Mitä te laitatte lapselle toppapuvun alle näillä eri keleillä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja monetttt
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

monetttt

Vieras
1.Jos on nollassa, mitä vaatteita, luetelkaa ihan siitä mitä pikkareiden päälle siihen toppapukuun asti?
2. pakkasta nollasta -7 asteeseen
3. pakkasta kymmenestä - 15 asteeseen.
4. pakkasta - 15 tai enemmän.

Ja kyllä osaan ja olen osannut pukea hyvinkin kotona ulkoillessa, mutta nyt kun siirtyi tarhaan on vaikeampaa...kun lapsi joutuu itse pukemaan siitä mitä on mukana (varavaatteet kun muuttuu tuo sää kokoajan) ja sitten kun on ne sisävaatteet tarhassa ni aina mietittävä kun on välilämmityspukua että mitä sinne alle ja miten helpointa lapselle, ettei tuu hirveetä vaihtorumbaa kun menvät ulos ja sisälle moneen kertaan.

Kiitos jos edes joku viitsisi vastata ihan "rautalangasta" kun musta tuntuu että taidan tunkea vähän liikaa (tai lapsella sitten muistettava mitkä vaihtaa jne.)...paljon helpompi tässä kotona aina katsoa mitä laittaa pakkasen mukaan.

No mä teen tarhan suhteen ainakin niin, että näin talvella vien sinne aina villapuvun mukaan vaikka lapsi olisi gollegeissa ja siinä toppapuku. Keli voi muuttua päivällä. Ja kyllä ainakin hyvässä tarhassa ne tädit kertoo lapsille, mitä pitää pukea.
Eli aamulla puet, kuten pukisit lapsesi pihalle - tai jos meette autolla niin siten. Ja sitten mukaan joka tapauksessa se välipuku.
Ja toppapukujahan on paksuudeltaa NIIN erilaisia, että vähän on vaikea tietää, millainen teillä on.
Omalta alle miinus vitosessa jätän villapuvun pois, siitä kovemmissa pakkasissa päälle.
Suurin ongelma tuntuu olevan kädet ja jalat! Vaikka mitä pukis, niin lapsi palelee.

1.Jos on nollassa, mitä vaatteita, luetelkaa ihan siitä mitä pikkareiden päälle siihen toppapukuun asti?
Sukat, leggarit, pitkähihainen paita, mekko
Toppapuku, talvikengät, rukkaset, kypärämyssy, pipo

Samat, repussa lisänä paksumpi huppari ja housut. Yleensä eivät pistä niitä päälle

Samat sisävaatteet. Lisänä villapuku ja villasukat/lapaset

Merinovillainen alusasu. Velourhousut ja -paita. Sukat.
Ulos vaihdettavaksi ohuet villasukat.
Villapuku, paksummat villasukat, villalapaset,
kypärämyssy, villakauluri, toppapuku, rukkaset, pipo ja kengät.

Mua itteeni palelee toppahousuissa jos on vain kalsarit (vaikka villaiset) alla ja pakkasta pari astetta. Pitää olla kahdet kalsarit tai sukkahousut (vaikka ohuet siellä alla) että tarkenen. ja sitten jos enemmän pakkasta ni vielä jotkut paksummat housut vielä. Siksi mua epäilyttää että lapsi tarkenis esim. sukkahousuissa ja ohuissa olohousuissa ja toppapuvussa (pitäs olla kunnon puku) ja oon laittanu jo nyt sitten vielä päälle jonkun fleecepuvun tms. Kun mulla itellä siis palelee jos on yhet kalsarit ja tuntuu että se kylmä ilma pääsee iholle jos ei ihan kiinni ihossa olevia kerroksia vähintään kaksi.
Ja kun noi lapset sitten istuu paljon, keinussa, liukurissa tai pyllymäkeä laskee jne. mutta taidan silti laittaa liikaa...no pakkasilla laittasin vaan paksumpaa mutta yhtä monta kerrosta varmaan tarhaankin...mutta mua jotenkin hirvittää kun näkee että osalla on vain ne sisävaatteet, pitkähihainen paita ja pelkät ohuet housut (ei alla sukkahousuja) ja sitten vetävät päälle toppapuvun. Mua palelee jo ajatuksesta...mutta kuten oma lapsi sanoo "ei hänellä kuuma ole, mutta liian paljon pukemista..."

Jos on nollassa, ei tarvii kuin sisävaatteet ja toppapuvun.
Jos menee pakkaseen, alle 7 astetta, silloin meillä laitetaan jo villapuku väliin.
Mielummin lämmin kuin kylmä. Ei tarvii tehdää asioista vaikeeta.

[QUOTE="xxx";29327873]1.Jos on nollassa, mitä vaatteita, luetelkaa ihan siitä mitä pikkareiden päälle siihen toppapukuun asti?
Sukat, leggarit, pitkähihainen paita, mekko
Toppapuku, talvikengät, rukkaset, kypärämyssy, pipo

Samat, repussa lisänä paksumpi huppari ja housut. Yleensä eivät pistä niitä päälle

Samat sisävaatteet. Lisänä villapuku ja villasukat/lapaset

Merinovillainen alusasu. Velourhousut ja -paita. Sukat.
Ulos vaihdettavaksi ohuet villasukat.
Villapuku, paksummat villasukat, villalapaset,
kypärämyssy, villakauluri, toppapuku, rukkaset, pipo ja kengät.[/QUOTE]

2. Ei apua, mä jäätysin. Mutta noin suurinosa näkyy pukevan. Mutta pelkät leggarit! nehän on kylmät ja jää väljä tila toppapuvun ja niiden väliin!!!! Joo, MÄ olen vilukissa...

Kokeilkaapa itse miten pepussa tuntuu kylmä kun laskette mäkeä jos alla vain leggarit, oikeesti!
Me lasketaan paljon lapsen kanssa ja kyllä se kylmä lumi huokuu läpi vaikka kuinka laadukas toppa, siihenhän jää väljyyttä vielä ja lahkeen suusta helposti tuuli pääsee vaikka renksut jne.

Jos pakkasta pari astetta, sukkahousut + collegehousut/verkkarit + välikausihousut ja pitkähihainen puuvillapaita + toppatakki

Jos pakkasta 5-15 astetta,toppahaalari, sukkahousut ja puuvillapaita + fleecepusero

Pakkasta yli 15, edellisten lisäksi fleecehousut.

[QUOTE="...";29328054]Jos pakkasta pari astetta, sukkahousut + collegehousut/verkkarit + välikausihousut ja pitkähihainen puuvillapaita + toppatakki

Jos pakkasta 5-15 astetta,toppahaalari, sukkahousut ja puuvillapaita + fleecepusero

Pakkasta yli 15, edellisten lisäksi fleecehousut.[/QUOTE]

tätä mä ihmettelen, miksi alaosaan ei tuu fleeceä kun yläosaan tulee...kun kuitenkin kuten todettu laskevat mäkeä ja istuvat lumessa...

No älkää nyt viiittikö verrata itseänne paljon liikkuviin lapsiin. Tai ainakin suurin osa lapsista liikkuu pihalla paljon. Jos itse juoksisitte ja riehuisitte samallalailla niin ei taatusti tarvitse olla toppahousujen alla kaksia välihousuja.

No älkää nyt viiittikö verrata itseänne paljon liikkuviin lapsiin. Tai ainakin suurin osa lapsista liikkuu pihalla paljon. Jos itse juoksisitte ja riehuisitte samallalailla niin ei taatusti tarvitse olla toppahousujen alla kaksia välihousuja.

Niin ja en siis tarkoita juuri ja juuri kävelemään oppineita taaperoita vaan leikki-ikäisiä, jotka yleensä tuppaavaat liikkumaan ulkoillessa.

Niin ja en siis tarkoita juuri ja juuri kävelemään oppineita taaperoita vaan leikki-ikäisiä, jotka yleensä tuppaavaat liikkumaan ulkoillessa.

No, siitä huolimatta laitan kyllä jo parilla pakkasasteella vähintään sukkahousut ja leggarit toppapuvun alle. Mitä kylmempää, sitä paksumpaa niiden leggareiden tilalle...fleeceä tai paksummat leggarit JA fleecet ja ihan kovilla villaa.
Pidin jo nyt -7 asteella kun oli kevyttoppahaalarit ni alla sukkahousut, leggarit ja fleecet. NYT kun vaihdan paksumpaan toppapukuun niin vähän kevyempää mutta en missään nimessä pelkkiä sukkahousuja tai leggareita vaikka nollassa jos maa jäässä.
Ja yläkropalla oli pitkahihainen ja fleecetakki ja se toppatakki (vähän ohuempi toppa)-

Jos lapsella aina kädet kylmät, onliian vähän vaatetta yläkropassa ja jos varpaat kylmät (siis vaikka paksut rukkaset ja sukkaa) niin alakropassa liian vähän vaatetta! Eli sitä kerrosta lisää sinne.

2. Ei apua, mä jäätysin. Mutta noin suurinosa näkyy pukevan. Mutta pelkät leggarit! nehän on kylmät ja jää väljä tila toppapuvun ja niiden väliin!!!! Joo, MÄ olen vilukissa...

Meillä käytetään talvella niitä hieman paksumpia neuleleggareita :D

Ja ilmahan toimii eristeenä, sitä pitää nimenomaan jäädä väliin, ei ole ihme, että paleltaa :)

Omat lapset on jo 6 ja 4, osaavat kyllä kertoa, jos on vilu :)

Alkuperäinen kirjoittaja öööäää;29328069:
tätä mä ihmettelen, miksi alaosaan ei tuu fleeceä kun yläosaan tulee...kun kuitenkin kuten todettu laskevat mäkeä ja istuvat lumessa...

sukkahousut ovat lämpöisemmät kuin se ohut puuvillapaita, siksi.
Yleensä myös lapset liikkuvat ulkona aktiivisemmin kuin paikallaan tököttävät äidit, joten eivät tarvitse niin paljon vaatetta kuin mitä aikuinen.

Vielä kertaakaan en ole tänä vuonna laittanut toppapuvun alle muuta kun bodyn tai paidan, ja sukkikset tai legginssit. Sitten villasukat, kuomat, hanskat, kypärämyssy ja pipo. Ja lapsi on ihan lämmin/kuuma selästä kun tullaan sisälle. Reilu 1vee kyseessä.

Meillä menevät jokaisella vaihtoehtokelillä samalla vaatetuksella haalarin alla eli pikkarit,pitkätkalsarit,collegehousut,t-paita ja pitkähihainen. Ja aina on paidat hiestä märkinä.

No mä teen tarhan suhteen ainakin niin, että näin talvella vien sinne aina villapuvun mukaan vaikka lapsi olisi gollegeissa ja siinä toppapuku. Keli voi muuttua päivällä. Ja kyllä ainakin hyvässä tarhassa ne tädit kertoo lapsille, mitä pitää pukea.
Eli aamulla puet, kuten pukisit lapsesi pihalle - tai jos meette autolla niin siten. Ja sitten mukaan joka tapauksessa se välipuku.
Ja toppapukujahan on paksuudeltaa NIIN erilaisia, että vähän on vaikea tietää, millainen teillä on.
Omalta alle miinus vitosessa jätän villapuvun pois, siitä kovemmissa pakkasissa päälle.
Suurin ongelma tuntuu olevan kädet ja jalat! Vaikka mitä pukis, niin lapsi palelee.
Ääreisosien lämpimyyteen vaikuttaa se muu kroppa eli jos se on liian kylmä, niin ääreisverenkierto menee kiinni ja ne palelevat.

Ääreisosien lämpimyyteen vaikuttaa se muu kroppa eli jos se on liian kylmä, niin ääreisverenkierto menee kiinni ja ne palelevat.

Tätähän mä just sanoin!

Ja hei, ehkä kandee mainita tässä ketjussa missäpäin asustaa...varmaan etelässä on voinu 1v.llakin olla topan alla vain body ja leggarit. Täällä pohjosessa on välillä ollu niin hitonmoinen KYLMÄ tuuli ja kun jo maa jäässä, ni...

Yhteistyössä