Mitä tarkoittaa sana "härski" ?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja eeelinor
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
äääh ei tästä tuu mitään.. mun äidinkieli on rutsi, nii siks mä en tajua oikee hyvin, mutta... niin...
mitä sitte tarkottaa

"puhua rivoja" ?
ja se sana "hävytön" en auttanu mua paljoo ymmärtämään... :D
haha, oompa mä nolo !

Jos se, joka on sen sinulle sanonut puhuu ainoastaan kirjakieltä niin olet todennäköisesti loukannut häntä jotenkin. Joidenkin puhekielessä "härski" saattaa saada jonkinasteisen positiivisen merkityksen.

[QUOTE="vieras";24475601]Jos se, joka on sen sinulle sanonut puhuu ainoastaan kirjakieltä niin olet todennäköisesti loukannut häntä jotenkin. Joidenkin puhekielessä "härski" saattaa saada jonkinasteisen positiivisen merkityksen.[/QUOTE]

joo ei se puhu kirjakieltä... ja en nyt tainnu loukata.
hahah, tämä meni vaikeeks.

Uuno Turhapuron kaveri oli Härski Hartikainen. Uuno sanoi hänelle, että kyllä sinä Hartikainen olet härski jätkä. Hartikainen ei ollut rivo, eikä irstas, päinvastoin. Röyhkeä hän oli.

images

Härski viittaa pilaantuneeseen rasvaan: rasva härskiintyy vanhetessaan. Koska rivoja juttuja on sanottu rasvaisiksi, on niitä sitten alettu sanomaan myös härskeiksi, eli aivan erityisen rivoiksi. Härski ei koskaan tarkoita pelkästään röyhkeää, vaan samalla aina myös jollain tavalla tökeröä.

Yhteistyössä