Mitä tehdä? Ero ja pienet tulot

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Surusilmä"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
S

"Surusilmä"

Vieras
Olemme eronneet mieheni kanssa hyvin riitaisasti. Eilen lähti avioerohakemus ja myös hakemus vuokravälitysfirmoihin kun sovimme että minä lähden lasten kanssa.
Irtisanoin eilen myös vuokrasopimuksen omalta osaltani.

Rahatilanteeni on siis se, että olen minimiäitiyspvärahalla ja hoidan lapsia kotona, lapsilisät saan. Mitäs mun nyt ekana pitäisi tehdä? Takuuvuokraan ajattelin ehkä pyytää avustusta sossusta ja varmaan jotain muutakin avustusta pitää hakea kun tulot pienet.

Tietääkö joku onko takuuvuokraan mahdollista edes saada avustusta?
Entä mitä tässä nyt ekana pitäisi tehdä, minne ottaa yhteyttä? Mitä kaikkea hakea ja mistä?
Ihan ummikko olen näissä asioissa :(

[QUOTE="Surusilmä";25132455]Olemme eronneet mieheni kanssa hyvin riitaisasti. Eilen lähti avioerohakemus ja myös hakemus vuokravälitysfirmoihin kun sovimme että minä lähden lasten kanssa.
Irtisanoin eilen myös vuokrasopimuksen omalta osaltani.

Rahatilanteeni on siis se, että olen minimiäitiyspvärahalla ja hoidan lapsia kotona, lapsilisät saan. Mitäs mun nyt ekana pitäisi tehdä? Takuuvuokraan ajattelin ehkä pyytää avustusta sossusta ja varmaan jotain muutakin avustusta pitää hakea kun tulot pienet.

Tietääkö joku onko takuuvuokraan mahdollista edes saada avustusta?
Entä mitä tässä nyt ekana pitäisi tehdä, minne ottaa yhteyttä? Mitä kaikkea hakea ja mistä?
Ihan ummikko olen näissä asioissa :([/QUOTE]

Itse otin vastaavassa tilanteessa yhteyden lastensuojeluun. Sieltä luvattiin heti väliaikainen asunto ja että kun sopiva vuokra-asunto löytyy, saan yhden kk takuuvuokran ja toimeentulotukea. Oletteko naimisissa? Jos olette niin muista että puolet KUULUU sinulle, jos ei ole avioehtoa! Älä jää tyhjin käsin!

[QUOTE="ttt";25132492]Itse otin vastaavassa tilanteessa yhteyden lastensuojeluun. Sieltä luvattiin heti väliaikainen asunto ja että kun sopiva vuokra-asunto löytyy, saan yhden kk takuuvuokran ja toimeentulotukea. Oletteko naimisissa? Jos olette niin muista että puolet KUULUU sinulle, jos ei ole avioehtoa! Älä jää tyhjin käsin![/QUOTE]

Anteeksi, olette siis naimisissa...pölhö minä!

Kiitos nopeista viesteistänne.
Omaisuutta meillä ei juuri ole (tai siis oikeastaan ei mitään). Mies omistaa lainalla ostamansa auton muttei muuta. Yhdessä tosiaan olemme vuokranneet tämän asunnon mutta hän jää tähän, en jaksa tapella tästä hänen kanssaan vaan jääkööt jos haluaa.

Lueskelin juuri kaupunkimme sivuja ja siellä oli sosiaalitoimiston yhteystiedot, neuvonnasta eivät vastanneet mutta taidan mennä paikan päälle kysymään neuvoa.
Luin netistä, että sossusta voi saada rahaa vasta kun elatusmaksuista on tehty sopimus, onko näin?
Miten äkkiä tuollaisen saa tehtyä ja tehdäänkö se siellä lastensuojelun puolella? Viimeistään 01.01 pitäisi tästä muuttaa :(
Olen siis äitiyslomalla, täysimetän 3kk ikäistä poikaamme ja isommat lapset ovat 1v4kk ja 2v7kk. Töihin menen sitten, kun nuorinkin on sen ikäinen että hänet voi hoitoon laittaa. Mahdollisimman pitkään mielin hoitaa lapset kotona mutta se ei oikeastaan kuulu tähän.

Kyllä sieltä rahaa saa ennen elatussopimustakin! Ota muuten heti lastenvalvojaankin yhteyttä. Teette kirjalliset tapaamis-ja elatussopimukset. Lapsia saa hoitaa kotona tietenkin niin pitkään kuin huvittaa. :)

Elatussopimukset tehdään juurikin siellä lastensuojelun puolella. Eli nopsaan sinne yhteyttä niin saatte ajan sovittua mahdollisimman pian. Kyllä varmaan toimeentulotukeakin saa jo kun kirjoitat selvityksen tämän hetkisestä tilanteesta. Kirkoltakin saa muuten apua erittäin pahassa jamassa joko rahana/tai ruokana. Samalla kun varaat sitä lastensuojeluaikaa niin voit kysyä miten pitäisi toimia kun kämppä pitäisi löytää eikä minimiäitiysrahalla ja lapsilisillä oikein tule toimeen.

Ja se on kanssa kumma et jotkut osaa aina valittaa hoitaa niitä lapsia kotona tai pistää päiväkotiin ja menee töihin. Älä välitä ap. Tsemppiä raskaaseen vaiheeseen, kyllä se siitä taas helpottuu kun saa asiat järkättyä ja hommat alkaa rullaamaan. Nimim. Ttsekin kesällä eron kokenut äiti.

toimeentulotukea saa vaikka asuisitte erillään mutta avioero vetämässä. nimi kokenut sen.
mutta varaa aika lastensuojeluun.
Täydentävää toimeentulotukea voit saada myös, jos pienituloinen. esim pyykinpesukoneeseen täällä saa n 250(jos ei ole pyykkitupaa), imuriin 50e, sänkyihin 50e kpl lasten. mikro tais olla kans 50e. että laita vain ne kaikki tarvitset-listalle.
Otat yhteyttä kelaan heti kun olet tehnyt vuokrasopimuksen, niin saat asumistukihakemuksen eteenpäin. Jos asumistuki ei ole kerennyt tulla ennenkuin vuokranmaksu on, niin saat sen summan sossusta, mutta muista olla asialla sossuun viim pari viikkoa ennen muuttoasi.. Helpoimmalla pääset kun käyt paikanpäällä. Mutta muista lukea netistä lista, mitä kaikea papereita tarvitset heille näyttää..mm verotiedot, tilinauhat 2kk ajalta yms..

[QUOTE="vieras";25132519]Niin, ap on minimiÄITIYSPÄIVÄRAHALLA!! ÄÄLIÖ...[/QUOTE]

Sossusta tukea, ottaisin yhteyttä sinne lastensuojeluun. Kyllä luulisi apua asunnon järjestämiseen jne löytyvän. Äitiysloman päätyttyä ilmiottaudut työttömäksi työnhakijaksi välittömästi, nousee tulot kuitenkin tuosta äitiyspäivärahasta. Jos tulee työhönosoitus työkkäristä, kerrot työnantajalle että sulla on pienet lapset ja olet yh, eiköhän se suurin riski työllistyä sillä katoa....

Yhteistyössä