Mitä tässä voi enää tehdä,kun ei mene puhe perille? (lapset+koskettelu)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "Tiitu"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
T

"Tiitu"

Vieras
Elikkäs tilanne tämä:
Meillä 2 tyttöä, 4v ja 6v,heillä samanikäinen serkkupoika,kuin vanhempi tyttömme.
Jo noin vuosi sitten nousi esiin,että tämä tyttöjen serkku näyttelee tytöillemme pippeliään,tuolloin asiasta sanottiin isovanhemmille ja lapsen äidille,useampaan kertaan.Tytöt eivät sitten enää kertoneet että asiaa olisi tapahtunut tuon jälkeen.
Tänään istuttiin tyttöjen kanssa kolmisen saunassa,jossa rupesivat kertomaan,että serkku on näytellyt edelleen pippeliään,nyt sitten jo ruvennut koskettelemaan tyttöjä mm sormella peppureikään ja pimppiin.

Nyt asia on niin etten enää usko,että asia tästä muuttuu,vaikka sen taas ottaisi esiin isovanhempien ja äidin kanssa.
Voiko tässä tehdä mitään?

Periaatteessa voisimme kieltää leikkimästä keskenään,mutta silloin joutuisimme jättämää menemättä enää isovanhemmilla,jossa poika on aina hoidossa.
Isovanhemmat ovat lapsillemme tärkeitä,emmekä haluaisi kuitenkaan heihinkään väljejä laittaa poikki.

AuttaIsi paljon onko se ollut sellaista molemminpuolista 'näytä sinä sun vehkeet niin minä näytän omani'. Ns normaalia kiinnistusta toiseen sukupuoleen. Vai onko tytöt painostettu tilanteeseen tms. Ns lääkärileikit kai kuuluu tohon ikään. Siis 6v ikään.

Silti luulis että toimivin tapa estää tuo homma olis opettaa tytöille ettei tartte suostua tuommoseen.

Tytöille pitää opettaa, että heidän pitää sanoa (ja huutaa, tarvittaessa töniä poika pois...) EI.

Isovanhemmille pitää tiukasti sanoa, että tällaista ei saa päästää tapahtumaan. Lapsia ei saa jättää keskenään.

Ja pojan vanhemmillekin puhuisin kyllä.

En mä osaa pitää tuota normaalina. Siis siinä mielessä, että suhtautuisin asiaan olankohautuksella, tyyliin "voi hitsiläinen, heh heh, lapset on lapsia". Ajan kanssa se menee varmaan ohitse, mutta ei se nytkään hyväksyttävää ole.

• Tykkää
Reactions: Dongxi
Mulla on 2 vanhempaa lasta ja nyt oma 6v poika enkä muista että kummallakaan vanhemmalla siskolla/veljellä ois ollut näin kovaa pimppi-pippeli vaihetta kun tällä nuorimmalla on. Ei ny kosketellu eikä mitään mutta päivästä ja viikosta toiseen pimppi-pippeli puheet ni alkaa kyllä jo ärsyttään.
Koska tämän vaiheen nyt pitikään mennä ohi??

Kerrot tytöille, että mihinkään kohtaan heistä ei saa koskea jos he eivät itse halua. Jos joku koskee, heidän pitää kieltäytyä. Eli komentamalla että lopeta, sysäämällä hänen kätensä pois ja jos yrittää siltikin, sanomalla että menen kertomaan vanhemmilleni jos jatkat tuota etkä tottele mitä sanon.
En usko että kukaan saman ikäinen lapsi yrittäisi väkisin, jos kerrot lapsillesi miten toimia jos kokevat tollaisen epämiellyttäväksi.

Naapurin poika ehdotteli mulle jatkuvasti erilaisia pyllyleikkejä kun olin 5 v ja poika vuotta vanhempi, sanoin i etten halua mutta se vaan jankutti. Kun ei uskonut, tirvaisin sitä lopulta päin naamaa ja sanoin että ronki vaan omaa persettäsi. Siihen loppui jankutus.
No, enpä kai ollut kovin hyvin kasvatettu ja kielenkäyttökin oli rumaa, mutta sellaista se oli 70- luvulla.

No kyllä se vaan ihan normia on, että nuo asiat lapsia kiinnostaa.
Mutta täytyy opettaa, että omat rajat saa määrittää. Eli jos ei halua että kosketellaan, niin kunnolla vaan sanoo EI!
Mutta tuo vehkeiden esittely on saattanut olla molemmin puolista, ja mun mielestä se on ihan ikätasoon kuuluvaa, enkä siitä nostais mitään meteliä. Opettaisin vaan sanomaan reippaasti mielipiteensä, jos eivät moista halua katsoa.

Itse muistan että naapurin pojan kanssa, joka oli ennen kouluun menoa paras ystäväni, leikittiin välillä noita "lääkärileikkejä" . En kyllä muista että oltain toisiamme kosketeltu, lähinnä kai vedettiin housut nilkkoihin ja pyllistettiin puoli sekuntia.

Luulisin että on ihan luonnollista että nuo asiat kiinnostaa tuossa iässä, mutta rajansa tietysti kaikella. Itse pyytäisin tyttöjä sanomaan serkkupojalle tiukasti ei kun yrittää kosketella, ja pojan vanhempia muistuttamaan poikaa että tyttöjä ei ehkä kiinnosta nähdä pojan pippelia koko aikaa.

Mulla on nelja lasta, vanhin nyt 7v. En antaisi lasteni olla keskenään tuonlaisen pojan kanssa. Mielestäni pojan käytös kuulostaa hieman häiriintyneeltä.. Jos lapseni leikkisivät pojan kanssa sanoisin itse pojalle ettei meidän lapset leiki pyllyleikkejä, koska sellainen ei ole soveliasta.

Puhun lasteni kanssa hyvin avoimesti sukupuoliasioista. Meillä lapset tietävät että pimpit, pippelit ja pyllyt on "omia paikkoja", joita ei näytellä muille eikä niihin saa kukaan muu koskea kuin itse. Pesussa voi vanhemmat autaa tarvittaessa.

Kerro tytöillesi ettei serkkupoika eikä muutkaan saa missään tilanteessa koskea intiimialueisiin! Ja, että äidille pitää tulla kertomaan jos joku on sellaista ehdotellut!

Yhteistyössä