Mitä tehdä 1-vuotiaalle joka valvoo monta tuntia yöllä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Unteton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
U

Unteton

Vieras
Jaksaminen on ihan lopussa. 1v menee nukkumaan klo 20, herää n. klo 01 ja valvoo 2-3 tuntia, herää aamuun klo 6. Itse pääsen nukkumaan vasta klo 22 aikaisintaa kun isompi lapsi menee nukkumaan. Unta tulee siis yleensä 3 tuntia + 2 tuntia. Päivällä en voi nukkua koska olen töissä. Illat menee kotihommissa ja lasten kanssa. Mä oon jo ihan lohduton. Kaikken olen kokeillut, ottanut viereen, jättänyt omaan sänkyyn, antanut maitoa, ollut antamatta, valot päällä, valot pois, silitellyt ja lauleskellut, ollut koskematta ja hiljaa. Mikään ei auta. Lapsi siis herää ja juttelee, pyörii sängyssä. Itku ja huuto alkaa heti kun poistun näkyvistä. Jos lapsi on vieressä, hän ei huuda, mutta en saa unta koska läpsii, yrittää leikkiä, juttelee.
Mitä siis voin enää tehdä?!

onks tät jatkunut pitkään? miten päikyt? luulisi että tuo joskus nukkuu, jos ei yöllä nin sitten päivällä? vähennät päiväunia ja venytät nukkumaanmenoa illalla?

Kauan tota on kestänyt. Vaikuttais joltain vaiheelta taas. Tärkeetä varmaan että pidät torpan pimeenä etkä puhu sille mitään. Ota viereen ja käännä selkäs sille ja sano, että nyt nukutaan.

Oletpa palvellut lasta, ihmekö tuo että herää. Meillä 3v tekee välillä samaa ja jonain yönä on huutanut kurkkusuorana vieressä, mutta palvelua ei saa. Yleensä tulee viereen ja jatkaa unia, välillä pitää kokeilla josko nyt saisi palvelua. Seuraava yö on yleensä rauhallisin kun edellisyönä on testannut tuleeko sitä palvelua vai ei. Minä käännän selkäni ja olen nukkuvinani ja sanon välillä että nyt nukkumaan, jossain vaiheessa luovuttaa ja tulee viereen.

Otat nyt yhden saman konstin käyttöön eli suosittelen jos hän nukkuu pinniksessä ja alkaa yöllä huutaan, niin ota syliin puhumatta, silittämättä. Olet vain ja kun lopettaa itkun niin lasket takaisin pinnasänkyyn. Tätä sit toistat ja voit välillä yrittää rauhoittaa painamalla käden selkään/vatsaan. Olen sitä mieltä, että lapsi kokee turvaa tietystä toistuvasta tavasta ja se tuo asiaan vähän epävarmuutta jos kokeilee kaikkia konsteja. Näillä meillä toimi. :)

Mä en sinuna ainakaan iltoja alkas venyttää. AInakaan mun/tuttujen kokemuksella se ei auta pidentämään öitä vaan päinvastoin. Lähinnä lähtisin katsomaan,kauanko nukkuu pvunia. Esim meillä aikanaan 2 päiväunista siirtyminen yksiin lopetti sellasen ylenmääräisen yöhulinan (no,heräilyä toki on muttei sellasta valvoskelua ku sillo). Just siinä unentarpeen vähenemisen siirtymässä oli tota lievää valvoskelua, tosin ei nyt tuntitolkulla.

Tosta palvelusta. No,olen toki samaa mieltä,että hirveetä sähellystä ja sen ja tämän kokeilua kannattee välttää. Toki lapsi "oppii" käyttämään sitä hyväkseen jossain vaiheessa. MUTTA siltikin on eriasia 1v ja 3v kohdalla. Jos viereenottaminen auttaa tai joku muu,niin musta se on ihan ok vielä ton ikäsellä.

Ota viereen selkä sun mahaa vasten, käsi lapsen ylävartalon yli, kädet kevyesti omiin käsiisi ja jalka kevyesti lapsen alavartalon päälle. (Siis tosiaan kevyt ote, jossa lasta ei väkisin pidetä paikoillaan, mutta estät läpsimisen, potkimisen ym. ei-toivotun melskaamisen.) Totea hiljaisella ja rauhallisella äänellä, että nyt on yö ja nyt nukutaan, hyräile vaikka jotain rauhallista laulua ja ennenkaikkea pysy itse rauhallisena ja teeskentele nukkuvaa. Pienten on joskus vaikea itse pystyä rauhoittumaan uudestaan uneen, kun on niin paljon uutta työstettävää päässä :)

Otat nyt yhden saman konstin käyttöön

Tää on tärkeä pointti, eli maltat riittävän pitkään käyttää yhtä ja samaa konstia. Voi mennä päiviä, jopa viikko tai enemmänkin ennenkuin yörauha palautuu, joten ei kannata liian pian luovuttaa ja kokeilla seuraavaa konstia. Valitset sen, joka susta tuntuu luontevimmalta ja sitkeästi toistat saman jutun joka yö.

Yhteistyössä