Mitä tehdä 6-7 litralla riisipuuroa??

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja öttismönkiäinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ö

öttismönkiäinen

Vieras
Käytiin eilen joulunavauksessa, syötiin maarut täyteen puuroa lasten kanssa. Ja sit ku tehtiin lähtöä ni multa tultiin kysyyn että haluanko puuroa matkaan, että käyppä hakemassa astioita. Saatiin sit lähemmäksi 10litraa riisipuuroa ja luumusoppaa päälle. Vielä ois riisipuuroa vielä tuo 6litraa ainakin. Ja tuntuu että muksuihin ei enää uppoa. Karjalanpiirakoita en oo tainnu ikinä tehdä, eli minne mä sitä upottaisin? Pakkaseen ei mahdu ku osa (pitää kokeilla pakastamista ettei mee tärviölle) Mutta mitä teen lopulle? Neuvoja rakkaat palstasiskot!

No niitä piirakoita. Teet vaan pohja taikinan, ja kaulitset sen ohueksi, otat vaikka jollain pyöreellä muotilla siitä pohjia, laitat puuroa päälle, rypytät ja paistat... Ei ne oo vaikeita. Työ tekijäänsä opettaa.

tee osasta porkkanalaatikkoa ja osasta ahvenanmaanpannukakkua. tee vaikka lohipiirakka silleen että laitat täytteeksi lohta, riisipuuroa ja keitettyä kananmunaa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
vaniljamaustetta, ja sellaista risifruttityyppistä jälkkäriä tee siitä

joo tää on hyvää. kylmän riisipuuron joukkoon vaahdotettua kermaa, sokeria ja vaniljasokeria. tarjoile hillon tai marjojen kanssa. aivan huippuhyvää!

vaniljäjäätelöä, appelsiinipaloja +riisipuuroa =jälkiruoka
porkkanasosetta+riisipuuroa= porkkanalaatikko
hiivaa, vettä, vehnäjauhoja, ruokaöljyä +riisipuuroa = sämpylöitä

Mulla dysfaatikko ei syö lohta (kai värin takia? eikä isäntäkään ole innostunut kalansyöjä) Anoppi tekee laatikot, joten en edes uskalla ajatella tekeväni niitä koska joku kuitenkin paljastaisi sen ja anoppi loukkaantuisi. Lisäksi mä saisin syödä porkkanalaatikot yksin. Pitää upottaa pannukakkuun, ja risifruttiin osa, ja jos osais ja jaksais tehdä noita piirakoita :) Tää on pienen paikkakunnan ihanuutta, toisena vuonna perätysten saadaan puuroa juhlista ku keittävät nii paljon :)

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja saga79:
Oisko noille karjalanpiirakoille jotain valmista taikinaa mistä ne vois tehdä? Ei ois niin iso homma

osta valmista ruisperunataikinaa. ja ihan ruistaikinaakin taitaa löytyä.

Ei välttämättä kuulu meidän kauppojen valikoimiin. kauppa menee jo tunnin kuluttua kiinni, että pitäs kai lähteä tarkistaan valikoimat :)

Karjalanpiirakat on OIKEESTI tosi helppo tehä. Mä aikanaan menin miehelle lupaamaan et opettelen tekee piirakoita ja ekat piirakat tehtyäni yllätyin et eihän se niin vaikeeta olekaan. Ite oon huomannu et täytyy vaan kaulita taikina tosi ohueks ja ottaa tarpeeks pieniä paloja taikinaa ettei tuu liian taikinaisia piirakoita. Se taikinan teko on helpoin osa piirakoiden tekoa eli rohkeesti vaan kokeilemaan! :D

Jälkkäriäkin on jo paljon ehdoteltu mut tommoset ohjeet tuli viel mieleen...

Mandariiniriisi

3dl kylmää riisipuuroa
3-4 mandariinia
1dl kuohukermaa
1-2rkl sokeria
2tl vaniljasokeria

Kuori ja paloittele mandariinit. Vatkaa kerma vaahdoksi. Mausta puuro sokerilla ja vaniljasokerilla. Sekoita kermavaahto ja mandariinikuutiot puuron joukkoon. Jaa annoskulhoihin ja koristele.

Riisivanukas

1l riisipuuroa
3-4dl maitoa
3rkl sokeria
2tl vaniliinisokeria
2dl rusinoita tai korintteja
1dl mantelirouhetta
1 sitruunan mehu
3 keltuaista

pinnalle:mantelilastuja

Pehmitä puuro löysäksi maidolla. Sekoita joukkoon muut aineet ja kaada seos voideltuun uunivuokaan. Ripottele pinnalle mantelilastuja. Kypsennä uunissa 200 asteessa n.30-40min. Tarjoa lämpimänä marjakastikkeen tai soseen kanssa.

Yhteistyössä