Mitä tarkoittavat mielestäsi "maahanmuuttaja" ja "monikulttuurinen"?

04.08.2013
469
0
16
Jos haetaan sanakirjamerkityksiä, niin maahanmuuttaja on yksinkertaisesti maahan ulkomailta muuttanut henkilö ja monikulttuurinen tarkoittaa monta rinnakkaista kulttuuria. Käytännössä näiden kahden käsitteen sisältö vaikuttaisi kuitenkin enemmän tai vähemmän olevan jotain seuraavaa:

Maahanmuuttaja on henkilö, joka on
– turvapaikanhakija- tai kiintiöpakolaistaustainen
sekä sen lisäksi ainakin
– tummaihoinen
– yleensä muslimi
– kotoisin kehitysmaasta ja
– alhaisesti tai ei lainkaan koulutettu.
Myös toisen ja kolmannen polven maahantulijat lasketaan yleisesti maahanmuuttajiksi mikäli heillä on em. tausta, sekä sen lisäksi turvapaikanhakijat, vaikka he eivät edes ole muuttaneet maahan (ja suuren osan hakemukset hylätään).

Monikulttuurinen taas yleensä tarkoittaa suomalaisesta ja länsieurooppalaisesta kulttuurista huomattavasti poikkeavan kulttuurin läsnäoloa, käytännössä liki kaikissa tapauksissa jonkin islamilaisen maan kulttuuria. Esimerkiksi perhe, jonka kaikki jäsenet ovat somaleja on "monikulttuurinen". Monesti käsite vaikutetaan myös laajennettavan tarkoittamaan yleisesti "maahanmuuttajan" läsnäoloa: vaikkapa kahvila, jonka työntekijöitä yksi on tummaihoinen on monikulttuurinen.

Mitä käsitteet maahanmuuttaja ja monikulttuurinen sinulle merkitsevät?

Maahanmuuttaja on immigrantti eli aiemmasta asuinmaastaan toiseen muuttanut henkilö. Maahanmuuton syy voi olla työperäinen, perhesyistä tehty, humanitäärinen tms.

Monikulttuurinen kuvaa henkilöä, tapahtumaa tms., jossa koetaan olevan useampi kuin yksi kulttuuri, kuten vaikka savolaisen ja pohjalaisen kohtaamisessa. :p

• Tykkää
Reactions: Muua
Maahanmuuttaja= vittumainen yhteiskunnan hyväksikäyttäjä joka katsoo oikeudekseen vetää rasisti kortin esiin vaikka olisi itse aloittanut tappelun.
Monikulttuurisuus= näiden idioottien mukanaan tuoma leive ilmiö,jonka mukaan pitäisi valtakulttuurin väistyä.

Kari+Suomalaisen+kuvaama+Suomi+h%C3%B6lm%C3%B6l%C3%A4.png

Siinähän se..

Aloitusviestiin voisi tehdä vielä sellaisen jatkokysymyksen, että jos kuulet "maahanmuuttajien uimahallivuorosta" tai "monikulttuurisuuden vaikutuksesta koulujen toimintaan", niin oletatko tällöin kyseessä olevan vaikkapa virolaisten, norjalaisten tai yhdysvaltalaisten kulttuurien ja maahantulijoiden?

Maahanmuuttaja on syystä tai toisesta muualta kohdemaahan muuttanut henkilö. (Paluumuuttajat erikseen.)

Monikulttuurinen tarkoittaa useamman kuin yhden kulttuurin läsnäoloa tavalla tai toisella.

Termeillä ei ole tekoa erityisesti tietyn ihonvärin, uskonnon tai alkuperäismaan kanssa.

Hyvin samat ajatukset kuin astrolabella. Oma sukuni on täynnä maahanmuuttajia, siis umpisavolaisia jotka ovat lähteneet valloittamaan maailmaa.

Monikulttuurisuus tulee vastaan siinä vaiheessa kun joudun vaihtamaan vahvan murteeni lähemmäs kirjakieltä että vaikkapa se pohjalainen ymmärtäisi. Tai no, ihan jo jyväskyläläisten kanssa tuli murremuuri eteen :D

On tavallaan kovin huvittavaa, että suomalaiset yleisesti ottaen mieltävät maahanmuuttajan olevan sossunluukulla päivystävä tummaihoinen varas. Kuitenkin samalla nämä tällä tavalla ajattelevat ihmiset itse ovat yleensä heikosti koulutettuja, sosiaalisesti epätaitavia, laiskoja ja sellaisia, jotka pelkäävät sossun rahojen menevän heidän itsensä sijaan toisille. Usein unohdetaan, että meitä maahanmuuttajia on paljon muunlaisia kuin nämä stereotypiat, jotka koskevat tasan pientä joukkoa. Harva mieltää esimerkiksi minua, valkoihoista korkeasti koulutettua naista, maahanmuuttajaksi, vaikka sellainen kieltämättä olenkin. Ja väittäisin, että maksan veroja paljon enemmän kuin moni noista "maahanmuuttovalittajista" :)

• Tykkää
Reactions: Lex
[QUOTE="elle";28971744]On tavallaan kovin huvittavaa, että suomalaiset yleisesti ottaen mieltävät maahanmuuttajan olevan sossunluukulla päivystävä tummaihoinen varas. Kuitenkin samalla nämä tällä tavalla ajattelevat ihmiset itse ovat yleensä heikosti koulutettuja, sosiaalisesti epätaitavia, laiskoja ja sellaisia, jotka pelkäävät sossun rahojen menevän heidän itsensä sijaan toisille. Usein unohdetaan, että meitä maahanmuuttajia on paljon muunlaisia kuin nämä stereotypiat, jotka koskevat tasan pientä joukkoa. Harva mieltää esimerkiksi minua, valkoihoista korkeasti koulutettua naista, maahanmuuttajaksi, vaikka sellainen kieltämättä olenkin. Ja väittäisin, että maksan veroja paljon enemmän kuin moni noista "maahanmuuttovalittajista" :)[/QUOTE]

Et sinä tuon kuvauksen perusteella ole "maahanmuuttaja", vaan viiteryhmästäsi käytetään nimitystä "Suomessa asuva ulkomaalainen". :D

En tosiaankaan tiedä, mitä "monikulttuurinen" voisi edes tarkoittaa. Tällainen käsitehän olettaa, että on olemassa toistaan erillisiä, selväpiirteisiä kulttuureja, joita on yhdessä maassa oletusarvoisesti vain yksi. Tämähän ei pidä missään tapauksessa paikkaansa. Suomessa on aina ollut useita keskenään ristiriitaisia arvoja, tapoja, uskomuksia ja ideologioita. Edes sen "yhtenäiskulttuurin" aikana Suomessa ei ollut vain yhtä kulttuuria. Kyseessä on talvisodan traumojen parantamiseksi sepitetty myytti.

[QUOTE="elle";28971744]On tavallaan kovin huvittavaa, että suomalaiset yleisesti ottaen mieltävät maahanmuuttajan olevan sossunluukulla päivystävä tummaihoinen varas. Kuitenkin samalla nämä tällä tavalla ajattelevat ihmiset itse ovat yleensä heikosti koulutettuja, sosiaalisesti epätaitavia, laiskoja ja sellaisia, jotka pelkäävät sossun rahojen menevän heidän itsensä sijaan toisille. Usein unohdetaan, että meitä maahanmuuttajia on paljon muunlaisia kuin nämä stereotypiat, jotka koskevat tasan pientä joukkoa. Harva mieltää esimerkiksi minua, valkoihoista korkeasti koulutettua naista, maahanmuuttajaksi, vaikka sellainen kieltämättä olenkin. Ja väittäisin, että maksan veroja paljon enemmän kuin moni noista "maahanmuuttovalittajista" :)[/QUOTE]

Aha.

Toivon vilpittömästi että näiden maahanmuuttovalittajien ja rasistien sukulaisia on aikoinaan lähtenyt siirtolaisiksi vaikkapa Amerikkaan ja saanut osakseen todella huonoa kohtelua.

[QUOTE="vieras";28971866]Toivon vilpittömästi että näiden maahanmuuttovalittajien ja rasistien sukulaisia on aikoinaan lähtenyt siirtolaisiksi vaikkapa Amerikkaan ja saanut osakseen todella huonoa kohtelua.[/QUOTE]
Suomalaiset siirtolaiset menivät Yhdysvaltoihin töihin. Ihan ilman tukia ja sopeuttamisia.

Suomalaiset siirtolaiset menivät Yhdysvaltoihin töihin. Ihan ilman tukia ja sopeuttamisia.

Lisäksi suomalaiset menivät Amerikkaan ihan omana itsenään, passi taskussa.

Toisin kuin iso osa nykyisistä Suomeen tulevista mamuista, joilla passi huomattavan usein "hukkuu" johonkin vähän ennen viranomaisille ilmoittautumista, ja lisäksi oleskeluluvan saannin perusteet menevät herkästi satuilun puolelle. Djiboutilaisesta "Ahmedista" tulee somalialainen "Hassan" ja niin edelleen.

Minä olen maahanmuuttaja eli tuttavallisemmin mamu. Olen muuttanut asuinmaatani omasta vapaasta tahdostani. Minkä vuoksi, en enää muista. Siitä on niin kauan.

Perheeni on monikulttuurinen, koska miehelläni on hieman eri kulttuuri, kuin Suomessa.

Eli monikulttuurinen mamu täällä terve. :D

• Tykkää
Reactions: ansarikukka
Eipä ole suomessa monikuttuuri onnistunut vaikka miten on siihen satsattu rahaa ja resursseja, joka vuosi aina vaan enemmän ja kuilua tulee kantasuomalaiseen. :D Mitä tästä voidaan päätellä..

Yhteistyössä