Mitä tasa-arvo on teille?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja miukumaisa
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

miukumaisa

Aktiivinen jäsen
27.05.2007
313
55
28
Minua kiinnostaa tietää mitä te ajattelette tasa-arvosta.

Tasa-arvo tarkoittaa minulle usein kasvatuksellisia ja henkisiä asioita. Tasa-arvo ei kuitenkaan tarkoita minulle pelkästään naisen/miehen suhdetta, vaan kaikkien henkilöiden suhdetta toisiinsa.

Minut on kasvatettu siten, että olen saanut sanoa mielipiteeni vanhemmilleni, tasa-arvoisesti, eri asia on, onko asiat tehty toivomallani tavalla vai vanhempien parhaan harkinnan mukaan. Minä olen kokenut olevani tasa-arvoinen vanhempieni suhteen. Haluan kasvattaa lapseni samalla kaavalla, toki hiukan omaa lisää tuoden.

Minulla on tytär, jolla tuntuu olevan yhtä luja tahto, kuin minulla. En halua nöyryyttää häntä vaan opettaa kanavoimaan äkkinäistä luonnetta saveliaammin. Ei naisellisesti, vaan inhimillisesti.

Haluan kasvattaa tyttäreni ajattelemaan: Olen niin hyvä kuin minun tekoni ovat. Toivon kasvattavani hänet mieheni kanssa niin, että hän naisena seisoo omilla jaloillaan ja tekee itse omaa elämäänsä koskevat päätökset, miellyttivät ne meitä sitten vanhempina tai ei.

Tätä ei sitten olekaan helppo kiteyttää...

Minä toivon, että lapseni ei alennu kenenkään alapuolelle tai yläpuolelle. Toivon, että hän näkisi ihmiset asioiden takaa.
Toivon, että hän osaisi hallita omaa elämäänsä.
Toivon, että hän olisi lannistumaton ja vahva nainen.

Jotain samansuuntaista ajattelen minäkin. Tasa-arvoa yleensä ihmisten kesken, ei vain sukupuolien. Minulla on poikia itselläni, mutta en tiedä olisinko kovin eritavalla tyttölasta kasvattanut. =)

Tasa-arvo on sitä, että jokainen saa sanoa mielipiteensä. Lapsetkin.
Mutta vanhempana minä en ole lapsieni kanssa tasa-arvoinen. Vanhemmilla kuitenkin on se päätösvalta. Siinäpä onkin haasteita kasvattaa lapsista tasa-arvoa arvostavia kansalaisia.. :whistle:

Miehen kanssa ollaan tasa-arvossa. Koti on yhteinen, lapset on yhteisiä, avioliitto on yhteinen, joten näistä asioista myös yhdessä huolehditaan. Kieltämättä hyvin on toiminut ainakin tähän asti =)

Lapset eivät suomessa ole tasa-arvoisia. Heitä ei pidetä ihmisinä. Vaikka ovat viisaita ja ihania.
Naiset eivät ole tasa-arvoisia miesten kanssa. Heitä ei pidetä yhtä viisaina, vaikka pärjäävät koulussa paljon paremmin.

jne

\
Alkuperäinen kirjoittaja 29.05.2007 klo 17:23 vieras kirjoitti:
Lapset eivät suomessa ole tasa-arvoisia. Heitä ei pidetä ihmisinä. Vaikka ovat viisaita ja ihania.
Naiset eivät ole tasa-arvoisia miesten kanssa. Heitä ei pidetä yhtä viisaina, vaikka pärjäävät koulussa paljon paremmin.

jne

Hei, eihän lapset voikkaan olla tasa-arvoisessa asemassa aikuisten kanssa. Ei sitten mitenkään, vaikka ovat viisaita ja ihania. Usein jopa viisaampia ja ihanampia kuin aikuiset :D Mutta silti.

Yhteistyössä