Mitä teet kamalle?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Mitä teet kamalle?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

Mitä teet kamalle?

Vieras
Olen paha tavarahamsteri. Jos on esine jolla on joku käyttötarkoitus en voi heittää sitä pois. Varastoin sen kaappiin ja siellä se on käyttämättä aiheuttamassa pahaa ahdistusta.

Minulla on mm. opiskeluaikana sukulaisilta saatuja jämäastioita jotka ovat rumia ja alunperinkin halpoja enkä tarvitse niitä enää.

Jos saan pääsiäismunasta jonkun örkin en heitä sitä pois kun ajattelen että joku lapsi jossain varmaan sen haluaisi. Minulla on vaatteita jotka ovat kauttaaltaan pesunukassa ja jopa 10 vuotta vanhoja ja venyneitä mutta koska ne ovat lämpimiä, voin pitää niitä kotona. Paha vaan että niitä on ainakin kaksi jätesäkillistä.

Olen osaa pitänyt halvalla hinnalla nettikirppareilla jo puolisen vuotta, ei niitä osteta. Olen tuupannut vanhoja kirjoja kavereille jotka käyneet kylässä mutta silti tuolla on vielä pino. Minua ahdistaa se että on näin paljon vaatteita joita en käytä ja tavaraa joka on turhaa!

Sanokaa mulle että SAAN heittää ne menemään, siis ihan roskiin. Ei uffkaan ota vastaan vaatteita jotka ovat huonokuntoisia ja tavaraa ei kukaan hyväntekeväisyyslaitos alueellani nouda. Minulla ei ole autoa, pyörää, ei mitään kulkuvälinettä enkä saa enää mihinkään muualle noita tavaroita kuin roskiin.

Kun tutkin nytkin netistä mitä muut tekevät ylimääräisillle tavarakasoilleen tuomittiin roskiinlaittaminen aina todella kovin sanoin mutta tunnen että minulla ei ole vaihtoehtoja.

Käsi sydämelle, mitä sinä teet liialle romulle?
Laitatko tavaraa roskiin?
Ja raaskitko luopua?
Onko jäänyt harmittamaan luopuminen jostain tavarasta?

Pienempiä tavaroita roskiin pikku hiljakseen, aina muutama roskapussiinsa,vaatteista taas itse olen leikellyt pöly ym. rättejä, helppo nakata käytön jälkeen roskiin. Pidän noita rättejä roskiskaapissa, sieltä on helppo napata jos vaikka lattialle loikku jotain, ja ei kun roskiin sen jälkeen.

Moi!

Kyllä minä ainakin ihan reilusti heitän tavaroita roskiin.. Eikä kyllä ole mikään jäänyt ikinä harmittamaan, päinvastoin, sitten siellä kaapissa on tilaa, jos jokin oikeasti hyödyllinen tavara tarvitsee paikan :) Että heitä vain roskiin!

Nakkaan roskiin kaiken vanhan ja tarpeettoman. Kirpparilla en ole koskaan myynyt mitään. Yritetään miehen kanssa pitää koti mahdollisimman vähässä tavarassa. Lapsia meillä on kolme ja tavaraa ja vaatetta on siis aika paljon kuitenkin, mutta ei mitään turhaa. Periaate on, että jos jotain tavaraa ei ole kahteen vuoteen tarvinnut niin pois vain. Kaupasta saa uutta, jos joskus tarvii.

Veisin kierrätyskeskukseen jos olisi. Nyt ne lojuu kaapeissa ja joskus saan jotain aikaiseksi laittaa huutonettiin tai facebookin kirpparille. Tutuille koitetaan aina kaupitella tai antaa jotain.

Olin ennen ihan samanlainen. Sitten en enää meinannut mahtua asuntooni ja päätin tehdä elämänmuutoksen. Järjestin tavarani ja luovuin isosta osasta, en toki kerralla, mutta pikkuhiljaa.

Oon myynyt, lahjoittanut, vienyt kirppareille ja kierrätyskeskukseen ja heittänyt kierrätykseen ja roskiin. Pari ideaa:

KOTIVAATTEISTA et varmasti tarvitse paria vaatekertaa enempää kotivaatteita. Heitä loput roskiin. Ne ovat varmasti sen verran kuluneita, ettei niitä kukaan muukaan enää halua.
KIRPPARILLE/ KIERRÄTYSKESKUKSEEN VIENTI sanot ettei ole autoa. No, ei ole mullakaan. Olen käyttänyt kahta strategiaa:
1) alkuun säilytin olohuoneessa laatikoita, johon heitin aina tarpeetonta tavaraa. Lopulta hommasin kaverin heittämään mut ja laatikon kierrätyskeskukselle.
2) Tuon alun kertarysäyksen jälkeen oon vienyt ihan pari tavaraa / pienen pussillisen vaatetta kerrallaan kirpparille. Niitä jaksaa kantaa mukanaan ja voi ohimennessä jättää kirpparille.

KAVERIT oon mainostanut kavereille turhia tavaroitani. Kun esim yksi hyvin nuori tuttu muutti ekaa kertaa omilleen, tarjosin omia vanhoja eripariastioitani. Oon korvat höröllä kun joku puhuu tarvitsevansa jotain. Jos mulla on vastaava turha asia, tarjoan sitä. Sopivan kokoisille kavereille voi kans tarjota (hyväkuntoisia) vaatteita.
KIRJAT oon surutta myös karsinut kirjojani. Myin niitä antikvariaattiin (tälle reissulle hommasin kaverilta autokyydin), ne mitkä ei sinne kelvanneet vein pienissä erissä kirppareille

MALTTI oon pikkuhiljaa käynyt tavaroitani läpi. Ihan siis tyyliin yhden keittiölaatikon jonain iltana. Oon tyhjentänyt laatikon koko sisällön ja laittanut yksinkertaisesti sivuun ne, joita en käytä tai käytän niin harvoin, että pärjäisin ilman,
Olen myös puhunut itselleni järkeä: MIKSI minun pitäisi säilyttää kaapissani vaate, jota en käytä ja josta tulee juurikin huono omatunto? Ei minkään takia! EI tartte, vaikka vaate olisi ollut kallis, vaikka se olisi lahja, tai vaikka se olisi isomummon vanha. Jos siitä tulee paha mieli, se ei kuulu minun kotiini. Miksi säästäisin pahaa mieltä?

Jos niitä ei kukaan edes osta, niin roskiin vaan. Se on silloin ihan turhaa jätettä mitä hamstraat. Nyt heität pois vaan ne jätteet, etkä tee ittelles tosta sairautta.

Yhteistyössä