanaa ainetta suoniin, nukahtaa sekunneissa pehmeään ja lempeään uneen.

Tuttuja filiksiä. Se horkka voi olla jotain käsittämätöntä. Sit saa lämmitettyä peittoa ja lämpöpuhaltimen peiton alle. Ja silti kestää aikansa ennen kuin alkaa lämmetä. Mulla myös kokemuksia puudutuksesta. Niistä viisastuneena vaadin nukutusta. Puuduttaakkin saa kunhan myös saa unen - vaikka sitten vain kevyen, mutta kunhan on taju pois.

mistä tää johtuu

Jännityksestä? Jalat kauhusta kankeina? ;)

Mutta koitahan suhtautua rauhallisesti. Ne leikkelee siellä ihmisiä päivittäin ja suurin osa toipuu ja selviää hengissäkin. Itse olen siinä laverilla maannut enemmän kuin 20 kertaa ja voin sanoa, että ei siinä oikeasti ole mitään pelättävää. Hyvissä käsissä siellä on! Tsemppiä!

Jännityksestä? Jalat kauhusta kankeina? ;)

Mutta koitahan suhtautua rauhallisesti. Ne leikkelee siellä ihmisiä päivittäin ja suurin osa toipuu ja selviää hengissäkin. Itse olen siinä laverilla maannut enemmän kuin 20 kertaa ja voin sanoa, että ei siinä oikeasti ole mitään pelättävää. Hyvissä käsissä siellä on! Tsemppiä!

mut voiko johtua menkkojen siirtosillereistä

mut voiko johtua menkkojen siirtosillereistä

En saa sanoa, mutta uskon että ei johdu niistä. Monia lääkkeitä saa ottaa aika reilun "yliannoksen" ilman mitään kummempaa vaikutusta. Eli jos olet jonkin lääkkeen ottanut vahingossa kahdesti niin tuskin siitä mitään oireita tulee.

Oletko tehnyt jotain epätavallista mistä kipeytyneet? Millä tavalla ne on kipeet?

En saa sanoa, mutta uskon että ei johdu niistä. Monia lääkkeitä saa ottaa aika reilun "yliannoksen" ilman mitään kummempaa vaikutusta. Eli jos olet jonkin lääkkeen ottanut vahingossa kahdesti niin tuskin siitä mitään oireita tulee.

Oletko tehnyt jotain epätavallista mistä kipeytyneet? Millä tavalla ne on kipeet?

Alku piti olla että "en osaa sanoa" ei "en saa sanoa" :)

pohkeisiin ja reisiin särkee. neuloin sohvalla eilisen päivän jalat suorana. reilu 7kg kissa makasi pariin otteeseen jalkojen päällä.

Mulle tulee ap:sta mieleen tämmönen sairastelufriikki joka laukkaa lääkäriltä toiselle ja jonka koko elämän täyttää erilaiset kolotukset ja niiden analysointi. Miksi sun nyt pitää lääkäriin päästä? Koska oot valvonu? Vai koska jalkoihin koskee? Ihan joka ikistä nippasua kun ei kannata lähteä lääkärille näyttämään, kun heidän aikaansa ja työpanostaan tarvii oikeasti sairaat ihmiset (tän kun tajuis moni muukin!). Sä olet kaiketi jo terveynhuollon piirissä, kun oot johonki leikkuullekin (taas) menossa.

Uusimmat

Yhteistyössä