Mitä tehdä kun lapsiperheessä kertyy sairaspoissaoloja?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "epätoivoinen"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

"epätoivoinen"

Vieras
Olen tosi häpeissäni ja allapäin, kun olen kolmen lapsen yksinhuoltaja ja he ovat kaikki päiväkodissa. En siis sen takia, että olen yksin vaan sen takia kun he sairastavat tietenkin silloin tällöin. Ja tottakai olen pois töistä. Ja tottakai saan myös itse kaikki taudit, mitkä hekin. En onneksi ihan aina.

Mutta siis olen sellaisessa ammatissa, missä poissaolot eivät ole kovin hyvä asia, kun työhöni tarvii joka kerta palkata tilalleni joku. Ja pomoni ei tietenkään ole siitä kovin hyvillään.

Olen käyttänyt äitiäni välillä hoitoapuna että itse pääsen töihin, mutta hän on vanha eikä jaksa aina hoitaa. Lasten isä hoitaa myös joskus. Mutta silti poissaoloja kertyy ja se ahdistaa minua, työkavereitani, pomoani. Mitä voin tehdä? Välillä tuntuu että irtisanon itseni ja elellään sitten minimirahoilla, mutta ei kai se voi olla ainoa vaihtoehto? Alan olla todella uupunut tähän tilanteeseen...ahdistaa.

Mä ehdotin itse joskus pomolle että hän maksaa sairaille lapsilleni MLL:n hoitajan, että pääsen itse töihin. Toki vain silloin kun lapset olivat flunssassa eli siis eivät kovin vakavasti sairaita ja yli kolmevuotiaita. Pomo suostui ilomielin kun välttyi sijaisen hankinnalta. Ja moralisoijille tiedoksi että lapset oikein odottivat sen hoitajan tuloa...

Mulla sama tilanne, tosin opiskelen. Nyt olen jäänyt jälkeen opinnoissani, kursseja pitää suorittaa uudelleen runsaiden sairaspoissaolojen takia. Tympii, mutta minkäs teet. En ole yh, muttalapsen isä ei ainakaan kovin usein voi olla pois töistä, kun siloin ei saa palkkaa.

Eiköhän kaikki pienten lasten vanhemmat kärsi tuosta asiasta. 2 vanhemman perheessä tietysti pystyy paremmin jakamaan poissaoloja. Mutta itse palasin 6-7viikkoa sitten työelämään ja onhan näitä sairaspoissaoloja jo siihen kertynyt. Tämä kevät-talvi tuntuu olevan pahinta aikaa.

Itse aloitin uudessa työpaikassa kuukausi sitten. Tokalla viikolla yksi lapsi vesirokossa, kolmannella viikolla toinen lapsi vesirokossa. Ja nyt neljännellä viikolla eka lapsi taas kuumeessa :(

Nyt vaan odottelen että saan potkut koska koeaikaa on reippaasti jäljellä. Toki mies on ollut avuksi ja anoppi hoitamassa, mutta monen monta päivää olen ollut pois töistä :/

Uusimmat

Yhteistyössä