Mitä tämä on? Jatkuva pala kurkussa

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja väsynyt tähän
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
V

väsynyt tähän

Vieras
Mulla on jo pian kuukauden verran ollut tunne, että kurkku olisi täynnä karvoja. Sellainen inhottava palan tunne koko ajan kurkussa. Joudun nieleskelemään jatkuvasti. Joskus mulla ollut nielurisoissa niitä proppuja, mutta nyt ei niitäkään näy. Onko kellään kokemusta tällaisesta? Voiko olla henkistä? Kova stressi nimittäin päällä.

Mulla on ollut jo puolen vuoden ajan. Aluksi luulin, että on kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvää, mutta sitten kurkkulääkäri katsoi kurkkuun ja nieluun ja totesi, että taitaa olla refluksia + stressin aiheuttamaa yhdessä. Nukun korotettujen tyynyjen kanssa, vältän kaikenlaista närästävää ruokaa, en syö juuri ennen nukkumaanmenoa ja ei saa kumarrella. Todella epämiellyttävä ongelma ja vaivaa aina vaan. Apteekista saa ilman reseptiä ainakin Gavisvon -lääkettä. Niitäkin voisi kokeilla, jotta näkisi, että onko sinullakin refluksia.

Mulla oli tuota kanssa. Henkisesti olin silloin kovilla.
Lääkäri otti kilppari-arvot ja muutenkin tutki. Stressistä johtui. Ja tunne katosi samalla kun stressikin.

Alkuperäinen kirjoittaja Tsemppiä;24147906:
Mulla on ollut jo puolen vuoden ajan. Aluksi luulin, että on kilpirauhasen vajaatoimintaan liittyvää, mutta sitten kurkkulääkäri katsoi kurkkuun ja nieluun ja totesi, että taitaa olla refluksia + stressin aiheuttamaa yhdessä. Nukun korotettujen tyynyjen kanssa, vältän kaikenlaista närästävää ruokaa, en syö juuri ennen nukkumaanmenoa ja ei saa kumarrella. Todella epämiellyttävä ongelma ja vaivaa aina vaan. Apteekista saa ilman reseptiä ainakin Gavisvon -lääkettä. Niitäkin voisi kokeilla, jotta näkisi, että onko sinullakin refluksia.

mulla se kanssa todettiin refluksiksi, helpotti lääkityksen myötä.
ja stressi mullakin pahentaa asiaa.

En ole käynyt lääkärissä ainakaan vielä. Ei tullut mieleenkään, että voisi olla esim.kilpirauhasiin liittyvää tai refluksiin. Mutta henkisesti olen kyllä kovilla tällä hetkellä, että jotenkin uskon tämän johtuvan siitä. Jonkinlaisesta ahdistuksesta olen myös kärsinyt koko ikäni.

Mutta "ihanaa", kun on kohtalotovereita.

Mulla oli myös silloin pala kurkussa kun olin tosi ahdistunut eikä asiaa yhtään auttanut se kun aloin saada paniikkikohtauksia kun tuntu että tukehdun kuoliaaks..:( onneks se sitten ajan kanssa helpotti ja silloin ei vaivannut kun teki jotain ihan muuta kun mietti vaan sitä palaa..

Ja sitten kun vielä jatkuvasti ajattelee sitä palaa kurkussa, niin olo vaan pahenee!
Helposti sanottu, mutta koita olla ajattelematta koko asiaa.

Mulla se tunne oli kuin joku ois kädellä painanut kurkkua

Kyllä, olo tosiaan vaan pahenee ajatellessa asiaa ja ehkäpä hieman helpottaa kun ei asiaa ajattele. Olen joskus vuosia sitten syönyt ahdistukseen lääkettä, liekkö olisi aika aloittaa se uudestaan.:(

kannattaa..mulla oli kanssa useampi vuosi välissä noiden lääkkeiden kanssa mut kummasti se pala vaan on pysytellyt poissa=) toivottavasti löydät mieluisen ratkaisun tuohon ongelmaan.

Tarkoititko avantasia, että kun aloitit lääkkeet uudestaan, pala pysyi pois? Minä jo olen ehtinyt iloita, etten ole lääkkeitä tarvinnut. Lääkkeitä vastaan minulla ei ole mitään, mutta niiden lopetuksen aiheuttama kamala alakulo muistuu vieläkin mieleen. :/

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt tähän;24148022:
Kyllä, olo tosiaan vaan pahenee ajatellessa asiaa ja ehkäpä hieman helpottaa kun ei asiaa ajattele. Olen joskus vuosia sitten syönyt ahdistukseen lääkettä, liekkö olisi aika aloittaa se uudestaan.:(

Kannattaa. Minä aloitin citalopramin ja oli ihanan vapauttavaa kun nuo kamalat oireet poistuivat eikä tarvinnut aina pelätä :) Lääkkeistä mulla ei ole ollut mitään muuta vaikutusta kuin se että poisti sen pahan olon ja ahdistuksen, muuten ihan normaali olo, joten todellakin voisin kuvitella vaikka loppuelämäni noita syöväni jos tarvis. Nyt pitänyt taukoa raskauden ja imetyksen takia ja taas alkaa oireet palata eli kohta on taas lääkkeen aloitus ajankohtainen.

Jatkan vielä, että olen pariin kertaan aloittanut ja lopettanut lääkkeet raskauden takia ja hyvin on mennyt, kun on saanut itsensä hyvin oireettomaksi niin on pystynyt taas aika pitkään pärjäilemään ilman lääkkeitäkin.

[QUOTE="katti";24148616]Kannattaa. Minä aloitin citalopramin ja oli ihanan vapauttavaa kun nuo kamalat oireet poistuivat eikä tarvinnut aina pelätä :) Lääkkeistä mulla ei ole ollut mitään muuta vaikutusta kuin se että poisti sen pahan olon ja ahdistuksen, muuten ihan normaali olo, joten todellakin voisin kuvitella vaikka loppuelämäni noita syöväni jos tarvis. Nyt pitänyt taukoa raskauden ja imetyksen takia ja taas alkaa oireet palata eli kohta on taas lääkkeen aloitus ajankohtainen.[/QUOTE]

Eikö sulla katti tullut vielä kamalampaa ahdistusta lääkkeiden loputtua? Mulla tuli noin kuukaudeksi aivan järjettömän kamala olo. Sen toistumista peläten en ole uskaltanut lääkkeitä enää aloittaa. :(

Alkuperäinen kirjoittaja väsynyt tähän;24148725:
Eikö sulla katti tullut vielä kamalampaa ahdistusta lääkkeiden loputtua? Mulla tuli noin kuukaudeksi aivan järjettömän kamala olo. Sen toistumista peläten en ole uskaltanut lääkkeitä enää aloittaa. :(

Ei mulla tullut oikeastaan mitään, toisesta lopetin kertalaakista ja toisesta vähensin ensin muutamaksi viikoksi annosta ja sitten lopetin. Mutta tosiaan en tiedä olisko sitten jotkut raskaushormonit suojelleet oireilta tms :D Mut ei mun käsittääkseni noista ssri lääkkeistä tule edes vieroitusoireita. Toisin kuin joistain bentsoista, niissä puhutaankin ihan eri jutuista (kerran yksi dorka lääkäri niitäkin mulle määräsi ja tyhmyyttäni söin, olikin sitten asteen verran vaikeampi päästä eroon...)

[QUOTE="katti";24148771]Ei mulla tullut oikeastaan mitään, toisesta lopetin kertalaakista ja toisesta vähensin ensin muutamaksi viikoksi annosta ja sitten lopetin. Mutta tosiaan en tiedä olisko sitten jotkut raskaushormonit suojelleet oireilta tms :D Mut ei mun käsittääkseni noista ssri lääkkeistä tule edes vieroitusoireita. Toisin kuin joistain bentsoista, niissä puhutaankin ihan eri jutuista (kerran yksi dorka lääkäri niitäkin mulle määräsi ja tyhmyyttäni söin, olikin sitten asteen verran vaikeampi päästä eroon...)[/QUOTE]

raskaushormonit varmasti helpotti lopetusta eikä sitten ollut aikaa kuunnella oireita. Mä niitä oireita "odotin", joten tulihan niitä. :)

Yksi yleisimmistä palan tunteen syistä on refluksi ja stressi... Ja tietty ihan kuiva kurkunpää ym. se ei välttämättä tarvi sitä polttavaa närästyksen tunnetta ollenkaan vaan palan tunne, röhinät, lima kurkussa, rykiminen, äänihäiriöt ym. voisko olla kumpiakin? poikkea tuonne meitin refluksipalstalle jos haluat kohtalottovereita .... http://www.refluksi.fi