[QUOTE="vieras";28379690]Minulla auttoi totaali-asennemuutos. Ei välttämättä auta kaikille, eikä tuo minusta sen kummempaa äitiä tehnyt, mutta helpotti arkea.
Lähdetään siitä, että lapsen uhma ei ole minulle uhka. Lapsi ei vastusta koska hän olisi ilkeä tai tahtoisi minulle jotain pahaa. Lapsen uhma ei ole hyökkäys minua vastaan, vaan sen on lapsen kehitysvaiheeseen kuuluva tapa tutustua siihen, miten hänen tahtonsa vaikuttaa ympäröivään maailmaan. Lapsi ei siis yritä tehdä minun elämästini hankalaa, vaan hahmottelee itsen ja ympäröivän maailman välisiä vuorovaikutussuhteita.
Tottelevainen lapsi ei ole tavoite! Tuon vuorovaikutussuhteiden tutkimisen lopputuloksena ei sopisi olla että vahvin käyttää valtaa, sellaista lasta en ainakaan minä halua kasvattaa. Ei ole millään tapaa tarkoituksenmukaista, että lapsi oppii vain tekemään niin kuin käsketään. Parempi tavoite on yhteistyökykyinen lapsi (ja myöhemmin aikuinen), ja yhteistyö onnistuu vain jos vanhempikin on yhteistyössä eikä vain sanele asioita ylhäältä päin. Kunnioittava vuorovaikutus edellyttää kunnioitusta molemmin puolin, muuten kyse on pelosta. Jotkut rajat on tietysti oltava lapsen turvallisuuden ja terveyden nimissä, mutta aina jos on mahdollisuus antaa "uhmaajan" vaikuttaa, se kannattaa käyttää. ("Nyt puetaan päälle, kumpiko sukka laitetaan ensin.")
Perustele, pohjusta ja sanoita, varsinkin jos on pakko käyttää pakkoa. Vaatteet on puettava koska. Näen kyllä, että sinua harmittaa - meidän on kuitenkin tehtävä X, koska. Ensin vaatteet, sitten puistoon.
Jne. Jos mahdollista, kuuntele kun lapsi sanoo vastaan - kuule mitä hän sanoo ja vastaa siihen, äläkä vain toista komentoasi.
"Valitse taistelusi" on periaatteessa hyvä ohje, valitse tarkoin milloin on oikeasti toimittava aikuisen pään mukaan ja milloin voi etsiä molempia tyydyttävän ratkaisun. Paitsi että taisteluina niihin ei kannata suhtautua, sinähän olet lapsesi puolella!
Älä koskaan pakota lasta syömään tai istumaan pöydässä tai potalla. Kellään ei ole oikeutta hallita sitä mitä terve ihminen kehoonsa ottaa sisään tai siitä erittää. Pakkoistuttaminen tekee tulevaisuudesta vaikeampaa.
Ja hyvin suurella todennäköisyydellä tiedät kaiken tämän, olet toiminut sen ja todellisuuden asettamien rajojen mukaan ja silti olet solmussa. Siinä tapauksessa vain iso tsemppihali ja avuton olankohautus, muuta ei ole antaa...
Kirjoitustyyliksi muotoutui "tee näin, tee noin" koska "jos kokisit itsellesi sopivaksi ja haluaisit kokeilla, niin yksi vaihtoehto olisi testata joidenkin hyväksi havaitsemaa..." on vain liian työläs tyyli kirjoittaa tähän rakoon

Mutta tökötökötyylistä huolimatta ei ollut tarkoitus sanella käskyjä.[/QUOTE]
Upea kirjoitus. Iso kukkapuska sinulle "vieras".