mitä teen väärin ? 5-vuotiaani on alkanut lihota

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "mansikka"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

"mansikka"

Vieras
vaikka juoksee kaikki päivät ulkona, pyöräilee, hyppii trampoliinilla..
aamupalaksi syö muroja (maissihiutaleita tai myslia, ei mitään suklaamuroja) ja/tai leipää jonka päällä esim. kinkkua ja juustoa.
välipalaksi jugurtin tai omenan, lounaaksi esim munakasta ja päivälliseksi mitä nyt ruokana on.. syö kyllä isoja annoksia, leipää menee kolmekin palaa & muroja iso kulhollinen. ja makealle on perso, jos tietää että on esim. jätskiä niin änkeää pakastimelle koko ajan miksi emme liiemmin herkkuja ostakaan!
mehuja meillä ei juoda, saa ruokajuomaksi vettä tai maitoa. joskus harvoin limsaa, jos esim. teemme grillissä hampurilaisia.

on 116 cm pitkä & painaa 40 kg, jo viime keväänä puhuivat päiväkodissa tuosta asiasta ja nyt sitten yksityislääkäri kun vein muun asian vuoksi kiinnitti huomiota tuohon painoon :( sisarensa on hoikka, samoin mies. itse olen ylipainoinen, mutta se on lääkitykseni ikävä sivuvaikutus

Eka kysymys: Oletko tosissasi?
Toka kysymys, jos olet tosissasi: Oletko keskustellut asiasta lääkärin kanssa?

Tuntuu kovin kummalliselta tämä juttu. Jos poikasi oikeasti on tuon kokoinen, olisin erittäin huolissani ja varaisin pikimmiten ajan lääkärille ja ravintoterapeutille.

Oma poikani on juuri täyttänyt viisi ja mitat ovat 111cm ja 16kg.

Siis onko nuo mitata oikein? Ihme ettet aikaisemmin ole huolehtinut kun lapsi noin paljon painaa? No lopeta ne murot, leipä pelkkää täyjyvää, ja kaks palaa riittää, lisäksi saa sitten vaikka kurkkua tai porkkanaa niin paljon kun jaksaa. Lopeta myös sokerinen jugurtti, luonnonjugurttia ja marjoja tilalle. Rajoita annoskokoa myös lämpimillä aterioilla ja lisää vastaavasti ihannesten määrää.

on tyttö. roteva kuten isänsä, joka on pitkä & leveä mies vaikka ei mitenkään lihava & ensin uskoinkin, että on vain isäänsä tullut "kaappi" mutta nyt.. pakko hyväksyä kipeä totuus! minulla on lihava lapsi.

osa minusta haluaa syyttää mummia, jolla tyttö viettää paljon aikaa. koska tiedän, että syö siellä vain tyyliin mikropitsoja & lihapiirakoita & suklaavanukkaita & keksejä.... olen tähän asti katsonut sitä sormien läpi, mutta nyt pitänee kai muuttaa sääntöä että mummilassa & kylässä saa herkutella :( !

Lasten bmi-laskurin mukaannlapsellasi on ylipainoa 18kg, siis miltei puolet painosta. Onkomkatottu perusverikokeet ettei ole esimmkikpirauahsen vajaatoimintaa tms?
Ylipaino kiihdyttää myös pituuskasvua ja tuo pituus kuulostaa soainoon nähden todella pieneltä, siksi tulee mieleen onkomjoku saiarasu taustalla.

Tuo on kyllä jo erittäin vakavaa ylipainoa. Oma 5.5-vuotias poikani on 117cm pitkä ja n 21kg painava ja on todella lihaksikas, ei siis mikään hinteläkään. Nyt mars neuvolalääkärille ja lähetettä ravitsemusterapeutille ja tarv. erikoissairaanhoitoon.

[QUOTE="Vieras";28722478]Siis onko nuo mitata oikein? Ihme ettet aikaisemmin ole huolehtinut kun lapsi noin paljon painaa? No lopeta ne murot, leipä pelkkää täyjyvää, ja kaks palaa riittää, lisäksi saa sitten vaikka kurkkua tai porkkanaa niin paljon kun jaksaa. Lopeta myös sokerinen jugurtti, luonnonjugurttia ja marjoja tilalle. Rajoita annoskokoa myös lämpimillä aterioilla ja lisää vastaavasti ihannesten määrää.[/QUOTE]

Samaa mieltä minäkin. Kaikkein pahin on varmaan toi maissi... Täytyis lailla kieltää! Sehän on possujen lihotusruokaa!

http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...mikahan-vaivaa-6-vuotiasta-poikaa/sivu18.html

Noh hommatkaan sille tytöllekin joku lääkitys ja sitten vedotkaa siihen jatkossa. So simple.. ;) tai vaan toteat et on isoluinen. Jotkut vaan on geeneistä lähtien pyöreitä ja ihan sama kai se mitä syö, jos vaan pitäis annoskoot järkevinä.

Mummolaa turha syyttää. Miten ihmeessä ne hoikat lapset ei samoista ruuista liho? Niin.. ne annoskoot muulloin..

Alkanut lihoa? Ei kai tuo lähes 20 kilon ylipaino hetkessä ole tullut? Sinuna veisin pojan lääkäriin ja vaatisin tutkimuksia. Ei lapselle noin iso ylipaino ole enää syömistottumuksista kiinni.

Paino-ongelmiin kannattaa puuttua varhain. Miten ei ole neuvolassa huomattu?
Oma lapseni on ylipainoinen ja asiaan puututtiin jo 3v. iässä. Nyt poika on 3,5v. ja painokäyrä on kääntynyt huomattavaan laskuun ihan pienillä muutoksilla. Meillä auttoi annoskoon pienentäminen. Lapsi ei tuntenut itse kylläisyyttä ja oli aina pyytämässä lisää. Nopeasti tottui kuitenkin pienempiin annoksiin.
Leipä on myös petollinen lihottaja lapsella. Olen korvannut sen puurolla. hedelmillä ja marjoilla.

Aika hurjalle tuo paino kuulostzpituuteen nähden. Mwillä on huomattavasti vähemmä ylipainolla alettu kiinnittää huomiota lapsen painon nousuun. Nyt annoskoot järkeviksi, murot pois, samaten jugurtti. Ja mars ravitsemusterapeutille.

Meillä 8 vuotias joka alkoi kerätä elopainoa 4 vuotiaana. Kaikki testit tehty ja ravitsemusterapeutilla käyty, joka totesi että hänellä ei ole mitään annettavaa meille koska osaamme syödä terveellisesti.
Lapsella jatkuvasti nälkä, ja olemmekin parhaaksi keinoksi keksineet pienemmät annoskoot. Lapsi kokee nälän tunnetta usein.
Vauvana tyttö oli hento kuin lintu ja sydän syrjällään sai olla kun toinen ei syönyt, silloin tuli tuputettua ruokaa ja uskookin että olen omalla toiminnallani aiheuttanut tytölle tämän. Eli sotkenut luontaisen systeemin.
Meillä suvussa yksi vastaavanlainen tapaus, jossa lapsi keräsi lapsuudessa hurjasti painoa mutta murrosiässä tilanne korjaantui kun itsestään, en tiedä olisiko perinnöllistä vai mistä kiikastaa.
Lapsi syö terveellisesti mutta olisi syömässä koko ajan, kurja toisen nälkää katsoa mutta pakko on ollut vähentää ruoan ja maidon määrää. Tyttö ulkoilee käytännössä koko päivän kavereiden kanssa joten liikuntaa tulee, lisäksi harrastaa uintia ja liikkuu paljon luonnossa ja metsässä meidän vanhempien kanssa.
Myös pituuskasvu on hurjaa, pituutta tulee yli 10cm vuodessa, nyt on 142cm pitkä. Itse olen ajatellut että olisi hormonaalista vikaa mutta lääkärillä ei mitään ole todettu. Painoa nyt 45kg ja onneksi olemme edes saaneet sen pysymään samassa vaikkakaan emme laskuun.

40kg on jo aika paljon eikä ole varmaan ihan hetkessä tullut. Ravitsemusterapeutti voi tehdä ruokavalion jota noudatatte kunnolla (myös mummolassa) ja arkiliikunnan rinnalle joku kiva liikuntaharrastus josta lapsi itse tykkää. Laihduttamaan ei varmasti kannata alkaa. Uskoisin että tavoite on pysyä tuossa painossa ja antaa pituuskasvun hoitaa loput.

[QUOTE="Vieras";28723000]Meillä 8 vuotias joka alkoi kerätä elopainoa 4 vuotiaana. Kaikki testit tehty ja ravitsemusterapeutilla käyty, joka totesi että hänellä ei ole mitään annettavaa meille koska osaamme syödä terveellisesti.
Lapsella jatkuvasti nälkä, ja olemmekin parhaaksi keinoksi keksineet pienemmät annoskoot. Lapsi kokee nälän tunnetta usein.
Vauvana tyttö oli hento kuin lintu ja sydän syrjällään sai olla kun toinen ei syönyt, silloin tuli tuputettua ruokaa ja uskookin että olen omalla toiminnallani aiheuttanut tytölle tämän. Eli sotkenut luontaisen systeemin.
Meillä suvussa yksi vastaavanlainen tapaus, jossa lapsi keräsi lapsuudessa hurjasti painoa mutta murrosiässä tilanne korjaantui kun itsestään, en tiedä olisiko perinnöllistä vai mistä kiikastaa.
Lapsi syö terveellisesti mutta olisi syömässä koko ajan, kurja toisen nälkää katsoa mutta pakko on ollut vähentää ruoan ja maidon määrää. Tyttö ulkoilee käytännössä koko päivän kavereiden kanssa joten liikuntaa tulee, lisäksi harrastaa uintia ja liikkuu paljon luonnossa ja metsässä meidän vanhempien kanssa.
Myös pituuskasvu on hurjaa, pituutta tulee yli 10cm vuodessa, nyt on 142cm pitkä. Itse olen ajatellut että olisi hormonaalista vikaa mutta lääkärillä ei mitään ole todettu. Painoa nyt 45kg ja onneksi olemme edes saaneet sen pysymään samassa vaikkakaan emme laskuun.[/QUOTE]

tämä voisi olla kuin minun suustani. meillä tismalleen samankokoinen ja ikäinen, samalla ongelmalla!!!!

Aamupalalle mukaan kasviksia, hedelmiä. Samoin molemmille ruuille puolil lautaselliseta vähintään. Välipaloille porkkanatikkuja ja rahkaa ja marjoja, iltapalle myös, leipien päälle tomaattia kurkkua ja salaattia isot palat.

Ap:n lapsi on selvästi jo lihava. Nyt mummolavierailut pois kokonaa. Tiedän ettei onnistu mummin kieltäminen vaan mummi syöttää lasta salaa.

Pois kaikki herkku ja ne murot. Jos ap sulla itselläsi on paino-ongelma myös niin alat lenkkeillä lapsen kanssa. Lapsi liikkuu yleensä jo luontaisesti paljon ja hyppii, kun siihen on mahdollisuus. Lisäksi kannattaa ottaa yhteinen kävely tai pyöräilylenkki päivittäin joka kestää vähintää puoli tuntia.

Painoa on sen verran ettei mielestäni riitä, että painon nousu pysähtyy, vaan lapselta olisi seuraavan puolen vuodean aikana tiputettava ainakin 5 kg. Muuten sitten pituuskasvu korjaa tilannetta, jos vain ruokavalio pysyy tiukkana ja ehdottomasti leivän saantia pitää rajoitaa esim. kolmeen palaan/päivä. Kasviksia ja hedelmiä saataville erilaisia ja lapselle lupa ottaa niitä tiettyina aikoina, mutta ei siten että koko ajan mussuttaa.

Meillä 5v tyttö on n. 126cm ja 30kg. Hänkin on hieman pullukka. Makealle perso ja herkuista tykkää, mikä on minun itseni vika, koska olen myös itse herkuille perso. Otettiin sitten tavaksi karkkipäivä (mitä myös äiti joutuu noudattamaa) eli perjantai-iltana vain herkkuja. Kesällä tästä on lomaillessa vähän lipsuttu ja tietysti jos on jotain juhlia, minne on kutsuttu tms. Se auttoi meillä ja nyt painoa on saatu vähän laskemaan. Neuvolassa suosittelivat, että mielummin enemmän liikkumista kuin puuttumista ruokailuun.

Enpä tiedä onko tuokaan ratkaisu sysätä vastuuta lihomisesta mummille... Monissa muroissa on runsaasti piilosokeria ja -suolaa, puuro olisi parempi. Jos ei puuro mene alas, niin pitäisi osata valita murot, jotka olisi täysviljaa, kuitupitoista eikä turhia sokereita mukana. Ja kannattaa ihan vaikka mitata se annos muroja lapselle, mikä siinä pakkausselosteessakin lukee, että pystyy rajoittamaan sitä energiamäärää mitä niistä tulee.

Leiviltä juustot pois, terveellinen rasva ja kasvikset (kurkku, tomaatti, paprika) riittävät. Ja leivät tosiaan täysjyvää, yksi, korkeintaan kaksi palaa. Maito rasvatonta tai vähärasvaista. Ja jos ihan normaalia kotiruokaa syötte, ilman ylenmääräistä epäterveellisellä rasvalla ja sokerilla laitettua, niin kylmästi vaan annoskokoja pieniksi.

Yhteistyössä