Mitä te tekisitte (sikainflu asiaa jo rokotuksen saanneelta)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hysteerinen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hysteerinen

Vieras
Sain rokotteen kolme viikkoa sitten eli suojan pitäisi olla melkoisen hyvä. riskiryhmäläinen lapsi sai kaksi viikkoa sitten. No nyt sitten tytön pk:ssa on epidemia parhaillaan päällä ja moni kipeänä. Itselläni synnytys parin viikon päästä ja pelottaa, että me se rokotuksesta huolimatta saadaan. Pitäisikö mun nyt ottaa tyttö pois pk:sta kotiin tylsistymään vai luotanko että rokote suojaa meitä? Asiaa en muuten miettisi, mutta tuo lähestyvä synnytys huolettaa. Mieskin on meillä riskiryhmäläisenä rokotettu eli olisi kai todella huonoa tuuria jos kaikki tuo tauti nyt saataisiin...

Antaisin tytön olla hoidossa, pääsee sitten leikkimään ja saa aktiviteettia.

Olisihan se todella huonoa tuuria jos tauti iskisikin päälle teidän tilanteessa.

Meillä rokotteen on saanut minä ja mieheni, esikoisen hoidossa on jotain kuumetautia menossa ja täällä päin epidemia täysillä päällä niin en silti ota häntä pois päiväkodista vaikka hän ei ole rokotusta vielä saanut.
Tosin mulla vasta raskaus puolessa välisssä..

Alkuperäinen kirjoittaja ap:
No jos et sinä ole sairas ja raskauden takia vuodelevossa niin ottaisin ehdottomasti lapsen pois pk:sta. Miksi lapsi tylsistyisi?

olen siis saanut lääkäriltä määräyksen olla levossa raskausmyrkytyksen vuoksi. Siksi lapsi on lyhyempää päivää pk:ssa: Itse tosin sinne myös haluaa. Hitsi kun on vaikeaa.

Kyllä mä olisin sen verran varovainen, et ottaisin lapsen pois päiväkodista. Rokotteen suoja ei kuitenkaan ole 100% varma, ja synnyttämään ei varmasti ole kiva mennä jos sattuskin olemaan tauti päällä juuri silloin (mikä tahansa tauti, voihan sieltä saada vaikka mahataudin).

Ja toisaalta, saisipahan tyttökin laatuaikaa äidin kanssa sit vielä pari viikkoa ennen vauvan syntymää. Saisitte viettää rauhallista ja mukavaa aikaa yhdessä vielä ennen vauvan tuloa, eikä ainakaan tarvitsis stressata turhaan sillä, tuoko tyttö hoidosta taudin vai eikö tuo.

Riippuu siitä, minkä ikäinen lapsi on kyseessä ja miten itse voit. Jos olet itse suht kunnossa niin kyllähän pariksi viikoksi keksit lapselle tekemistä. Voithan ajatella asiaa niin että otatte kaiken irti näistä parista viimeisestä viikosta jolloin voitte vielä olla kahdestaan. Mutta jos olet enimmäkseen sängyssä, asia voi olla toinen. Sitten kaksi viikkoa voi olla molemmille pitkä aika. Saisitko apua isovanhemmilta tai ystäviltä? Voihan lapsi olla innoissaankin ajatuksesta olla kotilomalla?

Jos laskettuun aikaan olisi pidempi aika, antaisin lapsen ehkä olla hoidossa ja luottaisin rokotteen tehoon. Etenkin jos lapsi viihtyy hoidossa.

Toinen kysymys on myös se, että miksi lapsi ja mies kuuluvat riskiryhmään - esim jos on immunosupressiota niin rokote ei välttämättä anna kovin hyvää suojaa. Onko siis mitään epäilystä rokotteen antamasta suojasta?

Onko sulla apua kenestäkään kotona? Mä ottaisin varmaankin aika herkästi lapsen pois tarhasta tuossa tilanteessa -ja muutenkin. Mutta jos sut on vuodelepoon määrätty eikä ketään apuna, niin asia voi olla toinen. Ihan siitä riippuu, että miten selviäisit lapsen hoidosta nyt.

Miehellä ja lapsella on molemmilla astma. Lapsella ei niin paha, mutta mies saa helposti keuhkoputken tulehduksia ja hengitysongelmia. Molemmilla pitäisi olla kyllä ihan hyvä immuniteetti.

Lapsi on 3 v. ja pitää todella paljon pk:sta, mutta kotona olokin varmaan sujuisi ihan hyvin. Meillä on tässä pihapiirissä kauhean huonosti leikkikavereita ja siksi kotona joskus saattaa hiukan pitkästyä. Itse en ole kauhean hyvässä kunnossa, mutta eiköhän nuo ulkoilut sun muut jotenkin sujuisi.

Päätin nyt ainakin pitää lapsen huomenna kotona ja soitella perjantai aamuna pk:hn tilannetta kysyäkseni. Täällä kyllä jyllää muutenkin semmoinen epidemia, että tartunnan voi saada periaatteessa mistä vaan, jos sen on saadakseen.

Isovanhemmat varmasti auttavat parhaansa mukaan, mutta hekin ovat kaikki päivätöissä, joten en voi heitäkään päivisin pyytää avuksi.

O n kyllä epäonninen aika olla raskaana. Itselläni raskauden lisäksi (rv38) astma, verenpaineongelmia ja nyt tämä alkava raskausmyrkytys. Eli riskiä täälläkin ihan kerrakseen.

Yhteistyössä