Mitä tapahtuu jos lopetan viljojen syönnin ja lapsi myös onko siitä mitään haittaa?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vieras"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

"vieras"

Vieras
Jos lopetan ja lapseni 3v. viljojen ruis, ohra, vehnä syönnin kokonaan onko siitä mitään haittaa?

Tuntuu että lapsella on jatkuvasti löysä vatsa niin kuin itsellä kun syödään spagettia, pullaa tai vaaleeta leipää. Ajattelin että jatkossa syömme vain perunaa ja riisiä sekä välillä kauraa. Onko tästä mitään haittaa kehitykselle? Maitotuotteet meillä on käytössä laktoosittomana.

Voiko makaronilaatikkoa tai pannaria tms. enää tehdä kun vehnää ei ole käytössä? Lapsen lempiruokia mutta maha ei näitä hällä kestä. Voiko näitä vilja-ainesosia korvata jollain muulla esim. näissä ruoissa?

Makaronia myydään kaupoissa ainakin gluteenittomina versioina myös, en ole tosin tutkinut mistä ne on tehty...
Vehnähän on haitallisin ja ravintoarvoltaan köyhin vilja. Muutkin ärsyttävät monien vatsaa...

Itse pystyn syömään pieniä määriä (satunnaisesti, kylässä esim.) mutta ilmavaivat + löysyys seuraa helposti. Hapankorppu pieninä määrinä menee ok.

Kokeilemalla selviää. Joillekin kaura sopii, muut huonosti.

Voisko löysä vatsa johtua kuitujen puutteesta? Ilmoitat lopettavasi myös rukiin syömisen, mutta ilmeisesti syötte kuitenkin vain vaaleita viljoja (tuon listasi perusteella). Täysjyvää ja ruista enemmän, sekä niitä kasviksia.

Eikös tuosta gluteenittomuudesta joku tohtori just jossain sanonut, että se on ensinnäkin sairaus, jota hoidetaan välttämällä gluteenia, joten siihen ei pidä ryhtyä ilman että on ensin konsultoinut asiantuntijaa.

Se ei vaan päiväkodissa ja koulussa onnistu mikään diettiruokavalio ilman lääkärin todistausta :) että oma testaaminen ei siinä mielessä ole ainakaan lapsen kohdalla kovin kauas kantava ruokavalio.

Mulla auttoi jo se, että jätin perunan ja "jauhot" pois. Tai siis siirryin täysjyvään ja niin edelleen. Kasviksia enemmän myös. Sitä ennen oli paljon enemmän mahanturvotusta ja hikiripuleita.

ruista ei syödä pahemmin syödä koska se saa vatsan lapsella ihan täysin kuralle.

vehnä on pikkasen paremmin sopinut, mutta kun on syönyt riisiä niin kakka on ollut ns. normaalia kiinteää.
Kuitenkaan allergiakokeissa prick ei todettu lapselle mitään allergiaa, mutta jokin noissa viljoissa on kun heti
vaikuttaa vatsan toimintaan.Lapsi on vielä kotihoidossa joten toistaiseksi päiväkodin kanssa tästä ei tulisi ongelmaa.

Minä en ole keliaakikko, mutta välttelen tuoretta leipää (näkkäri, hapankorppu jne. menee viikottain parin palan edestä) koska saan vatsani siitä kipeäksi ja täyteen kaasua. Pastasta en tykkää, riisiä en jaksa keittää. Peruna menee lähes päivittäin.

Korvaan lisukkeet yleensä joko tuolla perunalla eri muodoissaan tai sitten kasviksilla. Esim. tänään söin lounaaksi paistetun broilerinfileen ja kurkkua sekä paprikaa + majoneesia. Hyvin piti nälkää, välipalaksi meni äsken pieni annos tonnarisalaattia. Vatsa tykkää.

[QUOTE="vieras";28010063]ruista ei syödä pahemmin syödä koska se saa vatsan lapsella ihan täysin kuralle.

vehnä on pikkasen paremmin sopinut, mutta kun on syönyt riisiä niin kakka on ollut ns. normaalia kiinteää.
Kuitenkaan allergiakokeissa prick ei todettu lapselle mitään allergiaa, mutta jokin noissa viljoissa on kun heti
vaikuttaa vatsan toimintaan.Lapsi on vielä kotihoidossa joten toistaiseksi päiväkodin kanssa tästä ei tulisi ongelmaa.[/QUOTE]

Monelle tuore ruisleipä on mahalle pahaksi ja aiheuttaa ripulia ja närästystäkin. Tekeekö saman pari päivää vanha ruisleipä tai vaikka näkkileipä? Täysin vehnäleivät kannattaakin jättää pois ja tilalle täysjyvää. Makaronia ja spagettia täysjyvänä myös.

Alkuperäinen kirjoittaja Labran täti;28010000:
Ihmiset saisi tosiaan unohtaa nämä oma-diagnoosit ja ruokavaliot. Jos on siis kyse keliakia-epäilystä, niin lääkäriin!

Joo mä olen vähän miettinyt tätä Hollywood naisten uutta muotia siirtyä gluteenittomalle ruokavaliolle. Koska juurikin muistelin, että jos epäilee keliakiaa, sitä ei suositella edes itse kokeilevan gluteenitonta vaan lääkäriin. Ei kai gluteenittomasta ruokavaliosta ole mitään hyötyä, jos ei ole keliakiaa? Tietysti esim vehnä ei kaikille sovi, mutta mitä hyötyä siitä on, että jättää kaiken gluteenin pois?

Voittehan nyt ensi alkuun vaikka kokeilla jättää valkoisen vehnän pois. Käyttäkää vain täysjyvää. Tai jättäkää koko vehnä pois. Ehkä en kaikkee kerralla rysäyttäis erilaiseksi, varsinkaan kolmevuotiaalla.

Jos ruokavalio mietityttää ja varsinkin lasten kohdalla, kääntyisin jonkun hyvän ravitsemusterapeutin puoleen. Osais varmaan antaa neuvoja riittävästä kuidunsaannista. Paljon kasviksia!

Onhan niitä makaroninkorvikkeita, kai niistä jonkulainen makaronilaatikko tulis.

Meillä ei lapsi juurikaan syö gluteeniviljoja, mutta kauraa, quinoaa, ja sitte pähkinöitä (lähinnä mantelia) ja siemeniä jonkin verran.

[QUOTE="vieras";28010132]Joo mä olen vähän miettinyt tätä Hollywood naisten uutta muotia siirtyä gluteenittomalle ruokavaliolle. Koska juurikin muistelin, että jos epäilee keliakiaa, sitä ei suositella edes itse kokeilevan gluteenitonta vaan lääkäriin. Ei kai gluteenittomasta ruokavaliosta ole mitään hyötyä, jos ei ole keliakiaa? Tietysti esim vehnä ei kaikille sovi, mutta mitä hyötyä siitä on, että jättää kaiken gluteenin pois?[/QUOTE]

No gluteenille voi olla myös allerginen... Silloin on toki hyötyä siitä, että jättää kaiken gluteenin pois (maissigluteenikin on olemassa).

Jos epäilee keliakiaa, niin silloin on tosiaan syytä ottaa ensin keliakiakokeet, jottei gluteenittomalla ruokavaliolla tavallaan peittäisi sitä keliakiaa näkymästä. Muutenhan tuosta kokeilusta ei ole mitään haittaa, ihminen pärjää mainiosti ilman viljojakin. Itse olen ollut nyt lähes viljattomalla ruokavaliolla (syön vain hirssiä eli olen jättänyt pois kotimaisten viljojen lisäksi myös mm. maissin, tattarin ja riisin) lähes neljä vuotta enkä ole koskaan voinut paremmin kuin nyt.

JOS lapsella on oikeasti keliakia, niin se pitää ehdottomasti todeta lääkärissä. Keliaakikkohan ei kestä gluteenia ja joka kerran kun suolisto sitä saa, niin se tuhoaa suolinukkaa. Tämän takia on erittäin tärkeää, että menet lääkäriin.

Kyllä mä lapsen veisin lekurin pakeille, jos epäilisin keliakiaa. Ihan seurannan vuoksi ja myös virallisen diagnoosin. Sen avulla pääsisi sitten ravitsemusneuvojan pakeille ja Kelaltakin saa jotain minimaalista ruokakorvausta joka kuukausi. Puhumattakaan päivähoito- ja kouluelämästä, joissa tarvitaan lääkärintodistus erikoisruokavaliosta. Eli lapsen veisin ehdottomasti lekurin pakeille ennen mitään viljattomia dieettejä.

Omalla kohdallani taas voisin viljatonta kokeillakin (ja olen niin tehnytkin -> jäänyt sille tielle), sillä mulla on hypotyreoosi ja sitä kautta olen eräänlaisessa seurannassa joka tapauksessa. Mulla otettiin nuo verikokeet ja niiden perusteella olisi todennäköistä, että keliakia on, mutta siihen tähystykseen mua ei kukaan saa elävänä. Siitä syystä sitten aloitin yksikseni gluteenittoman dieetin ja nyt vuoden sitä noudattaneena voin paljon paremmin. Mulle ei aiheudu ongelmia siitä, että kyseistä ruokavaliota noudatan. Maksan itse työpaikkaruokailuni, joten voin tilata, mitä haluan, enkä toisaalta myöskään ole riippuvainen siitä muutaman kympin Kela-korvauksesta kuukausittain. Mä en välttämättä tarvitse tuota virallista diagnoosia mihinkään ja pelkoni tuota tähystystä kohtaan on niin suuri (enkä enää suostuisi edes alkamaan takaisin tavisruokavaliolle), ettei mua tosiaan sinne saa. MUTTA, mä en suosittele omaa toimintatapaani. Kyllähän se ilman muuta olisi fiksuinta hoitaa hommat loppuun asti, jotta olisi täysi varmuus asiasta.

Yhteistyössä