Mitä tehdä ihmiselle joka oikeasti tarvitsee terapiaa tai vastaav mutta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "huolestunut"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

"huolestunut"

Vieras
ei itse ymmärrä mennä hoitoon? Kyse on puolisostani, rakastava sellainen. Hän ei vaan osaa käsitellä perusasioita, sopia yhteisistä pelisäännösitä vaan vaihtoehtona on näiden asioiden puheeksi tullessa lähteminen/pakeneminen, hiljaisuus, huonouden tunteet ym. ym. On itsetuhoinenkin ollut. kolmen vuoden sisällä. Puukottanut itseään humalassa, lyönyt päänsä ulkoovesta läpi humalassa, silponut käsivartta. Vuoden sisällä on kerran vetänyt "ranteet auki".

Hän on hyvin älykäs, tietää asiasta kuin asiasta mitä tulee mielenterveyteen, on kielellisesti lahjakas ym ym. On kerran ollut omasta halusta, oman jaksamisensa takia laitoshoidossa viikon mutta lähtenyt sieltä un ei saanut kunnollista apua ja tajusi että hänen ongelmansa ei ole mitään sellaista mitä niillä muilla laitospotilailla oli.

Mutta nyt on hätä kädessä. Millä saan hänet hakemaan uudestaan apua?!?!?!?!? Olen kertaalleen soittanut MT-toimistoon ja sieltä en ole muuta apua saanut kuin että hänen pitää itse ymmärtää hakea apua. Pitäisi suostutella hänen omaksi hyväkseen, ettei siitä haittakaan olisi. Mutta ei suostu. Ei millään. Käy töissä kuitenkin säännöllisesti ja tunnollisesti, on pidetty tapaus kaveripiirissä ja muutenkin. Harva tietää näistä flippauksista.

Mitä teen?!?!? APUA!!!!

Ei mielisairaalta voi olettaa että potilas itse menee lääkäriin. Mielisairaus voi olla myös seurausta useasta fyysisestä sairaudesta, kuten b vitamiin puutostila (on hermostovitamiini), aivojen verenkierto häiriöt, anoreksia jne...
älä yritä olla itse hoitaja, vaan soita ambulanssi ja kerro selkeästi että tarvitsee hoitopaikan, josta ei karata, kunnes on terve. Voi olla vaikeaa, koska potilas hoidon alussa ei kykene osoittamaan kiitollisuuttaan, mutta varmasti sitä enemmän myöhemmin, kun paranee. lähes jokainen joka sairastuu fyysisestä tai psyykkisestä syystä vastustaa tai kieltää sairauden tunteen, ja tämä siis on osana heidän sairauttaan.tuumasta toimeen ja paranemisia. anna myös vahvoja b vitamiineja, joka ryhmästä...voihan sekin auttaa.

Sun varmaan pitää vaan puhua miehellesi järkeä. Jos se ei auta, niin onko ainut keino ns. kiristäminen. Uhkaat lähteä, jollei hae apua. Joku kerta voi "flippaamisesta" lähteä henki ja sitä et halua. Luulisi puolisosi ymmärtävän tämän pointin?

Eikä susta ole raskasta pelätä mitä tapahtuu, kun se juo. kerro rakastaen että
olet huolissasi hänestä ja tuet häntä! ja uskalla kertoa että sinua itkettää nähdä verta jne...
jos ei se auta käytöksen muuttamiseen lainkaan, niin varmasti tarvitsee hoitopaikan...
rakkautta hän tarvitsee ja sinä myös. tukea!
jos on oikeasti mielisairas tosiaan siis vaikka hoidettavissa olevasta fyysisestä syystä, niin
hoitoa ehdottomasti. yhdyn tuohon että tuet mielenterveyttä vahvoilla b vitamiineilla. c vtamiinin puutoshan vei hampaat merimiehiltä historissa. kyl sä pärjäät. :-)))

Hän menee ihan lukkoon kun uhkailen että tämä loppuu koko juttu jos ei ala opetella käsittelemään asioita niin kuin normaali ihminen käsittelisi. Ärsyttää kuink ahän on sanallisesti lahjakas ja saisi itsensä ouhuttua ulos vaikka ilmiselvästä murhasta. Ei ole KOSKAAN sanonut mulel pahasti/haukkunut minua. Satuttaa itseään jos satuttaa fyysisesti. Minua taas henkisellä tasolla sulkeutumalla ja noilla tempauksilla.

Kaverin äiti ehdotti neurologisia testejä ihan vain jotta voidaan ne sulkea pois ennenkuin käydään muuta tutkimaan. Hänellä on hermovamma raajassa ollut syntymästä asti. Tuskin se nyt vaikuttaa?!? Mikäs illä vois noin mielenterveydellisesti olla?!
On hakuetunut hoitoon mm. omien sanojensa mukaan mitä on lääkärille sanonut, mm. misantropian takia. Ja mitä niitä nyt muita oli. Minua rakstaa yli kaiken, muttei lähtemis uhakiluista huolimatta tee mitään. Sulkeutuu täsyin ja sanoo vaan että se on kaiken loppu.

APua!!!! :,(((((((((

On vähentänyt juomista radikaalisti nyt. 2kk aikana ottanut 2kertaa olutta humalaan saakka ja viimekertainen ei meidän välillä kovin hyvin päättynyt. Mutta aikaisemmin on ollut rajuaj riitoja ym.

Varmasti sinulle todella raskasta, voimahalaus täältäkin! Mutta ikävä kyllä se menee niin, että ihmisen pitäisi itse haluta apua. Vaikea näin muutenkaan tehdä mitään diagnooseja keskustelupalstan kautta...

Kun tilanne voi olla joko se, että todella tarvitsee apua esim pakkohoidon muodossa, jota joku jo ehdotti. Tai sitten voi vain hakea huomiota äärimmäisillä keinoilla. Enkä siis tarkoita ettei siinä tapauksessa tarvitsisi apua, tai ettei olisi ongelmia. Itse olen sairastanut vakavaa masennusta vuosia, ja olen ollut itsetuhoinen. Mutta toisaalta olen myös osannut "hyppyyttää" läheisiäni kriiseilläni. Vaikea selittää miksi, tavallaan se hävettää mutta tavallaan se oli ainoa tapa millä osasin apua pyytää.

ollaan hänen siksonsa/äitinsä kanssa sitä mieltä että apua tarvitsee, on ollut vähän vaikea tapaus pienestä saakka. Mutta nämä aikuisiän flippaukset on olleet tosi rankkoja. kaveri on ollut ihan sekaisin. välillä tuijottaa tyhjyyteen niin että sielu kirpaisee kun vast aon edellisenä päivänä vannonut rakkauttaan taas, joka päivä sanoo senkin. min' itte kuolen tähän tuskaan kohta vaikka keskusteluapua saankin, mutta alkaa itsellä olla neuvot vähissä. osa olla niin kaksi eri ihmistä välillä. Hän ei hyppyytä sillätavalla, osallsituu normaalisti ja oma-aloitteisesti kotitöihin ja hoitaa omat, vakituiset työnsä hyvin. Kun en tajua mistä voi olla kyse. Niin kauan kaikki on hyvin kun en puutu hänen kykyynsä hoitaa perusasoita, ne nyt valietttavasti tulee esiin muutaman kerran kuussa kun ne ei hoidu. siis ei sovita mistään. Minä olen se kellä ohjat käsissä. Ompa vaikea selittää.... Voi itkun itku, kunhan ei satuta itseään, kunhan ei lopullisesti!! :,(((((

Kuulostaa rajatilahäiriöltä. Voi olla ihan ok muuten (varsinkin jo tuossa iässä), mutta kun tulee jotakin sressiä tai päihteidenkäyttöä, niin menee sekaisin.

En usko, että on narsistinen tapaus. Epävakaa kyllä. Löytyyköhän "päivävuorosta" lisää mielipiteitä ja neuvoja mitä kannattaisi tehdä. Eilen lähti, ei ole vastannut viesteihin ym.

Yhteistyössä