Mitä tarkoittaa tilitiedoissa katevaraus???

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Anne
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
A

Anne

Vieras
Kävin äsken kaupassa, 70? teki yhteensä. Olin maksaa kortilla, mutta kassa ei sitä huolinut. Myyjä sanoi, että kortit on toiminu huonosti kun on paljon väkeä. Hain sit pikana rahat seinästä ja ihmettelin, et rahaa oli vähemmän mitä piti.
Äsken katsoin tiliäni ja nyt tää kaupan summa on siellä -70? katevaraus..
Eli mitä ihmettä, maksoinko mä nyt 2 kertaa?!

Se summa on varattu sun tililtä mutta ei ole vielä oikeasti mennyt. Et voi kuitenkaan enää itse käyttää sitä mihinkään. Se menee varmaan vasta maanantaina.

Alkuperäinen kirjoittaja Ammattilainen:
Se summa on varattu sun tililtä mutta ei ole vielä oikeasti mennyt. Et voi kuitenkaan enää itse käyttää sitä mihinkään. Se menee varmaan vasta maanantaina.

Niin mutta ap oli ensin tarjonnut korttia, kortti tökki joten haki automaatista rahaa. Maksoi siis kahteen kertaan..

luulen että maksoit. Katevaraus tulee aina välillä kun ostaa jostain, kauppa ikään kuin varaa ne rahat sinun tililtä ja vasta myöhemmin veloittaa. En tiedä mikseivät ota suoraan. Voihan se olla että se on vaan sen varauksen tehnyt ja poistuu myöhemmin kun ei saanutkaan tapahtumaa loppuun asti suoritettua, mutta itse et voi niitä rahoja nostaa tai käyttää ennen kuin varaus poistuu.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
luulen että maksoit. Katevaraus tulee aina välillä kun ostaa jostain, kauppa ikään kuin varaa ne rahat sinun tililtä ja vasta myöhemmin veloittaa. En tiedä mikseivät ota suoraan. Voihan se olla että se on vaan sen varauksen tehnyt ja poistuu myöhemmin kun ei saanutkaan tapahtumaa loppuun asti suoritettua, mutta itse et voi niitä rahoja nostaa tai käyttää ennen kuin varaus poistuu.

No ei sen niin väliä ole, et jos aikaa menee, kunhan ei ihan kankkulan kaivoon mene. 70? tuntuu köyhän pussissa aika ilkeesti. :(

http://www.nordea.fi/Henkil%C3%B6asiakkaat/P%C3%A4ivitt%C3%A4iset+raha-asiat/Mist%C3%A4+johtuu+tilill%C3%A4+n%C3%A4kyv%C3%A4+katevaraus/1062032.html
Mistä johtuu tilillä näkyvä katevaraus?

Kun kortilla maksaa ostoksen, kauppa voi tehdä ostokselle katevarauksen. Katevaraus vähentää tilin käyttövaraa samantien ostoksen suuruudella. Katevaraus ei ole oikea tilitapahtuma, vaan tulevaa veloitusta varten varattu rahamäärä. Katevaraus poistuu kun ostoksen veloitus on tapahtunut.

Alkuperäinen kirjoittaja joo:

Näin. Minulla roikkui kerran melkein kaksi viikkoa tilillä yksi alle 20e katevaraus, joka ei alkuperäisessä maksutapahtumassa mennyt läpi. Kun aikaraja täyttyi, summa vapautui tililleni käyttöön.

Aika paljon on ollu noiden uusien laitteiden kanssa sellasta et kun ei esim electronilla saa yhteyttä, pyydetään toista maksutapaa. Sit vaikka laitteet on antanu yhteysvirheilmoituksen onkin veloitus mennyt tililtä. Kannattaa siis tarkastaa tuo myöhemmin ja jos menee varsinainen veloitus, yhteys kauppaan ja hoitavat asian. Muutenkin kannattaa tarkastaa noita maksuja, itseltä meinannu mennä usea ostos kahteen kertaan ja myös työpaikkani asiakkailla on ollu samanlaisia ongelmia. ja tämähän ei siis ole kassan/myyjän syy yleensä vaan yhteyksissä ja laitteissa olevien vikojen, eli kannattaa se muistaa kun lähtee niistä valittamaan, että ovat yhtä v...mäisiä myyjille kuin sinullekin nuo virheet.

Yhteistyössä