mitä tarvitsee vauvalle ostaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Emma
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
E

Emma

Vieras
Mitä kaikkea kotiin kannattaa ostaa valmiiksi vauvalle? Tietysti kaikki suuremmat hankinnat on hankittu kuten sänky,turvakaukalo, pesuvanna, vaunut mutta niitä pieniä, joita ei välttämättä tajua edes hankkia. Toki niitä ehtii sitten myöhemminkin, mutta olisihan se mukavaa että kaikki olisi valmiina... Kiitoksia neuvoista.

No siis, monet jutut huomaa sitten vasta ajan kuluessa, että mitä tarvitsee. Itsestäni käteviä ovat olleet esim. puhdistusliinat (vähän niinkuin kosteuspyyhkeitä, joilla voi pyyhkiä pyllyn jos jostain syystä ei voi pestä tai jos kakka on hirmu pieni). Niitä saa halvalla isoissa pakkauksissa. Sitten pieniä pyllypyyhkeitä kannattaa varata hoitotason viereen. Niitä menee helposti pari päivässä, kun vauva saattaa pissata vaippaa laittaessa tms. Kantoliina oli minusta huippu, mutta se on tietysti makuasia. No, nämä tuli heti mieleen, varmaan ajan kanssa tulisi enemmänkin. Onnellista odotusta!

edellisten lisäksi tulee mieleen
- pari tuttia vastasyntyneelle
- pari tuttipulloa -"-
- tuttipullon pesuharja
- kevyt päähine ja lapaset (puuvillaa)
- bepanthen voidetta
- kylpyöljyä, pyllyvoidetta
- vaippoja
- terveyssiteitä muutama paketti (ettei miehen tarvitse ostaa!)
- rinnan suojia
- rintakumit jos rinnat tulevat aroiksi imetyksestä
- imetysliivit

Ostin omaan sänkyyn froteise patjansuojuksen sekä tena lady vaippoja ettei sänky kastu, jos lapsivedet tulevat yöllä. Saa nähdä onko niistä apua...

Patjansuojusta voi myöhemmin käyttää lapsen sängyssä.

patjansuojusta voi käyttää kotiuduttuakin omassa sängyssä..jälkivuoto on toisilla suht runsasta ja jos sattuu kovasti pyörimään öisin, ei sotke patjaa..myös maitoa voi tulla reilustikin öisin,eikä suojista oo välttis apua aina..nää opin kantapään kautta viime kerrasta..

Öljyllä on myös hyvä pyyhkiä vauvan peppua. Minusta öljy on puhdistukseen parempi kuin "valmiit liinat", jotka usein sisältävät kaikenlaisia kemikaaleja ja ovat hajustettuja. Sebamedillä on sellaista vauvan pepulle tarkoitettua öljyä, joka tekee iholle suojan. Samaista öljyä voi myös käyttää esim. karstan poistoon yms. Pyyhkimiseen hyviä ovat flanelliliinat, joita on helppo ommella itse ja jotka voi sitten muun pyykin ohessa pestä. Harsoja on tosiaan hyvä olla reilusti.

Äitiyspakkaus tosi hyvä, mutta meidän pikkuiselle sen vaatteet olivat tosi isoja ja käytössä vasta kuukausien päästä. Eli jokunen pienempi vaate kokoa 56-60, on kätevämpiä kuin ylisuuret. Meillä myös mies juoksi kotiutusiltana rintapumppua hakemaan, tarve oli! Maidonkerääjä oli myös kätevä kun maitoa tursusi ja liivinsuojia tietty. Harsoja iso läjä, käyvät monenlaisiin tilanteisiin!

Meillä poika puklaili vauvana paljon, mutta me tultiin kyllä toimeen noilla ä-pakkauksen harsoilla... Siis ne 6 kpl.
Ei niitä nyt ehkä kannata hamstrata etukäteen hirveästi.

Harsoja olen nähnyt esim. Prismoissa vauvantarvikehyllyssä.

Vauvalle on hyvä olla pienet lapaset, ettei raavi itseään, kun ensimmäisinä viikkoina kynsiä ei saa vielä leikata.
Harsoja löysin Citymarketin vauva-osastolta. Löytyy varmasti muualtakin.

Kiitos tekemistänne listoista, kirjasin niistä monta hyvää juttua itselleni!

Tuli vielä mieleen, että sade- ja hyttyssuojat sekä heijastimet vaunuihin ovat tarpeelliset, sadesuoja lähinnä kai tärkeämpi syksyn tullen. Tosin nämä ehtii hankkia vielä kotiin palattuakin.

Paljon mahdollista, mutta katsopa mitä ne "sisältää". Minusta tuntuu hurjalta läträtä pienen iholle niin hirveästi kemikaaleja. Tosin jos käyttää kertakäyttövaippoja, niin iho on varmaankin jo tottunut monenlaisiin aineisiin, joten siinä tapauksessa sillä ei kai niin väliä. Meille vaan sairaalassa suositeltiin nimenomaan öljyä puhdistukseen, mutta meillä onkin suvussa kuivaihoisuutta, joten senkin takia öljy tuntui hyvältä vaihtoehdolta. Kakka usein polttaa vauvan pepun ihoa, etenkin jos vaihtoväli on jostain syystä vähän venähtänyt, mutta kun olemme öljyä käyttäneet, niin iho on pysynyt tosi hyvänä. Öljyjä saa myös suihkutettavina versioina. Ovat tosi käteviä meidän mielestä. Rintapumpun ostoa suosittelen. Minulla oli se jo sairaalakassissa mukana ja oli todella tarpeen osastolla ollessa. Me käytetään harsoja pienellä vaippoina, joten olen ostanut muuhun käyttöön kuviollisia harsoja, niin eivät mene sekaisin. Kuviolliset harsot ovat kyllä todella söpösiä...

Oljyista ja kemikaaleista viela...
Olen luekellut yhta vauva-kirjaa jonka kirjoittaja on parin lapsen aiti ja todella ekohenkinen.
Han suosittelee pienen vauvan pepulle pelkkaa oliivioljya (kay myos lapulla puhdistukseen kuten Tiitinen mainitsi), ei edes vauvaoljya silla vaikka ne ovatkin nykyisin mietoja jne niin kemiallisia tuotteitahan nekin loppujenlopuksi ovat.
Ajattelin kokeilla itsekin tosin en ole kuullut etta hajustamaton vauvaoljy pahasta olisi herkkaihoisimillekkaan ollut...

Harsoista vinkki: ne voi värjätä ja/tai kuvioida vaikkapa sormiväreillä. Harsoa voi käyttää puklaamis/kuolaamisvaiheessa kaulaliinana vaikkapa sävy sävyyn muiden vaatteiden kanssa! Myös hyvä lahjaidea!

Tää on just tätä, ihan arpapeliä, että mitä kukin tarvitsee sitten loppujen lopuksi. Itse jos olisin varannut rintapumpun, niin käyttämättömäksipä olisi jäänyt. Samaten rintakumit, maidonkerääjät: ei olis ollu mulla mitään käyttöä ja onneksi en ollut turhaan valmiiksi ostanutkaan.

Kannattaa käväistä kangaskaupassa.. Esim harsokangas maksoi 1,70€/metri eurokankaassa ,saumuroi tai siksakkaa reunat. Muovitettua froteetakin löytyy , jos valkoinen tuntuu tylsältä tai haluaa useamman... :) pussilakakanoita ja lakanoita on helppo tehdä itse , esim flaneli on ihanan pehmeää ja lämpöisiä talveksi.

Yhteistyössä