Mitä tää oikeen on, lapsen pottailusta

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja minä
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
M

minä

Vieras
Meidän 2v8kk poika on vihdoin lahjonnan avulla saatu käymään potalla. Nyt on melkeen viikko pottailua takana, ja hyvin on mennyt. Joka päivä kyllä sattunu vahinko tai kaks, mutta se kai ihan normaalia?

No tänään ei poika oo käyny kotona potalla ollenkaan. On pissiny keittiön ja sohvan ihan märäksi (ja haisevaksi!). vaikka oon sanonu et käypä potalla, ni sanoo et ei pissata ja seuraavaks lirauttaa alleen. Kuitenkin kerhossa tänään oli ihan ite sanonu et pissattaa ja käyny potalla ilman mitään käskyä.

MIKS se tekee noin? Miks se ei kotona käy potalla?? Miks nyt yhtäkkiä tämmöstä ku eka monta päivää meni hienosti? Mä kuitenki joka pissasta sanon et ei haittaa, mut ens kerralla meet potalle. Eli en mitenkää ole sille vihainenkaan ollu vahingoista.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Jos sua ei haitta niin ei lastakaan! Mä sanosin kyllä että nyt äitiä harmittaa ku joutuu siivoomaan!

Mut ainahan sanotaan ettei saa missää nimessä näyttää että ärsyttää ku lapsi pissii minne sattuu. Ja siis olen mä sanonu esim. että ei tod. ole naurun asia ku lapsi kikattaa sohvalla pissaansa, vaikka eka sanonki sen vanhan tutun "ei haittaa, mutta ens kerralla pottaan".

Kyllähän tuon ikäiselle voisi jo sanoa, että äitiä harmittaa kun tahallaan pissaat sohvalle. Tai siis mitä muutakaan tuo on kuin tahallista jos vielä nauraa päälle. Äläkä kysy pissattako vaan vie sinne potalle ja sano, että nyt pissataan..

Tarrat ei onnistu, testattu on. Sain lahjottua lelulla sen ja onnistuikin tosi hienosti - tähän päivään asti. Ja en mä voi sitä väkipakolla huutavana potalle viedä, en oikeen usko että siitä olis kauheesti hyötyä... Pitää koittaa vaan houkutella sitä vissiin enemmän... Mut seki on et se osaa muualla sanoo et pissattaa muttei kotona!

Vie lapsi potalle säännöllisesti. Älä kysele haluaisitko mennä pissalle, vaan kerro, että nyt lähdetään ulos ja sitä ennen pitää käydä vessassa, syömisen jälkeen käydään vessassa jne jne. Meillä tasan 2-v menee itse potalle ja vetää housut alas, kun kerron, että kohta lähdetään kauppaan tms ja sitä ennen kaikki käy vessassa. Muuten huolehtii itse koska pitää mennä potalle, mut kun ollaan lähdössä johonkin, niin sitten menee pyynnöstä.

Pakottaa ei tietenkään saa, mutta yritä vaikka sitä, että otat lapsen mukaan kun käyt itse vessassa. Se oli meidän pojan mielestä suurta huvia pienempänä, kun pääsi yhtä aikaa vessaan jonkun toisen kanssa. Nykyään sanoo pois, jos vessaan tunkee yhtä aikaa joku muu kuin isossisko :D

Yhteistyössä