Mitä te tekisitte, työasiaa.

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "voivoi"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"voivoi"

Vieras
Olen ollut nykyisessä työssäni vuosia. Ainakin viimeisen vuoden, ehkä puolitoista olen kamppaillut lähes burnoutin partaalla. Työilmapiiri on meillä huono, esiintyy työpaikkakiusaamista, kaksinaamaisuutta, eristämistä, juoruilua. Kehittymismahdollisuuksia ei käytännössä juurikaan ole, pomojen tahoilta kyllä lupaillaan kaikenlaista mutta jäävät vain puheiden asteelle. Jos osoitat mielenkiintoasi jotain osa-aluetta kohtaan, jostain syystä et sitä pääse enää tekemään. Työ tuntuu pakkopullalta, en saa siitä enää mitään irti. Hyvinä puolina mainittakoon säännöllinen päivätyö ja siedettävä työmatka, joka menee noin 40 minuutissa. Kaikesta huolimatta työhön on tottunut ja työpaikallekin omalla tavallaan "kotiutunut", sillä työyhteisömme on suhteellisen pieni. Kivaa siellä kuitenkin on enää hyvin harvoin.

Toinen työpaikka olisi sitten ihan uusilla urilla, samaa alaa mutta täysin eri toimenkuvaa. Vastuu kasvaisi ihan huikeasti, kaikki olisi uutta joten haastettakin riittäisi. Mua kuitenkin pelottaa, että mitä jos uudet työkaverit ei hyväksykään mua vaan löydän itseni jostain ihmeellisestä keitoksesta? Entä mitä jos en tykkääkään perustyöstä tuolla ollenkaan, se kun olennaisesti kuuluu kuvaan mukaan? Entä jos vastuu onkin liikaa, jos joudun sen vastuun takia uhraamaan yksityiselämääni ja vapaa-aikaanikin? Lisäksi työmatka olisi tuplasti sen mitä nykyinen. Toisaalta tässä työssä pääsisin tekemään juuri sitä, mitä haluaisinkin, kehittämistyötä, uuden oppimista, itsenäistäkin työskentelyä, vastuullisuutta.

Mitä mä teen? Jatkanko näivettymistä nykyisessä helvetissäni vai hyppäänkö kokonaan uuteen ja pahimmillaan ojasta allikkoon?

No todellakin uuteen! Miten sä voit edes miettiä?

Mahtava tilaisuus päästä pois vanhasta suosta. Nyt nainen (tai mies) vähän rohkeutta!

Et voi ikinä saada elämääs mitään parempaa jos et uskalla ottaa riskiä ja jättää vanhaa taakse. Jännittäminen on normaalia, älä anna sen rajoittaa. Tsemppiä uusiin tuuliin!

Ei se ainakaan huonompi tuota entistä ole, joten ehdottomasti vaihtoon!

Hyvä työympäristö, ne mukavat ihmiset, auttavat jaksamaan raskaammassakin duunissa.
Eli toimivassa paikassa se lisävastuu ei paina yhtä paljon, perustyö ei ole yhtä raskasta, koska siitä ympäristöstä saa voimaa ja tukea.

Samaa mä kyllä perjantainakin töissä mietin, että ei se ainakaan tämän pahempaa voi olla. Ja tuskin onkaan. Kyseessä kuitenkin vielä pienempi työyhteisö kuin tämä nykyinen, joten ehkä siellä on asiat toisin. Jotenkin vaan pelottaa hypätä ihan uuteen, mitä jos en opi, osaa, hallitse? Saappaat kun on aika monta numeroa suuremmat kuin nykyisin. Vaikka kyllähän se työ opettaa, niinhän se on tehnyt tähänkin saakka.

Hyvistä puolista kun mainitsin tuon päivätyön, niin sitä se olisi tuolla uudessakin. Lisäksi palkka nousisi muutaman satasen uudessa työssä.

4l9wl83ze2p.png

Sanoit, että nykyiseen työpaikkaan matka on 40 minuuttia. Onko se yhdensuuntainen matka? Jos on, niin en vaihtaisi työpaikkaa, kun uuteen paikkaan matkaa on 1 h 20 minuuttia. Lisäksi jos vastuu kasvaa huikeasti, niin muutaman satasen palkan nousu ei välttämättä ole riittävä.

Sanoit, että nykyiseen työpaikkaan matka on 40 minuuttia. Onko se yhdensuuntainen matka? Jos on, niin en vaihtaisi työpaikkaa, kun uuteen paikkaan matkaa on 1 h 20 minuuttia. Lisäksi jos vastuu kasvaa huikeasti, niin muutaman satasen palkan nousu ei välttämättä ole riittävä.

On joo, yhdensuuntainen matka. Käytännössä uuden työpaikan työmatkaan menisi varmaan vähän vähemmän (kuin tunti 20min), kun ei olisi kaupungissa ajoa. Kilometreissä matkaa tulisi kuitenkin tuplasti.

[QUOTE="voivoi";29576876]On joo, yhdensuuntainen matka. Käytännössä uuden työpaikan työmatkaan menisi varmaan vähän vähemmän (kuin tunti 20min), kun ei olisi kaupungissa ajoa. Kilometreissä matkaa tulisi kuitenkin tuplasti.[/QUOTE]
En vaihtaisi työpaikkaa, jos minulla olisi sinun tilanteessasi alakouluikäisiä tai nuorempia lapsia tai muita isompia velvoitteita. Jos taas olisin lapseton, niin siinä tapauksesssa voisi työpaikan vaihto olla hyvinkin houkuttavaa. Elämäntilanne siis ratkaisisi mitä päättäisin.

En vaihtaisi työpaikkaa, jos minulla olisi sinun tilanteessasi alakouluikäisiä tai nuorempia lapsia tai muita isompia velvoitteita. Jos taas olisin lapseton, niin siinä tapauksesssa voisi työpaikan vaihto olla hyvinkin houkuttavaa. Elämäntilanne siis ratkaisisi mitä päättäisin.

Millä tavalla pienet lapset tai muut isommat veloitteet aiheuttaisivat sen, että et vaihtaisi työpaikkaa?

Minulla on tällä hetkellä säännöllinen päivätyö, mutta organisaatiomuutokset on meneillään ja uhkana on vuorotyöhön siirtyminen. Mikäli päivätyö säilyy, niin palkkaa lasketaan. Nämä siis nykyisen työn tulevasuudenuhkia. Lisäksi mä mietin sitä, miten kauan henkisesti jaksan huonoa työilmapiiriä, selkään puukotusta, juoruilua ja ennen kaikkea sitä, että en pääse kehittymään ammatillisesti? Käytännössä oikea kehittyminen nykyisessä vaatisi sekin työpaikan vaihtoa, mutta silloin myös vuorotyötä ja sadan kilometrin työmatkaa.. siihen en ole valmis.

[QUOTE="voivoi";29576926]Millä tavalla pienet lapset tai muut isommat veloitteet aiheuttaisivat sen, että et vaihtaisi työpaikkaa?
[/QUOTE]
Jos mulla olisi päiväkoti-ikäisiä lapsia, niin kuka ne hakisi hoidosta, sillä päiväkoti menee kiinni jo klo 17. Miehen varaan sitä ei voisi laskea, kun mies voi olla missä tahansa menossa. Alakouluikäiset vaativat minusta vielä enempi kuin päiväkoti-ikäiset. Päiväkodissa lapsille on hyvä hoito ja huolenpito, mutta kouluikäinen voi tarvita apua milloin vaan. 10-vuotiaallekin tulee liian pitkät yksinäiset iltapäivät, jos vanhempi kotiutuu vasta klo 18 paikkeilla.Muille velvoitteille ei jäisi aikaa eikä voimia, jos työpäivä on 8 -9 tuntia ja siihen päälle matkat 2,5 tuntia.

Ok.

Todellisuudessa uudessa työpaikassa oisin kotona aikaisemmin kuin mitä nykyisessä, työajan muutoksen takia. Aamulla toki joutuisin lähtemään vastaavasti aikaisemmin.

[QUOTE="voivoi";29577035]Ok.

Todellisuudessa uudessa työpaikassa oisin kotona aikaisemmin kuin mitä nykyisessä, työajan muutoksen takia. Aamulla toki joutuisin lähtemään vastaavasti aikaisemmin.[/QUOTE]
Jos olet aamuvirkku, niin silloin se voisi toimia.

Yhteistyössä