Mitä teen, lapseni haluaa päiväkotiin!!

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja toivoton
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

toivoton

Vieras
Esikoinen on nyt 4, täyttää kohta 5 vuotta. Otin lapsen pois tarhasta kun jäin äitiyslomalle vauvasta. Alku oli aivan kammottavaa olla lapsen kanssa kotona, lapsi kaipasi seuraa ja tekemistä eikä minusta silloin isomahana ollut seuraa oikein kun en jaksanut mitään. Noh, sit syntyi vauva ja nyt vasta esikoinen kärsiikin! Olen yrittänyt antaa ajan kulua ja mennä että esikoinen tottuisi kotona olemiseen, mutta ei, hän haluaa päiväkotiin! Joka päivä riitelemme siitä kun hän tahtoo mennä päiväkotiin kavereidensa luokse :/ Ja minusta tuntuu pahalta nyt kun olen tuon ottanut pois hoidosta jossa hän on aina viihtynyt tosi hyvin. Mitä minun kannattaisi tehdä?

No olisiko kamala ajatus pistää lapsi sinne vaikka puolipäiväiseksi? Jos paikkoja vaan on.
Pojan ryhmässä on yksi poika, jonka äiti on vauvan kanssa kotona, ja poika haetaan kotiin lounaan jälkeen joka päivä.

jos äiti on kotona niin lasten kuuluu olla kans. ei niitä paikkoja riitä kaikille niillekkään, jotka työssäkäyvinä ne oikeasti tarvitsevat.

jos on taloudellisesti mahdollista ja ryhmässä tilaa niin miksei voisi olla hoidossa, vaikka sitten osa-aikaisena. Noin iso lapsi kaipaa muutakin seuraa kuin äiti ja vauva kun on siihen jo tottunut.

5v. on kyllä jo aika iso ja varmasti kaipaa kavereitansa (etenkin, jos ennemmin ollut päivähoidossa). olisiko surakunnankerhoa, harrastuksia, pihalla kavereita, kyläilemään?

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Olet läsnä, teet juttuja isommankin kanssa. Illalla sinä tai isä annatte enemmän aikaa esikoiselle. Kutsutte leikkivieraita, käytte itse kyläilemässä jne.

Nokun olen yrittänyt! Mä olen hankkinut kotiin kaapit täyteen askartelu tarvikkeita, uusia pelejä joita pelaillaan tai oikeestaan minä yritän houkutella lasta kanssani pelaamaan.. Täällä päin ei oikein ole ketään leikkikavereita muualla kuin tuolla päiväkodissa. Esikoinen ja isä käyvät yhdessä uimassa pari kertaa viikossa ja muutakin tekemistä on, lapsi ei vaan viihdy kotona koska ei ole seuraa... Olen nyt kyl vahvasti jo sillä kannalla että laitan muksun takaisin päivähoitoon, siellä hän viihtyy ja tykkää olla, toivottavasti ois niitä paikkoja!!

Alkuperäinen kirjoittaja kotiäiti:
jos äiti on kotona niin lasten kuuluu olla kans. ei niitä paikkoja riitä kaikille niillekkään, jotka työssäkäyvinä ne oikeasti tarvitsevat.

Kunnan lakisääteinen velvollisuus on järjestää paikkoja kaikille haluaville. Jos kunta ei hoida hommaansa, niin vanhemmat eivät ole siitä vastuussa.

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Olet läsnä, teet juttuja isommankin kanssa. Illalla sinä tai isä annatte enemmän aikaa esikoiselle. Kutsutte leikkivieraita, käytte itse kyläilemässä jne.

Nokun olen yrittänyt! Mä olen hankkinut kotiin kaapit täyteen askartelu tarvikkeita, uusia pelejä joita pelaillaan tai oikeestaan minä yritän houkutella lasta kanssani pelaamaan.. Täällä päin ei oikein ole ketään leikkikavereita muualla kuin tuolla päiväkodissa. Esikoinen ja isä käyvät yhdessä uimassa pari kertaa viikossa ja muutakin tekemistä on, lapsi ei vaan viihdy kotona koska ei ole seuraa... Olen nyt kyl vahvasti jo sillä kannalla että laitan muksun takaisin päivähoitoon, siellä hän viihtyy ja tykkää olla, toivottavasti ois niitä paikkoja!!

:)

Toivottavasti pääsette takaisin samaan paikkaan.

Onhan tääl seurakunnan kerho, mutta lapsi kaipaa juuri siihen päiväkotiin TAI entiselle pph:lle. Kokeilen soittaa heti päivähoitojuttuja hoitavalle tyypille, toivottavasti osais mulle kertoa vähän enemmän oisko edes mahdollista kuvitella pääsevän tuonne vanhaan päiväkotiin.

Alkuperäinen kirjoittaja a:
jos on taloudellisesti mahdollista ja ryhmässä tilaa niin miksei voisi olla hoidossa, vaikka sitten osa-aikaisena. Noin iso lapsi kaipaa muutakin seuraa kuin äiti ja vauva kun on siihen jo tottunut.

Peesailen.

Takas vaan!
Miettikääpä, miltä teistä tuntuis- sen lisäksi, että kotiin tulee joku uusi pieni heppu, joka saa kaiken vähän sekaisin ja vie huomiota sinulta, sen lisäksi pitäisi jättää kaikki kaverit, tärkeät ihmissuhteet, kivat leikit niiden kanssa?

Ei tarha ole mikään säilytyslokero, johon lapsi viedään vanhemman töiden ajaksi, ja josta pitää ehdottomasti lapsen oman edun vuoksi päästä pois silloin kun vanhemmat ei vät ole töissä. Ja että lapsi jotenkin vielä kärsisi kun "vauva saa olla äitin kaa kotona ja minut hylätään tarhaan".. Tarha on lapselle tärekä soiaaalinen ympäristö ja oppimisympäristö, siellä on tärkeitä ihmissuhteita, se on varhaiskasvatusta, ja se kuuluu lapsen tavalliseen, turvalliseen arkeen, eikä ole mikään häiriötekijä, joka on poistettava heti kun mahdollista.
Jos nyt ei ihan yksivuotiaasta ole kyse, niin lapsi mainiosti ymmärtää sen ajatuksen, että pikkusisko/veli on vielä kotona hoidettavana, kun on kerran vauva, mutta isompana _pääsee_ hänkin tarhaan :)

Alkuperäinen kirjoittaja suski:

Kunnan lakisääteinen velvollisuus on järjestää paikkoja kaikille haluaville. Jos kunta ei hoida hommaansa, niin vanhemmat eivät ole siitä vastuussa.

Tuo velvollisuus koskee ainoastaan alle 3v lapsia... Ei siis 3-6v joiden äiti on kotona. Ylipäätäänkään minkään ikäiselle lapselle ei tarvitsisi järjestää kunnallista hoitopaikkaa vaan sen takia että lapsi/vanhempi sen haluaa, eskarissa sitten asia erikseen muttei silloinkaan tarvii järkätä kokoaikaista hoitoa jos vanhempi kotona. Jokainen lapsi, jonka vanhemmista jompi kumpi on kotona, joutais pois hoidosta jotta paikkoja olis sitten niille jotka niitä oikeasti tarvitsee. Meidän kunnassa (onneksi) kotihoidontuen kuntalisän maksu muuttu silleen että kaikki alle kouluikäiset on hoidettava kotona jos sitä haluaa.

Alkuperäinen kirjoittaja olkkis74:
Alkuperäinen kirjoittaja suski:

Tuo velvollisuus koskee ainoastaan alle 3v lapsia... Ei siis 3-6v joiden äiti on kotona. Ylipäätäänkään minkään ikäiselle lapselle ei tarvitsisi järjestää kunnallista hoitopaikkaa vaan sen takia että lapsi/vanhempi sen haluaa, eskarissa sitten asia erikseen muttei silloinkaan tarvii järkätä kokoaikaista hoitoa jos vanhempi kotona. Jokainen lapsi, jonka vanhemmista jompi kumpi on kotona, joutais pois hoidosta jotta paikkoja olis sitten niille jotka niitä oikeasti tarvitsee. Meidän kunnassa (onneksi) kotihoidontuen kuntalisän maksu muuttu silleen että kaikki alle kouluikäiset on hoidettava kotona jos sitä haluaa.

Väärin, subjektiivinen oikeus päivähoitopaikkaan koskee joka ikistä alle kouluikäistä. Aivan riippumatta siitä, mitä vanhemmat tekevät tai ovat tekemättä. Tarkista laki :)
Aivan oikein , jos paikkoja on liian niukasti, vika on kunnan. Kunnalla on lakisääteinen velvoite järjestää paikka kaikille haluaville. Piste. Ja jos on liian vähän hoitoa tarjolla, vanhemmat pois toistensa tukasta riitelemätä, kenellä nyt on se suurin oikeus ja tarve paikkaan, ja tyytymättömyys oikeaan osoiteeseen, eli kunnan päättäjille!

Aivan oikein , jos paikkoja on liian niukasti, vika on kunnan. Kunnalla on lakisääteinen velvoite järjestää paikka kaikille haluaville. Piste. Ja jos on liian vähän hoitoa tarjolla, vanhemmat pois toistensa tukasta riitelemätä, kenellä nyt on se suurin oikeus ja tarve paikkaan, ja tyytymättömyys oikeaan osoiteeseen, eli kunnan päättäjille!

Tää on ihan vastaavaa kuin se, että pannaan vanhemmat kinastelemaan siitä tarvitsevatko kaikki lapsilisää...

Lapsiparka on jäänyt työttömäksi! Vähän niin kuin oisi saanut potkut rakastamastaan työstä, vastentahtoisesti. Ajatelepa omalle kohalle, moni irtisanottu masentuu.

Naurattaa ainoastaan ap:n kysymys. Mitä mä teen? KUn odottaa vain vastauksia, että takaisin päiväkotiin lapsi. Ihan kuin hakisi täältä jotain oikeutusta ja vahvistusta asialle jonka on jo päättänyt.

Alkuperäinen kirjoittaja -:
Naurattaa ainoastaan ap:n kysymys. Mitä mä teen? KUn odottaa vain vastauksia, että takaisin päiväkotiin lapsi. Ihan kuin hakisi täältä jotain oikeutusta ja vahvistusta asialle jonka on jo päättänyt.

Ja lisätäkseni vielä, en ole päiväkodin vastustaja vaan itsekin olen sitä mieltä, että lapselle vaikka puolipäiväinen paikka päiväkodista.

Alkuperäinen kirjoittaja -:

Sitä sanotaan vertaistueksi ja mitä pahaa siinä on?

Yhteistyössä