Mitä tapahtuu synnytyksen käynnistyksessä?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Riikkaa-
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti

Riikkaa-

Jäsen
03.05.2007
249
0
16
Siis miten käytännössä tapahtuu? Annetaanko suun kautta lääkettä vai pistetäänkö sitä kohdunsuulle..?

Mulla maanantaina 26pvä käynnistykseen meno ja en tullut hullua hurskaammaksi kun lääkäriltä kysyin että mitä on odotettavissa, vastaus kun oli "no kypsytellään sitä kohdunsuuta" :D

Alkuperäinen kirjoittaja Riikkaa-:
Alkuperäinen kirjoittaja vili43:
Mulle laittettin pikkupala tabletista rööriin ja sit vaan ooteltiin... :D

Kestikö kuinka kauan ootellessa ennenku pääsit tositoimiin?

Mitä siinä olisi mennyt, en tosiaan muista, on yli 7 vuotta aikaa.
Mutt ei se het alkanut.
Ehdin jo lähettää ukonkin kotiin tyyliin "Tästä mtn tuu"...

Mut sit ku supistukset alko oli melkoista haipakkaa, jumankauta mikä kipu! :whistle:

mulla laitettiin tabletti kohdunsuulle ja vajaan kuuden tunnin kuluttua oli tyttö syntynyt :) oli kylläkin paikat jo kypsynyt ja mennyt yli lasketun ajan pari viikkoa.

Mulle laittettin pikkupala tabletista rööriin ja sit vaan ooteltiin... :D

Kestikö kuinka kauan ootellessa ennenku pääsit tositoimiin?

Mitä siinä olisi mennyt, en tosiaan muista, on yli 7 vuotta aikaa.
Mutt ei se het alkanut.
Ehdin jo lähettää ukonkin kotiin tyyliin "Tästä mtn tuu"...

Mut sit ku supistukset alko oli melkoista haipakkaa, jumankauta mikä kipu! :whistle:

Niin minä semmosen käsityksen lääkäriltä sain että se on sitte kanssa mennoo sitte :D

Multa oli kalvpt jo puhjenneet. Annettiin tabletteja ensin. Ne eivät tehonneet, joten laitettiin vielä tippaan, joka sekään ei tehonnut. Lopputulos siis sektio kolmen vuorokauden kuluttua.

Alkuperäinen kirjoittaja jfskf:
mulla laitettiin tabletti kohdunsuulle ja vajaan kuuden tunnin kuluttua oli tyttö syntynyt :) oli kylläkin paikat jo kypsynyt ja mennyt yli lasketun ajan pari viikkoa.

Juu, täälläki kuitenki 2,5cm auki paikat jo sentään, että ei ihan nollatilanteesta lähdetä yrittämään.. Täytyy toivoo että tulee yhtä nopea urakka ku sulla :D

Juu, täälläki kuitenki 2,5cm auki paikat jo sentään, että ei ihan nollatilanteesta lähdetä yrittämään.. Täytyy toivoo että tulee yhtä nopea urakka ku sulla :D

joo no uskoisin että hyvin lähtee sullakin käyntiin :) mulla oli supistukset muuten sellaisia että en niitä heti edes tajunnut oikeiksi supistuksiksi, loppuaikana kyllä koveni. mutta hyvät muistot jäi synnytyksestä :) onnea sulle koitokseen :)

joo no uskoisin että hyvin lähtee sullakin käyntiin :) mulla oli supistukset muuten sellaisia että en niitä heti edes tajunnut oikeiksi supistuksiksi, loppuaikana kyllä koveni. mutta hyvät muistot jäi synnytyksestä :) onnea sulle koitokseen :)

Kiitosta vaan! Taitaa tulla elämäni pisin viikko tässä sitä maanantaita odotellessa.. :whistle: :D

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että miten ei tuntunut oikeilta supistuksilta? Mulla oli järkyttävän kovat supistukset, ja silti synnytys ei lähtenyt käyntiin. Minkälaisia ovat oikeat supistukset? t. se sektioon joutunut

Mulla oli 2,5cm kanavaa ja sentin auki kun käynnistivät.Osastolla olin,tabuja suun kautta 3krt/pvä,toisen pvän iltana alkoi supistella hiukan, yöllä kuitenki supist.laantui joten aamulla puhkastiin kalvot,heti tosikovat supistukset, ja tippa laitettiin sillon ettei ne järkyt supparit vaan lopu,iltapäivällä vauva sit lopulta syntyi.Olihan kokemus!

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Ihan uteliaisuudesta kysyn, että miten ei tuntunut oikeilta supistuksilta? Mulla oli järkyttävän kovat supistukset, ja silti synnytys ei lähtenyt käyntiin. Minkälaisia ovat oikeat supistukset? t. se sektioon joutunut

siis ne ei vaan tuntunut niin kovilta ja kesti vaan vähän aikaa, että en heti uskonut että ovat avaavia supistuksia. yllätykseksi olinkin sitten jo 6 senttiä auki. sen jälkeen kivut kyllä koveni. supistukset on vaan kaikilla erilaisia. monet on sitä mieltä ettei ponnistus satu niin paljon kuin supistukset mutta mulla taas ponnistus on tehnyt paljon kipeempää kuin supistukset.

Mulla käynnistettiin tammikuussa. Mäkin olin paniikissa miten se toimii ja mitä tapahtuu. Kun lääkäri aamulla sanoi että aletaanpa käynnistelemään, menin paniikkiin ja sanoin saanko soittaa eka miehelleni ;) heh. olin siis osastolla valmiina korkean verenpaineen takia.
No mulla laitettiin tapletti kohdun suulle ja sitten olin tietyn välein siinä käyrässä sängyllä puoli tuntia. Ja muuten sain vapaasti liikuskella ja olla. kahdelta toista laitettiin eka tabletti. kolmelta katsoivat tilanteen olin auki sormella joten ei laitettu enempää tabletteja koska synnytys oli lähtenyt käyntiin.
Puol7 meni lapsivedet ja siirryttiin synnytyssaliin. Ja siellä sitten oltiin ja mitään ei tapahtunut....lopulta lääkäri teki ratkasun ettei anneta enempää käynnistys tabletteja kun se ei lähtenyt käyntiin helpolla. Niin ettei tule mitään komplikaatioita, ja jouduta sitten hätä sektioon....vaan lääkäri alkoi varaamaan leikkaus salia ja sektioon lähdettiin puoli kahden aikaan ja sitten poika oli maailmassa 10 minuutissa....

Kaikki meni tosi hyvin vaikka ei lähtenytkään käyntiin :)

Yhteistyössä