Mitä tehdä kun lapset eivät nukahda?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miukumauku
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

miukumauku

Vieras
Ennen hienosti nukahtaneet lapsoset 5 ja 6 vuotiaat veljekset samassa huoneessa...yleensä nukahtivat noin kahdeksan ja puoli yhdeksän välillä ja olivat aamulla sitten PIRTEITÄ jaksamaan päivää...

Mikään nukutus rituaali tms. EI ole meillä muuttunut mutta nykyään uni tulee silmään vasta 10 jälkeen.Ja aamulla herätään kuitenkin samaan aikaan kuin ennenkin yleensä puoli kahdeksan tai kahdeksan aikoihin..joskus tosin seitsemältäkin...

Päivä alkaa väsyneesti ja tappeluita tai riitaa on havaittavissa useamminkin,myös kiukuttelua äidille turhanpäiväisistä asioista ja iltapäivästä keskittyminen tekemisiin herpaantuu,eli ollaan VÄSYNEITÄ...ja illalla se uni ei tule kuitenkaan aiemmin sillä ollaan jo YLIväsyneitä...millähän tällainen kierre saataisiin loppumaan?

Välillä pojilla on ollut näitä myöhään nukahtamisvaiheita mutta ne ovat ollet vajaan viikon mittaisia...nyt ollaan nukkumaan menty jo pitkään näin myöhään...

Onko ideoita kellään??

Meillä on pienistä lapsista asti ollut samat rituaalit.
Seitsemältä sisälle iltapala,iltapesu/suihku,hammaspesu,yöppärit päälle,sitten sänkyyn satua lukemaan ja päälle vanhempi laulaa unilaulut,pieni yövalo jätetään päälle...uni on ennen tullut näillä samoilla eväillä..ehkä nyt vain on joku kokeilu kausi....
täytyy jaksaa odottaa..mutta kun meinaa äitiäkin alkaa väsyttää nää myöhäiset nukahtamiset...

:headwall: No sitten onkin vaikeempaa :hug: mutta jaksamista sulle, tiiän kyllä mitä on valvoa lasten kans, mulla vanhin uneksi ensimmäiset 7 vuottansa, itse ei tiennyt yön möykkäämisistä mitään mutta minä tiesin |O nyt kolmannen kans valvoin öisin n. 2-4 tuntia kun korvat ja vatsa vaivasi...
Oletko kokeillut että laitat jonkus satukasetin/cd:n, ja huone pimeäksi? Meillä keskimmäinen tykkäsi näin tehdä yhteen väliin, Miina ja Manu vaan kuulumaan, valot pois ja poika nukkui yleensä ennnenkuin satu loppui :D Ääni just niin pienelle että juuri kuulevat

Ollaan kokeiltu laittaa radio ihan pienelle...mutta yövaloa ei saa laittaa pois päältä kun toinen poju pelkää pimeää vaikkakin huoneen ovi on auki ja eteisestä tulee hieman valoa...

Ollaan myös kokeiltu että he nukkuisivat eri huoneissa mutta ei tuntunut sekään tepsivän..ja kyllähän minä jakselen harmittaa vaan lasten puolesta kun eivät saa tarpeeksi unta..alkaa pian vaikuttaa tuohon hermoston kehitykseen ja keskittymiseen ynnä muuhun.

Myös se ollaan otettu huomioon että päivästä yritetään saada hetki yksin lasten kanssa jutteluun ja yhdessä oloon ja myös ennen nukahtamista jutellaan ja kerrataan päivän tapahtumia...mutta kaipa se tästä kun piemä talvi tulee niin alkaa väsyttäänkin enemmän:)

Mietin vain että onko meitin toimissa joku selkeä VIKA etteivät lapset nyt jaksa nukahtaa,mutta eipä kai..joku kokeilu nyt varmaan vaan on..

Meillä tepsii se kun itse menen nukkumaan, niin kyllä se poikakin 4v. sinne simahtaa. Onneksi nyt ei ole tarttenu käyttää tätä vihon vimeistä keinoa pitkään aikaan. Jaksamista!

Yhteistyössä